کد خبر: 527897
|
۱۴۰۰/۰۹/۳۰ ۱۳:۱۸:۱۵
| |

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

بازگشت اعتماد به بورس

کارشناس بازار سرمایه گفت: طرح‌های تصویب شده در ستاد اقتصادی دولت، نخستین گام و آغازی برای بهبود مسیر بازار سرمایه و بازگشت اعتماد سهامداران است.

بازگشت اعتماد به بورس
کد خبر: 527897
|
۱۴۰۰/۰۹/۳۰ ۱۳:۱۸:۱۵

 بازار سهام بعد از فراز و نشیب‌های بسیاری که در مسیر معاملات خود تجربه کرد،  در نهایت به دنبال تصمیمات جدید دولت در هفته جاری، رنگ آرامش به خود گرفت.

به گزارش ایرنا، در جلسه اخیر ستاد اقتصادی دولت، پیشنهادهای ارائه شده از سوی وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت و سازمان بورس در زمینه حمایت همه جانبه و پایدار از بازار سرمایه با همراهی رییس جمهوری و اعضای ستاد اقتصادی دولت تصویب شد که این امر بیانگر اراده جدی دولت سیزدهم در حمایت از تولیدکنندگان، صنایع بورسی و چشم‌انداز امیدبخش به فعالیت در بازار سرمایه است.  

تعیین تکلیف سقف گاز خوراک پتروشیمی‌ها برای سال آینده، تعیین سقف قیمت سوخت گاز برای صنایع عمده مانند فولاد، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها، تعیین قیمت گاز مصرفی صنایع سیمان و سایر صنایع، کاهش مالیات شرکت‌های تولیدی، استفاده از مالیات نقل و انتقال سهام برای تقویت و تثبیت بازار و استفاده از ۱۰ درصد وجوه حاصل از عرضه اولیه سهام های دولتی برای بازارگردانی از جمله مسایلی بودند که در جلسه هیات دولت مطرح و به مرحله تصویب رسید.

تاثیر مصوبات دولت در معاملات بازار سرمایه

"علی جبل عاملی"، کارشناس بازار سرمایه روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به ١٠ ماده تصویب شده در هیات دولت و تاثیر آن بر معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: موارد تصویب شده و اعلام آن توسط وزیر اقتصاد را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد.

وی اظهار داشت: برخی از این موارد، طی سال‌های گذشته جزو اصلی‌ترین آرزوهای بازار سرمایه بود تا در مصوبه هیات دولت مورد توجه قرار بگیرند و اجرایی شوند که بلاخره تحقق یافت.

جبل عاملی بخش دیگر از این مصوبات را مربوط به لایحه بودجه ١٤٠١ دانست و گفت: اعلام مفروضات بودجه در زمان تحویل به مجلس تا حدودی بازار را دچار نگرانی و ابهام کرده بود که این ١٠ ماده، بخشی از آن را پوشش می دهد و می‌تواند به عنوان اقدامی مثبت در بهبود وضعیت بازار تلقی شود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه مسایل تصویب شده در ستاد اقتصادی دولت، نخستین گام و آغازی برای توجه به مسیر بازار سرمایه است، اظهار داشت: بحث ثبات و بازگشت اعتماد به بازار از جمله نتایجی است که بازار انتظار آنها را دارد، امیدواریم این مسایل به صورت قاطع به اجرا در آید و زمینه تحقق محوریت این بسته که کمک به  بازار سرمایه است، فراهم شود.

ایجاد بهبود وضعیت بازار سرمایه

وی با بیان اینکه اتفاقات خوبی در این ١٠ ماده رقم خورده است، گفت: اجرایی شدن موارد تصویب شده در  دولت می تواند باعث بهبود وضعیت بازار سرمایه برای امسال یا سال بعد شود.

جبل عاملی با بیان اینکه اجرای ١٠ قانون تصویب شده باعث رفع ابهامات خواهد شد، افزود: این نیازمند آن است که اقدامات به صورت قاطع و سریع انجام شود، زیرا در این زمان است که می توان فعالان بازار و کسانی که به دنبال ورود پول های پارک شده خود به بورس هستند را در جریان قرار دهیم و تصمیم برای ورود دوباره به این بازار را  بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این بسته شامل موارد مهم نرخ خوراک، نرخ گاز،  نرخ نیمایی، موضوع مالیات و نرخ تسعیر ارز است، گفت: باید در مورد نرخ خوراک، شفاف سازی بیشتری صورت بگیرد و راجع به آن اقدامات تحلیلی و کارشناسی بیشتری انجام شود.

وی افزود: بازار سرمایه بازاری کامودیتی محور است و پتروشیمی‌ها بخش زیادی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند،  اصلاح نرخ خوراک نکته نخستی است که در این مصوبه به آن توجه شده است.

کاهش مالیات شرکت‌های تولیدی

جبل عاملی به کاهش مالیات شرکت های تولیدی اشاره کرد و اظهار داشت: قطعا آرزوی بازار سرمایه کاهش مالیات شرکت های تولیدی بوده است؛ با توجه به اینکه سال ۱۴۰۰ به عنوان سال مانع زدایی نامگذاری شده است، کاهش مالیات می توامد نقش مهمی را در تحقق شعار داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار سرمایه کامودیتی محور است، خاطرنشان کرد: موضوع مربوط به معدنی ها از جمله مسایل نگران کننده بازار سرمایه بود که در این زمینه هم خبر خوبی در این مصوبه ارائه شد تا نرخ بهره مالکانه افزایش پیدا نکند و فرمول مدنظر همان فرمول باشد که بازار به آن عادت کرده است.

وی در ادامه به مسایل مربوط به لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: بازگشت مالیات نقل و انتقال سهام به بازار سرمایه اقدامی بسیار مثبت است.

وی ادامه داد: سالهاست در این زمینه بحث شده بود تا هزینه ای که از بازار گرفته می شود برای رونق بازار به بازار بازگردانده شود، این موضوع خود نشان دهنده اتفاقی مثبت و حمایت دولت از بازار سرمایه است.

واریز پول به صندوق تثبیت بازار سرمایه

وی با بیان اینکه انتظار فعالان بازار این است تا مبلغی که قرار است به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود در بودجه هم مورد تصویب قرار گیرد،  تاکید کرد: این موضوع نیازمند رأی نمایندگان است که امیدواریم در این زمینه هم شاهد اتفاقاتی مثبت و اثرگذاری آن در بازار باشیم.

جبل عاملی به بند مربوط به  ١٠ درصد وجوه حاصل از عرضه اولیه اشاره کرد و گفت: اکنون شرکت های زیادی در صف عرضه اولیه قرار دارند اما انجام عرضه اولیه در شرایط فعلی به صلاح بازار نیست و با توجه به عدم وجود نظر مثبت نسبت به عرضه اولیه، اقبالی از سوی سرمایه گذاران صورت نمی گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: قرار است بخشی از منابع مالی حاصل از عرضه های اولیه برای بازارگردانی سهام، صرف شود که اقدامی بسیار مثبت است و می تواند مشکل بازارگردان‌ها را که اکنون به دلیل ریزش بازار با کاهش نقدینگی مواجهند، رفع کند.

 وی گفت: بخشی از بار بازار در زمان ریزش شاخص بورس برعهده بازارگردان ها است که این موضوع می تواند خیال آنها را آسوده کند و بی تاثیر در تلاش آنها برای افزایش بازارگردانی نخواهد بود.

وی در ادامه به نرخ تسعیر ارز اشاره کرد و گفت: تصویب این موضوع که نرخ تسعیر ارز که برای بانک‌ها ٩٠ درصد در نظر گرفته شده است، خبر خوبی برای گروه بانکی‌ها است، این امر باعث تحلیل درست تحلیلگران از منابع ارزی بانک ها  می شود که اثر زیادی در صورت‌های مالی آنها دارد.

حضور رییس سازمان بورس در دولت

جبل عاملی با بیان اینکه خبر خوب دیگر اینکه رییس سازمان بورس به عنوان متولی بازار سرمایه و نماینده فعالان بازار سرمایه در ستاد اقتصادی دولت حضور داشته باشد، اظهار داشت: فعالان بازار انتظار دارند که رییس سازمان بورس در در جلسات حضور داشته باشد و بتواند نظران خود را به صورت مستقل مطرح کند.

وی با بیان اینکه میانگین نرخ بازار بین بانکی حداکثر ٢٠ درصد تضمین شده است، گفت: این اتفاق علاوه بر اثر عملیاتی خود در بازار، می تواند باعث کاهش هیجانات و نوسانات ایجاد شده در نرخ بهره شود که این موضوع به لحاظ روانی هم در بازار تاثیرگذار است.

جبل عاملی اظهار داشت: با این اتفاق بازار نسبت به این موضوع آگاه خواهد شد که چه نرخی را به عنوان نرخ بهره در نظر می گیرد و براساس آن معیارهای سودآوری را تنظیم می کند.

لزوم حذف قیمت‌گذاری دستوری

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به قیمت گذاری دستوری گفت: مساله دیگر مربوط به حذف قیمت گذاری دستوری است که مورد تاکید همه فعالان بازار و کمک کننده به رونق بازار سرمایه خواهد بود.

وی با اینکه موضوع دیگر مربوط به کاهش فاصله نرخ سنا و نرخ نیمایی است که می تواند علاوه بر افزایش امیدواری ها در بازار و درستی تحلیل ها، زمینه نابودی رانت ها را فراهم کند، اظهار داشت: تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه برداشته شده و محدودیت بازگشت ارز صادراتی حذف شده اما به کاهش فاصله هم باید توجه کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها