کد خبر: 527487
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۷ ۱۴:۱۱:۰۴
| |

چرا غول‌های بزرگ مالی در متاورس سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

در دنیای متاورس برنامه‌ها به صورت غیرمتمرکز ساماندهی می‌شوند و با وجود اینکه بیشتر شرکت‌های فعال در این حوزه از کشورهای آمریکا، چین و کره جنوبی هستند اما هیچ دولت خاصی نمی‌تواند مدعی ماکلیت این فضا باشد. به عبارت دیگر در دنیای متاورس مالکیت از دولت‌ها به شرکت‌های بزرگ رسیده است.

چرا غول‌های بزرگ مالی در متاورس سرمایه‌گذاری می‌کنند؟
کد خبر: 527487
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۷ ۱۴:۱۱:۰۴

رضا نامی، نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان نرم افزار تلفن همراه اتاق ایران نوشت: مورگان استنلی، یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های سرمایه‌گذاری جهان چندی پیش به سهامداران خود توصیه کرد که سرمایه گذاری در فضای متاورس را به عنوان یکی از بدیهیات نیازمندی های مارکت آینده مورد توجه قرار دهند. به اعتقاد مقامات این بانک، متاورس طرح سرمایه گذاری بزرگ بعدی جهان است که خلق جهان آینده ما، با سرمایه گذاری بر فضای آن میسر خواهد بود. البته از دیدگاه من، ما همین حالا هم در حال درک فضای متاورس در فضای اطراف مان هستیم. ما این فضا را به صورت محدود در یکسری از بازی ها مشاهده می کنیم. به این شکل که با عینک واقعیت مجازی وارد این بازی ها می شویم و فضای باورپذیری را تجربه می کنیم. در این میان برد با کمپانی و شرکت هایی است که از همین حالا برای مفهوم جایگزین از واقعیت و حضور در آینده برنامه ریزی می کنند. کمپانی مانند آدیداس که علاوه بر گوگل و فیس بوک و مایکروسافت سرمایه گذاری هایی در فضای متاورس انجام داده است؛ گروه هدف برند آدیداس برای فروش محصولاتش جوانانی  هستند که به طور معمول فعال ترین قشر سِنی حاضر در فضای متاورس محسوب می شوند. علاوه بر این برند، در دو ماه گذشته، شرکت های پیشرو در عرصه مد و بازی سازی مانند Balenciaga، Fottnite ، Vans و Roblox هم اعلام کرده اند در حال فعالسازی بازی ها و فروشگاه هایی در عرصه مد دیجیتال در دنیای متاورس هستند. برند دولچه گابانا(Dolce & Gabbana) نیز در سی ام سپتامبر اعلام کرد که در یک حراج در دنیای متاورس یک مجموعه 9 تکه ای از ارزهای غیر متمرکز(NFT) به همراه لباس های واقعی خود را به قیمت 1885.719 اتر(ارز رمزنگاری اتریوم) معادل با 5.7 میلیون دلار به فروش رسانده است. می‌بینید که شما در متاورس هر آنچه که بخواهید را در دسترس خواهید داشت. جهانی آرمانی همانند دنیای آواتار.

در دنیای متاورس برنامه‌ها به صورت غیرمتمرکز ساماندهی می شوند و با وجود اینکه بیشتر شرکت های فعال در این حوزه از کشورهای آمریکا، چین و کره جنوبی هستند اما هیچ دولت خاصی نمی تواند مدعی ماکلیت این فضا باشد. به عبارت دیگر در دنیای متاورس مالکیت از دولت ها به شرکت های بزرگ رسیده است؛ پیش از آنکه فیس‌‌‌بوک اعلام کند قصد دارد نام خود را به متا تغییر دهد، مارک زاکربرگ به سرمایه‌گذاران گفته بود این شرکت در سال‌2021، بیش از ۱۰میلیارد دلار صرف پروژه متاورس خود می کند. زاکربرگ به طور فزاینده ای ایده فیس بوک را که سرمایه گذاری هنگفتی بر روی واقعیت افزوده و مجازی انجام داده است، به عنوان یک شرکت “metaverse” ترویج می کند و بدون شک، رقابت با فیس‌‌‌بوک و صرف هزینه ای اینچنین آسان نیست.

با وجود آنکه تعدادی از کمپانی های بزرگ در حال سرمایه گذاری های هنگفت در این فضا هستند اما هنوز تا رسیدن به جایگاه متناسب در این حوزه فاصله بسیار زیادی وجود دارد چرا که ما تنها بخش کوچکی از فضای متاورسی را در بازی های کامپیوتری میبینیم. هرچند شاید بتوان نقل و انتقال پول و المان های فضای ویرچوال که در NFT ها دنبال می شود یا توکنایز کردن املاک و مستقلات که پیشتر بدان اشاره شد را هم در زمره فعالیت های فضای متاورسی دانست. البته در متاورس، مالکیت نمی‌تواند با سندهای منگوله‌دار همراه باشد. به همین خاطر، مسئولیت مالکیت در متاورس را نیز می‌توان به زنجیره‌ی غیرقابل نفوذ و دستکاری بلاکچین واگذار کرد. به‌خصوص، با طراحی و عرضه توکن‌های غیرمثلی (NFT) این امر بسیار خلاقانه صورت خواهد پذیرفت. حجم بازار NFT ها با سرعت بالایی رو به رشد است به عنوان مثال ممکن است یک آوارتار یا NFT با رقمی بالغ بر یک میلیون دلار فروخته شود؛ در فضای NFT شما میتوانید خلق  یک موضوع  و اثر کنید . اگر هنرمند هستید  sound track تان را در این فضا عرضه کنید و اگر مجسمه سازید مجسمه تان را در این فضا به فروش برسانید.در این میان امارات با تجربه چندین ساله خود در جذب شرکت ها و کمپانی های بزرگ جهان برای حضور و سرمایه گذاری در این کشور، در جی تکس امسال دبی، دفتر منطقه ای بایننس را به عنوان بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال  دنیا افتتاح کرد. این کشور در سال 2021 میزبان تعدادی از نمایشگاه های حوزه بلاکچین و NFT نیز بود. روندی که اگرچه در ظاهر منجر به ایجاد چالشی میان حاکمیت این کشور و کمپانی ها و برندهای بزرگ جهان می شود اما در واقع علاوه بر عالم واقعیت، در فضای غیرمتمرکز متاورسی جهان نیز، این کشور را به هاب منطقه تبدیل خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها