سخنگوی شرکت ملی گاز ایران ابراز داشت:

نگرانی تأمین پایدار گاز و برق در دو هفته پیش رو

با ورود موج جدید سرما و پایداری آن در دو هفته پیش رو، نگرانی‌ها از تأمین پایدار گاز و برق افزایش یافته و ضرورت صرفه جویی در مصرف گاز و برق بیش از پیش وجود دارد.

نگرانی تأمین پایدار گاز و برق در دو هفته پیش رو
کد خبر: 528494
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۴ ۱۲:۱۸:۱۷

مصرف گاز بخش خانگی و تجاری در 24 ساعت گذشته حدود 535 میلیون مترمکعب بود و این پیش بینی وجود دارد که با ورود موج جدید سرما به کشور که از روز گذشته تأثیرات خود را بر کاهش دما در نقاط مختلف کشور گذاشته، مصرف گاز بخش خانگی و تجاری ظرف امروز و فردا از مرز 550 میلیون مترمکعبی بگذرد.

به گزارش تسنیم، محمد عسگری، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: از روز گذشته تأثیر ورود موج جدید سرما به کشور را شاهد هستیم و پیش‌بینی عبور مصرف گاز بخش خانگی از مرز 600 میلیون مترمکعبی دور از ذهن نیست.

وی افزود: ویژگی موج جدید سرما که می‌تواند مشکل‌ساز شود، پایداری آن برای 9 روز آینده بوده و در واقع در هفته جاری و هفته آینده، ما شاهد تشدید و پایداری سرما در نقاط مختلف کشور هستیم و این موضوع، افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و باقی ماندن رشد مصرف در این بخش را برای دو هفته متوالی نشان می دهد.

عسگری تأمین گاز بخش خانگی را اولویت شرکت ملی گاز دانست و گفت: پایداری عرضه گاز به ویژه برای بخش خانگی در اولویت ماست، در این زمینه هرچه مردم به مصرف بهینه و صرفه‌جویی در مصرف گاز توجه داشته باشند، به پایداری گازرسانی کمک کرده‌اند و درخواست ما از مشترکان در تمامی کشور، توجه به صرفه‌جویی در مصرف گاز در این روزهای سرد سال است.

 در حال حاضر حدود نیمی از نیاز سوخت صنایع و نیروگاه‌ها با تخصیص گازطبیعی تأمین می شود و هرچه مصرف گاز در بخش خانگی افزایش یابد، تخصیص گاز به صنایع و نیروگاه‌ها محدودتر می شود تا از بروز اختلال و افت فشار گاز در شبکه جلوگیری شود.

از سوی دیگر به گفته مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، در حال حاضر مشکلی در تأمین برق کشور وجود ندارد اما به شرط آنکه، سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها (گازطبیعی و سوخت مایع) مشابه آنچه تا امروز صورت گرفته ادامه یابد.

در حال حاضر به طور متوسط روزانه بالغ بر 100 میلیون لیتر سوخت مایع در نیروگاه های کشور مصرف می‌شود و ادامه این روند، نیاز به افزایش تردد تانکرها برای رساندن به موقع سوخت مایع به نیروگاه‌ها و جبران کاهش ذخایر سوخت مایع در مخازن را ضروری می کند.

تمامی این مسائل، در صورت کاهش مصرف گاز و برق در بخش خانگی، قابلیت کنترل و مدیریت بهتری داشته و از احتمال بروز اختلال در سوخت رسانی به نیروگاه‌ها و صنایع و گازرسانی به بخش خانگی کاسته می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها