سرپرست سازمان حفظ نباتات:

محصولات کشاورزی ایران سالم است

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور با تاکید بر اینکه محصولات کشاورزی کشورمان سالم است، گفت: بازگشت محصول سیب زمینی ایران از ترکمنستان صحت ندارد، بلکه این محصول توسط پُست قرنطینه کشورمان و به دلیل رعایت نشدن شرایط کشور مقصد بازگشت داده شده است.

محصولات کشاورزی ایران سالم است
کد خبر: 528929
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۶ ۱۲:۲۲:۵۶

«شاهپور علائی‌مقدم» اظهار داشت: پست قرنطینه کشورمان بر اساس بررسی‌هایی که انجام داده، تشخیص داد که در محصول سیب زمینی شرایط قرنطینه‌ای کشور مقصد رعایت نشده و به همین دلیل اجازه صادرات این محصول را نداده و این موضوع وظیفه ذاتی پست‌های قرنطینه است.

به گزارش ایرنا، سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور گفت: این محموله سیب زمینی را پست قرنطینه کشور خودمان و نه ترکمنستان برگشت داده است.

علایی‌مقدم افزود: وظیفه قانونی پست‌های قرنطینه است که سیب‌زمینی‌های خارج از استاندارد و بدون گواهی بهداشتی از ایران خارج نشود.

کشاورزان از فضای مجازی سم خریداری نکنند

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور گفت: همه سمومی که به صورت ماده موثر و نهایی وارد کشور می‌شود به‌طور دقیق و با آزمایش‌های گوناگون گام به گام مورد رصد قرار می‌گیرد و از استاندارد لازم برخوردار است.

وی ادامه‌داد: همه سموم در مرحله تولید و حتی توزیع به‌طور کامل تحت رصد و پایش سازمان حفظ نباتات قرار دارد و با هر گونه تخلف برخورد می‌شود.

علایی‌مقدم بیان‌داشت:  البته عرضه سموم تقلبی در اینترنت وجود دارد و با قوه قضاییه در این رابطه مکاتبه شده است که خرید و فروش سموم در فضای مجازی ممنوع شود.

وی اظهار داشت: دادستانی هم در این راستا به شعب قضایی دستور داده است با این موارد برخورد کنند و از کشاورزان و بهره برداران می‌خواهیم که به هیچ وجه از فضای مجازی سم خریداری نکنند.

 محصولات غیر استاندارد بر اساس مقررات بین المللی امحا می‌شود

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور خاطرنشان‌کرد: چیزی به نام برگشت محصولات ناسالم به داخل کشور نداریم و بر اساس مقررات بین‌المللی محموله آلوده که گواهی بهداشتی نداشته باشد توسط کشور مقصد امحا می‌شود.

وی افزود: آن دسته از محصولاتی که خودمان برگشت می‌دهیم هم شرایط قرنطینه کشور مقصد را ندارد و ممکن است ضوابط خوراکی کشور خودمان را دارا باشند که در این صورت اگر آفتی هم داشته باشند ضدعفونی و عاری از آفت می‌شوند و به چرخه مواد خوراکی مردم باز می‌گردند و هیچ مشکلی در مصرف آن‌ها وجود ندارد.

محصولات کشاورزی ایران جزو سالم‌ترین هاست

علایی‌مقدم گفت: به مردم اطمینان خاطر می‌دهم که محصولات کشاورزی ایران جزو سالم‌ترین محصولات هستند که اگر این گونه نبود صادرات ۴.۵ میلیون تنی محصولات محقق نمی‌شد.

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور افزود: مردم از بابت مصرف محصولات کشاورزی خیال‌شان راحت باشد و هیچ مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، در سطح ۱۴۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور سیب زمینی کشت شده و برآورد تولید این محصول ۵.۲ میلیون تن بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها