کد خبر: 527053
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ۲۰:۴۹:۱۴
| |

لیر ترکیه امروز هم 4 درصد افت کرد

پس از سقوط شدید ارزش لیر ترکیه در روز گذشته، این ارز امروز نیز با کاهش 4 درصدی همراه شد.

لیر ترکیه امروز هم 4 درصد افت کرد
کد خبر: 527053
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ۲۰:۴۹:۱۴

اعتمادآنلاین| به نقل از رویترز، پس از کاهش ارزش لیر به کمترین میزان در تاریخ این ارز در روز گذشته به علت نگرانی در مورد یک کاهش نرخ بهره دیگر در این هفته، ارزش این ارز امروز نیز 4 درصد افت کرد.

لیر ترکیه امسال تقریبا نیمی از ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است و هر دلار 14.4 لیر معامله شد.

ارزش لیر، روز دوشنبه 7 درصد سقوط کرده بود و به رکورد 15 در برابر دلار رسیده بود که با مداخله بانک مرکزی این کشور برای چهارمین بار در دو هفته گذشته اندکی بازگشت داشت.

یک تاجر فارکس در یک بانک گفت: «وقتی به معاملات دیروز نگاه می‌کنیم، شاهد افزایش حجم با تقاضای قوی در بازار تبادل ارزهای خارجی (فارکس) از سوی مردم محلی هستیم.»

سقوط ارزش لیر با کاهش نرخ بهره بانکی در ترکیه در ماه سپتامبر آغاز شد و از آن زمان تاکنون 4 درصد نرخ بهره بانکی را کاهش داده است؛ سیاستی که با حمایت مستقیم رئیس جمهور ترکیه انجام می‌شود.

در عین حال، پس از سقوط تاریخی ارزش لیر ترکیه، نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه نوامبر به بالاترین رقم در 3 سال گذشته رسید.

آمارها نشان داد، نرخ تورم ترکیه در ماه نوامبر به 21.31 درصد رسید که این امر ریسک‌های اخیر کاهش تهاجمی نرخ بهره که موجب سقوط تاریخی لیر شد را بیشتر نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش موسسه رتبه بندی S&Pگلوبال که اخیرا رتبه اعتباری ترکیه را هم پایین آورده، سیاست بانک مرکزی ترکیه در پایین آوردن نرخ بهره در کنار سقوط سنگین ارزش لیر باعث خواهد شد تا در اوایل سال آینده شاهد تورم بیش از 30 درصدی در این کشور باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها