کد خبر: 531128
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ۱۷:۰۹:۵۵
| |

بورس درگیر مقاومت 1.4 میلیون واحدی/تحلیل عوامل اخیر ریزش بازار سرمایه

بورس در روزی که ارزش صف های خرید و فروش کاهش یافت، بازهم شاهد خروج پول حقیقی ها بود، که این خروج پول از بازار دلایل متعدد قابل بررسی دارد.

بورس درگیر مقاومت 1.4 میلیون واحدی/تحلیل عوامل اخیر ریزش بازار سرمایه
کد خبر: 531128
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ۱۷:۰۹:۵۵

بورس در این روزها درگیر رشد و نزول است. نیروهایی که بازار را به سمت رشد هدایت می کنند در وضعیت فعلی بسیار کمتر از قدرت نیروهایی است که بازار سرمایه را به سمت افت می کشانند.

به گزارش فارس، کارشناسان معتقدند عدد یک میلیون و 400 هزار واحدی یک مقاومت جدی برای شاخص کل بورس است. در هفته اول دی ماه شاخص به این عدد نزدیک شد؛ اما نتوانست ان را بشکند. برخی از افرادی که بازار سرمایه را از نظر تکنیکال بررسی می کنند، معتقدند بورس به سقف مقاومت خود برخور کرده است و به علت کمبود نقدینگی نه تنها نتوانست از آن عبور کند، بلکه با تداوم خروج پول حقیقی از بازار، شاخص در هفته دوم دی ماه منفی شده است.

برخی از کارشناسان بازار سرمایه، انتشار پیش نویس 16 ماده‌ای طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار را از دلایل نزول شاخص‌ های بازار و خروج نقدینگی می‌ دانند. بی شک این طرح در تشدید بدبینی به سیاست‌ گذار و افزایش ریسک‌ های بازار مؤثر بوده است. اما برخی از تحلیلگران معتقدند سایر عوامل مانند افزایش نرخ سود و کاهش قیمت دلار در خروج نقدینگی از بازار سهام تأثیر بیشتری داشته است.

بازار افت می کند یا رشد؟

به نظر کارشناسان، مشکل اصلی بازار سرمایه در وضعیت فعلی کمبود نقدینگی بوده و این افراد معتقدند با تزریق نقدینگی از سوی دولت و از طریق صندوق تثبیت بازار، شاخص می ‌تواند به کانال 1.4 میلیونی صعود کند. این ناظران ارزندگی سهام شرکت‌ های بورسی و فرابورسی را بسیار بیشتر از قیمت ‌های فعلی می‌ دانند.

برخی دیگر از صاحبنظران نیز برای توضیح روند نزولی شاخص بورس به افت قیمت دلار اشاره می ‌کنند. در هفته گذشته قیمت دلار در بازار تهران کاهش یافت و شاخص بورس نیز روند نزولی داشت. بازدهی شاخص کل بورس در هفته دوم دی ماه منفی 2.4 درصد بود. اما در این میان نرخ دلار نیمایی رشد را تجربه کرد و به بیش از 25 هزار تومان رسید. کاهش قیمت دلار متأثر از اخبار مذاکرات برجامی بوده البته برخی تحلیلگران معتقدند علت افت قیمت دلار افزایش عرضه نیز است. 

رشد قیمت دلار نیمایی و کاهش شکاف بین نرخ نیما و نرخ بازار متشکل و صرافی، سیگنال مثبتی برای بازار سهام خواهد بود، اما در کوتاه مدت معمولا افت قیمت دلار آزاد بر بازار سهام اثر کاهشی دارد. افت ارزش معاملات در بورس نیز نشان از این دارد که معامله ‌گران فعلا در انتظار روشن شدن نتیجه مذاکرات برجامی هستند.

شنبه در بازار سرمایه چه گذشت؟

در معاملات روز شنبه، 18 دی 1400، شاخص کل بورس پایتخت با کاهش 751 واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و 362 هزار و 344 واحد رسید.

شاخص هموزن نیز با کاهش 337 واحدی در سطح 359 هزار و 134 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 28 واحد پائین آمد و در سطح 18 هزار و 374 واحد قرار گرفت.

امروز برای یازدهمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و دو هزار و 597 میلیارد ریال پول حقیقی از بورس خارج شد. خروج پول حقیقی در معاملات امروز نسبت به روز چهارشنبه با افت 9 درصدی مواجه شد.

ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 5 هزار و 294 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز چهارشنبه با افت 38 روبرو شد. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 874 میلیارد تومان بود که 18 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.

در این بین ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد و با افزایش 18 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 520 میلیارد تومان رسید.

بورس

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 156 نماد رشد قیمت داشتند که 105 نماد بورسی و 51 نماد فرابورسی بودند. همچنین 327 نماد کاهش قیمت داشتند که 234 نماد بورسی و 93 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 31 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 66 درصد بازار افت قیمت داشتند.

در پایان معاملات روز شنبه ارزش صف‌ های فروش بازار در پایان بازار نسبت به روز چهارشنبه 57 درصد کاهش یافت و به عدد 111 میلیارد تومان رسید. ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 30 درصد افت کرد و در رقم 38 میلیارد تومان ایستاد.

کاهش نرخ بهره بین بانکی، سیگنال مثبت به بورس

در اولین روز کاری هفته جاری، نرخ بهره بین بانکی به زیر ۲۱ درصد کاهش یافت. سود بین بانکی با 1.23 درصد کاهش به 20.85 درصد رسید. این مساله برای دومین هفته متوالی رخ داده است، می تواند برای بازار سهام یک سیگنال مثبت باشد.

بانک ها در شرایط فعلی مهمترین رقیب بازار سرمایه هستند. تحلیلگران یکی از علل خروج نقدینگی از بازار سهام را افزایش نرخ سود در بازار پول می ‌دانند. در صورتی که نرخ سود بین بانکی در روزها و هفته های آینده نیز کاهش یابد، می توان امیدوار به رشد بورس بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها