نرخ خرید اوراق حق تقدم وام خرید مسکن رکورد شکست/ آیا با وام می‌توان خانه خرید

بر اساس آمار سامانه فرابورس ایران، هزینه دریافت وام مسکن در ماه های گذشته روند صعودی داشته و در روزهای اخیر نیز این مسئله با رکوردهای جدید همراه شده است.

نرخ خرید اوراق حق تقدم وام خرید مسکن رکورد شکست/ آیا با وام می‌توان خانه خرید
کد خبر: 527166
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ۱۲:۰۴:۵۵

اعتمادآنلاین| یکی از موضوعاتی که در خرید خانه مورد توجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرد، نحوه تامین مالی آن است. یکی از شیوه‌هایی که در کشورهای مختلف مورد توجه بوده و اجرا شده است، بحث تسهیلات خرید مسکن است.

به گزارش فارس، این تسهیلات در حال حاضر توسط بانک‌های مختلف عرضه می‌شود، اما ملاک اصلی هزینه نهایی و قیمت این وام ها به اوراق حق تقدم خرید مسکن با نماد «تسه» بر می‌گردد که از طرف بانک مسکن منتشر و در فرابورس ایران خرید و فروش می‌شود. در روزهای اخیر شاهد رشد قابل توجه هزینه وام خرید مسکن بوده‌ایم. هزینه دریافت وام، سود پرداختی و هزینه نهایی وام از جمله مواردی است که در ماه های اخیر دائما در حال رکورد زنی است.

هزینه دریافت وام مسکن چقدر است؟

هزینه وام مسکن در روزهای اخیر به بالاترین سطح خود در تمام یک سال و نیم گذشته رسیده و رکورد بی سابقه‌ای را در این بازه به ثبت رسانده است. این امر موجب شد تا هزینه وام برای زوجین از مرز 53 میلیون تومان عبور کند.

در ابتدای آذر ماه هزینه وام مسکن به رکورد بی سابقه خود در تمام یکسال گذشته دست پیدا کرد؛ اما این روزها و در اواخر آذرماه سال جاری این رکوردها هر روز در حال تکرار شدن است. این هزینه که از طریق کشف قیمت در بازار اوراق تسهیلات بانک مسکن به دست می‌آید، تحت تاثیر داد و ستد در این بازار روندی صعودی را ثبت کرده و قیمت هر کدام از اوراق (به ارزش وام 500 هزار تومانی) وارد کانال 113 هزار تومان شده است.

وام مسکن1

در روز 24 آذر ماه هزینه اوراق تسهیلات بانک مسکن به ازای هر ورقه معادل با 113 هزار و 980 تومان برای اوراق آبان 1400 و معادل 111 هزار و 746 تومان برای اوراق دی ماه 98 کشف شده که نسبت به روز قبل خود تقریبا 5 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

وام مسکن2

روند هزینه اوراق تسه در روزهای سپری شده از هفته دوم آذر ماه نشان می‌دهد، هزینه سقف خرید این اوراق برای مجردها و زوجین به بالاترین سطح خود در یک سال گذشته رسیده است.

وام مسکن3

این هزینه برای مجردان معادل با 31 میلیون و 289 هزار تومان و برای متاهلان برابر با 53 میلیون و 638 هزار تومان بوده است. مجردها با پرداخت این هزینه و خرید اوراق توانایی اخذ 140 میلیون تومان وام جهت خرید خانه داشته و متاهلان نیز می‌توانند 240 میلیون تومان وام دریافت کنند.

وام مسکن4

بررس ها نشان می‌دهد، افزایش قیمت اوراق تسه، علاوه بر بالا بردن هزینه ابتدایی دریافت وام مسکن، سبب تغییر نرخ سود و هزینه نهایی وام مسکن در پایان 12 سال نیز خواهد شد.

نرخ سود وام مسکن هم رکورد می زند!

در روزهای اخیر با افزایش کانال قیمت اوراق هزینه ابتدایی که متقاضیان برای دریافت وام می پردازند، به بالاترین سطح خود رسیده و این اتفاق موجب می‌شود تا نرخ سود نیز متعاقبا رشدی هماهنگ با هزینه اوراق پیدا کند.

نرخ سود وام مسکن در روزهای 8 و 9 آذر ماه به 22.5 درصد رسیده که از رقم اعلامی نرخ سود رسمی در این اوراق (17.5 درصد ) 5 واحد درصد بالاتر است. کارشناسان در آن برهه زمانی این اعداد را بالاترین میزان سود وام مسکن در یک سال گذشته می‌دانستند.

این اعداد و ارقام در اواسط آذرماه نیز با رشد همراه بوده است. در کل پرداخت هزینه اوراق در این بازار موجب می شود تا نرخ سود وام مسکن نیز تغییر کند. این عامل در نیمه آذر ماه سبب شد تا با رکورد زنی در هزینه اوراق نرخ سود وام مسکن به 22.66 درصد برسد که از آذر سال 99 تا کنون بی سابقه بوده است

به عبارت دیگر فاصله نرخ سود واقعی دراین بازار با نرخ سود اسمی در حدود 5.16 واحد درصد است که بیشترین میزان اختلاف در بازه یک ساله بوده است.

اما در روزهای پایانی آذرماه این رکوردها بازهم شکسته شده و محاسبات نشان می‌دهد، نرخ سود وام مسکن در روزهای گذشته به سطح 24 درصد رسیده و 6.5 واحد درصد از میزان اسمی اعلام شده بالاتر بوده است. بررسی این متغیر با روزهای گذشته نشان می دهد، این سطح بالاترین میزان نرخ سود در دو سال گذشته بوده است.

رکوردزنی هزینه نهایی وام مسکن

پولی را که متقاضیان با توجه به شرایط اخذ این وام باید به بانک مسکن باز پرداخت کنند، با توجه به قیمت هر کدام از اوراق تغییر می‌کند. بنابراین هزینه‌ای که مجردان باید در طول 12 سال بپردازند، در روزهای اخیر برای مجردان برابر با 188 میلیون و 800 هزار تومان و برای متاهلان معادل با 349 میلیون تومان محاسبه می‌شود. موازی با رکوردهای به ثبت رسیده در دو بخش نرخ سود و هزینه وام این رقم نیز در تاریخ دو ساله خرید و فروش اوراق تسه بی‌سابقه بوده است.

چرا قیمت وام مسکن بالا رفت؟

بررسی آمار تعداد معاملات و رفتار قیمت ها نشان می‌دهد، یکی از دلایل اقتصادی در مورد این افزایش قیمت می‌تواند رفتار متقاضیان باشد. به این معنا که در روزهای قبل کاهش عرضه موجب افزایش در قیمت اوراق شده و در واکنش به این افزایش موجی از تقاضا شکل گرفته که در نهایت در این روز موجب شد تا تعداد معاملات به فراتر از 11 هزار مورد رسیده و تقریبا 10 درصد رشد پیدا کند.

به عبارت دیگر تقاضا اکنون بسیار بیشتر از عرضه اوراق در این روزهاست و این عامل نیروی پیشران قیمت وام در مقطع کنونی شده است.

نحوه دریافت وام مسکن

به طور کلی هزینه وام مسکن از طریق داد و ستد در اوراق تسهیلات بانک مسکن کشف می شود. متقاضیان در این بازار با خرید اوراق تسه تا سقف 280 برگه برای مجردان و 480 برگه برای متاهلان می‌توانند وام بگیرند. اعتبار هر برگه اوراق تسه برای اخذ وام معادل با 500 هزار تومان است.

وام خرید مسکن را به طور تخصصی می‌توان از بانک مسکن دریافت کرد؛ ولی بانک‌‌های دیگری هم اعتبار ارائه این تسهیلات را دارند. بانک مسکن این وام را به دو صورت پرداخت می‌کند: وام مسکن یکم و وام اوراق.

نوع اول یعنی وام مسکن یکم به کسانی تعلق می‌گیرد که برای نخستین بار از تسهیلات وام مسکن استفاده می‌کنند. شرایط وام خرید مسکن خانه اولی‌ها به این صورت است که متقاضیان، طبیعتاً پیش از هرچیز باید در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند.

نوع دوم تسهیلاتی که می‌توانید از بانک مسکن دریافت کنید، وام اوراق است. متقاضیان این وام معمولاً افرادی هستند که پس‌انداز کافی ندارند یا خودشان نمی‌توانند سپرده جدیدی را افتتاح کنند و 12 ماه در صف انتظار بمانند.

مزیت این مسیر آن است که متقاضیان وقت کمتری را منتظر می‌مانند تا وام دریافت کنند؛ اما با این حال هزینه‌ای را اضافه تر از مبلغی که باید در طول دوازده سال عودت دهند، پرداخت می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها