تاکید وزیر اقتصاد بر تاب‌آوری مردم در مقابل سیاست‌های اقتصادی:

چاره‌ای جز پرداخت یارانه‌ها نداریم

​وزیر اقتصاد گفت: معضلات چندین ساله را اگر دست‌اندرکاران خواهان اقدام هستند، باید جامعه را برای تاب‌ّآوری ثمر نشستن سیاست های اصلاحی اماده کنند و این زمان می‌طلبد، بنابراین جز پرداخت یارانه نقدی راهکار فوری نداریم.

چاره‌ای جز پرداخت یارانه‌ها نداریم
کد خبر: 529667
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۰ ۱۷:۱۰:۱۲

احسان خاندوزی در نشست با اقتصاددانان اسلامی اظهار داشت: بنده خودم را درس آموز حوزه اقتصاد اسلامی می‌دانم. از این رو از شما درخواست کمک برای ترمیم و کاهش ضعف‌های اقتصادی کشور دارم.

به گزارش خبرآنلاین، وی افزود: توجه دارید که سیاستهای اقتصادی دولت های مختلف ناشی از تیم اقتصادی دولتهاست. از نفر اول رییسی جمهور تا وزرای اقتصادی و روسای سازمان در یک تضارب و تعاملی سیاست ها را تعیین می کنند. گرچه هرکدام از ما باید پذیرنده مسئولیت باشیم و شانه خالی نکنیم اما بسیاری از سیاست ها در فضای گفتگوی مجموع تیم اقتصادی دولت شکل میگیرد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: در همین قید سیاستی به نظر می‌رسد عملکرد ۴ماهه دولت به جهت اقتصادی عملکردی است که ثمرات خودش را از این پس نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: موارد بسیار متعددی که در پشت تراکم عدم اتخاذ سیاست در سال های گذشته که اقتصاد ایران را در حالت انتظار قرار داده است که بخش زیادی از انرژی دولت را در این ۴ ماهه گرفت که چه تدابیری انجام شود.

خاندوزی ادامه داد: در حوزه کنترل تورم دولت در ۳ماه اخیر توانست حرکت نقطه‌ای قیمت‌ها در درجه ای ثبات و کاهش شکل گیرد و دولت مجبور بود ریل غلط ۶ ماهه اول دولت قبل را اصلاح کند که باعث شده بود با کسری شدید مواجه شویم.

وی همچنین در خصوص بودجه ۱۴۰۱ گفت: بودجه ۱۴۰۱ بودجه‌ای است که نابرابری را کاهش می‌دهد. معضلات چندین ساله را اگر دست‌اندرکاران خواهان اقدام هستند، باید جامعه را برای تاب‌ّآوری ثمر نشستن سیاست های اصلاحی اماده کنند و این زمان می‌طلبد.  لذا جز پرداخت یارانه نقدی راهکار فوری نداریم!  اما راهکارهای بلندمدت‌تر انشالله در یکسال آینده ثمر می دهد.

وزیر اقتصاد گفت: از امسال شفافیت بانکی و شرکت های دولتی را شروع می‌کنیم ولی از سال بعد اصلاحات امسال ثمر خواهد داد.

خاندوزی افزود: مردم شکایت های جدی از وضعیت دارند اما باید اطلاع رسانی شود چه اتفاقاتی در گذشته افتاده است و چه نابسامانی‌هایی وجود داشته است.

او عنوان کرد: ما اخیرا چند مصوبه در بودجه ۱۴۰۱ برای تغییر ریل بودجه وارد کردیم. لذا از بزرگواران میخواهم در اصلاح سیاست های اقتصادی کشور از موضع مسئولانه و راهگشا احساس حضور کنند. اما دولت انجا که باید تصمیم بگیرد، میزان تولیدات جامعه دانشگاهی و حوزوی که به کار سیاستگذار بیاید و نزدیک به آن ریل‌ها مسیرهای پیشنهادی جایگزین وجود داشته باشد بسیار دست حوزه و دانشگاه خالی است.

سیاست اقتصادی در خصوص ارز ۴۲۰۰ واگذاری آن به نظام بازار نیست

وزیر اقتصاد گفت: برنامه جایگزین برای چند ماه آینده راهگشا نیست و قیدهای زمانی ضرب الاجلی داریم. باید ۱۰ مورد پیشنهاد متفاوت بر میز دولت قرار گیرد که مسیر غلط نرود. لذا ما در وزارت اقتصاد اماده ایم به تمام مجموعه هایی که دست اندرکار تولید محتوای سیاستی هستند کمک کنیم که خط تولید پژوهش‌ها و تحقیقات اقتصاد اسلامی تا انتهای زنجیره کامل شود و به عینیت‌های فاسد و ناکارامد و اصلاح آنها برسد. حال اگر کامل نشدن این خط اتفاق نیافتد، در مجموع کمک خواهیم کرد که از ظرفیت عظیم پژوهشی حوزوی خروجی‌های کارامد بسازیم.

خاندوزی افزود: قطعا سیاست اقتصادی دولت سیزدهم در خصوص ارز ۴۲۰۰ واگذاری آن به نظام بازار نیست. نه تنها در شرایط جنگ اقتصادی عاقلانه نیست بلکه غیر از آن هم در ایران همین سیاست مهم هست. اما سیاست های ارزی برای وارد کردن برخی نهاده ها و محصولات کمک ویژه ای در نظر میگیریم که اگر همان را برای تولید داخل لحاظ میکردیم به هدف اقتصاد مقاومتی نزدیک تر است.

وی خاطرنشان کرد: اما از رویکرد حمایتی و نامناسب بودن زمان اجرا پذیرای نقدها هستیم و در حال حاضر و شرایط مردم نیاز به گفتگو دارد. همچنین  در معاونت سیاستگذاری اقتصادی و پژوهشکده و جایی که نیاز است خود وزیر در پیوند وزارت با اقتصاد اسلامی ورود کند آمادگی وجود دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها