انتقاد پلیمری ها از طرح جدید مدیریت بازار محصولات پتروشیمی

رئیس هیات مدیره انجمن پلیمر ضمن انتقاد از طرح جدید مدیریت بازار محصولات پتروشیمی گفت: در برخی از گریدهای پتروشیمی سقف خرید را اجرا کردند اما کف عرضه را تغییر نکرده است و همین مساله باعث شده با وجود نوسانات مثبت بازار نفت، در بازارهای داخلی دچار رقابت با یکدیگر شویم.

انتقاد پلیمری ها از طرح جدید مدیریت بازار محصولات پتروشیمی
کد خبر: 527055
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ۲۰:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید ترکمان امروز در نشستی خبری با اشاره به شیوه جدید مدیریت بازار محصولات پتروشیمی، اظهار کرد: از ابتدای مهرماه طرحی پیشنهادی مطرح شد تا مدیریت بازار پتروشیمی‌ها و کامودیتی‌ها با 25 ابزار انجام شود، اگرچه تاکید شده بود که بدون نظر ذی‌نفعان این طرح اجرا نخواهد شد، اما بخش‌هایی از این طرح در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر اینکه اگرچه این طرح درست بود، اما ممکن است در اجرا یا زمان انجام آن تصمیم درستی گرفته نشده باشد، ادامه داد: تاکنون حتی یک نامه رسمی از پیش‌نویس این طرح دریافت نکرده‌ایم که این موضوع ما را نگران کرده است اما براساس صحبت‌هایی که در جلسات عنوان می شود، پتروشیمی‌ها مکلف هستند تمام فروش خود را برای جلوگیری از خام فروشی در بورس کالا عرضه کرده و در صورت وجود مازاد اجازه صادرات داشته باشند.


وی با بیان اینکه در برخی از گریدها، سقف خرید را اجرا کردند اما کف عرضه را تغییر نداده اند که این مهندسی گرید است گفت: این مساله باعث شده با وجود نوسانات مثبت بازار نفت، در بازارهای داخلی دچار رقابت با هم شویم.


ترکمان با بیان اینکه در بعضی کالاها التهاب اتفاق نیفتاده و رقابت ایجاد شده است به طوری که رقابت 30 درصدی را شاهدیم، گفت: در هر حال نگران تعجیل در اجرای طرحی هستیم که نهایی نشده است.


وی با بیان اینکه محصولات پتروشیمی تحریمی و قابل رهگیری هستند، اظهار کرد: باید 25 درصد زیر قیمت جهانی عرضه شوند و از سوی دیگر دچار دامپینگ می شوند، زمانی که پتروشیمی‌ها اعلام می‌کنند که 15میلیارد دلار صادرات و ارزآوری داشته‌اند باید توجه داشت که بخش عمده آن خام‌فروشی است که نه ارزش افزوده‌ای ایجاد می کند و نه اشتغال‌زایی داشته، بلکه مواد خامی است که بدون ایجاد ارزش افزوده و با پایین‌ترین قیمت در یک زنجیره، به فروش رفته است.


وی با بیان اینکه پتروشیمی‌های کشور 8میلیون تن مواد پلیمری تولید می‌کنند که از این رقم، 3.4میلیون تن به تولیدکنندگان محصولات تکمیلی داده می شود، گفت: تولیدکنندگان محصولات تکمیلی با ایجاد ارزش افزوده و تولید محصولاتی که بیش از 1000 دلار در هر تن قیمت دارند، علاوه بر تأمین نیاز داخل، سالانه 2.5 میلیارد دلار نیز صادرات دارند؛ بقیه آن 8 میلیون تن که به صورت خام صادر می‌شود نیز حدود 3 میلیارد دلار ارزآوری دارد.


رئیس هیات مدیره انجمن پلیمر با اشاره به اینکه اشتغال صنعت پلمیر کشور از مرز 850 هزار نفر عبور کرده است گفت: اگر مشکلات و موانع پیش‌روی صنعت پلیمر و تولیدکنندگان محصولات تکمیلی رفع شود، می‌توانیم در زمانی کوتاه، اشتغال صنعت پلیمر ایران را به مرز 2 میلیون شغل برسانیم و این افزایش بیش از یک‌میلیون شغل در بخش صنعت تأثیر بسزایی در اقتصاد کشور خواهد داشت.


رئیس هیات مدیره انجمن پلیمر گفت: با توجه به کنترل کرونا و افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی، صادرات 2.5 میلیارد دلاری محصولات پلیمری برای سال جاری قابل پیش‌بینی است.


وی درباره آخرین وضعیت صادرات محصولات پلیمری، گفت: 3.4 میلیون تن از ظرفیت 90 میلیون تنی محصولات پتروشیمی کشور مربوط به محصولات پلیمری است که در بورس کالا عرضه می‌شود و 2.5 میلیارد دلار صادرات انجام می شود. همچنین اشتغال 850 هزار نفر را به دنبال داشته است.


وی با بیان اینکه امسال از صادرات 2.5 میلیارد دلار صادرات عبور خواهیم کرد، گفت: نرخ خوراک در لایحه بودجه سال جاری تغییری نداشته است.


وی با بیان اینکه ما 12 میلیون پروانه بهره برداری داریم، گفت: صنعت پلیمر به راحتی می تواند اشتغال را به رقم 2 میلیون نفر برساند. بنابراین هر چه موانع کم شود، در حوزه اشتغال و ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت اتفاقات خوبی خواهد افتاد.


در ادامه این نشست، برمک قنبر پور، عضو هیات مدیره و رییس کمیسیون آموزش انجمن پلیمر گفت: نگرانی تولیدکنندگان و فعالان صنایع تکمیلی این است که چنین طرحی اگر به صورت پلکانی اجرا نشود و محدودیت‌ها و معایت آن مشص نشده و شاهد اجرای جامع آن باشیم، مشکلات بیشتری در تأمین مواد اولیه به خصوص در محصولاتی که در بخش عرضه دچار کسری هستیم ، ایجاد شود.


وی با بیان اینکه بحث ما هم فنی است و هم قانونی، بر اساس قانون بهبود فضای کسب و کار، دولت در طرح‌های مختلف باید با ذی‌نفعان مشورت کند تا پیش از اجرا، مشکلات طرح‌ها استحصال شود، گفت: بخش عمده نگرانی ما این است که متغیرها درست کنترل نشده و طرح شتاب‌زده اجرا شود و این موضوع مشکلاتی برای صنایع پایین‌دستی ایجاد کند.


قنبرپور با بیان اینکه پیکره صنعت آسیب‌پذیر است و توقع داریم دولت با برخورد علمی و روش پلکانی طرح را پیش ببرد تا ذی‌نفعان آماده شده و مشکلات را شناسایی کنیم، اظهار کرد: اگر کف عرضه را تغییر ندهیم و سقف تقاضا را برداریم، باعث افزایش قیمت محصولات خواهد شد و بر کل زنجیره اثر می‌گذارد و تنها سود پتروشیمی‌ها را افزایش خواهد داد و منفعتی برای مردم نخواهد داشت.


سعید زمان زاده، عضو هیات مدیره انجمن پلیمر نیز در این نشست گفت: به طور مثال در پلی اتیلن پایپ گرید در دو سال گذشته آرامشی بر بازار جاکم بوده که با شروع بخش اول این طرح، این آرامش بازار برهم خورده و تا 6 درصد شاهد رقابت در زمان عرضه هستیم؛ شاید بهتر بود ابتدا سهمیه‌ها را برمی‌داشتیم و ظرفیت عرضه‌ها را افزایش می‌دادیم.


زمان زاده با بیان اینکه در گذشته مدیریت عرضه، کنترل تقاضا بود تا مواد اولیه به درستی به دست مصرف‌کننده برسد، گفت: به نظر می‌رسد این طرح معکوس عمل می‌کند و تقاضا را آزاد می‌گذاریم.


به گفته وی احتمال دارد اجرای طرحی با پیچیدگی‌های فراوان به انحراف کشیده شود، سوابق گذشته هم نشان می‌دهد طرح‌هایی که مشکل دارد، آسیب اصلی را به پایین دست و صنایع تکمیلی می‌زند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها