کد خبر: 526586
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۱ ۱۵:۱۷:۴۶
| |

گزارش ۱۱۶ موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا منتشر شد:

پایداری مالی صندوق؛ بررسی گذشته و پیش‌بینی آینده

آخرین گزارش موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا به بررسی وضعیت پایداری مالی صندوق بازنشستگی کشوری در دهه 1390 و پیش‌بینی وضعیت آتی آن طی دوره 1420-1400 اختصاص دارد.

پایداری مالی صندوق؛ بررسی گذشته و پیش‌بینی آینده
کد خبر: 526586
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۱ ۱۵:۱۷:۴۶

اعتمادآنلاین| آخرین گزارش موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا به بررسی وضعیت پایداری مالی صندوق بازنشستگی کشوری در دهه 1390 و پیش‌بینی وضعیت آتی آن طی دوره 1420-1400 اختصاص دارد. برای بررسی روندهای گذشته به قوانین مصوب بودجه استناد شده است. نتایج نشان می‌دهد: صندوق بازنشستگی کشوری طی دهه 1390 به طور فزاینده به بودجه دولت وابسته بوده است و نرخ رشد کمک‌های دولت به صندوق کشوری از نرخ رشد منابع عمومی بودجه و منابع امور رفاه اجتماعی (از امور دهگانه تعریف شده در بودجه) بیشتر بوده است که در نتیجه آن سهم صندوق از منابع عمومی بودجه و امور رفاهی افزایش داشته است.

برای بررسی وضعیت پایداری مالی صندوق در آینده دو سناریو تعیین شده است. در سناریو نخست فرض شده متغیرهای اصلی کلان و بیمه‌ای از جمله تورم، نرخ رشد اقتصادی، نرخ رشد بودجه عمومی دولت و نرخ افزایش حقوق بازنشستگی از روند یک دهه گذشته (1399-1390 ) پیروی می‌کند. در سناریو دوم فرض شده اقتصاد کلان از نظر رشد اقتصادی، رشد منابع عمومی دولت و تورم در وضعیت پایدارتری قرار دارد و حقوق بازنشستگی نیز متناسب با تورم و درصدی از رشد اقتصاد افزایش می‌یابد. نتایج نشان می‌دهد: در هر دو سناریو صندوق بازنشستگی با کسری مواجه است و میزان کسری در سناریو اول 55 درصد بیشتر از سناریو دوم است. این موضوع اهمیت اجرای رویه‌های مشخص درخصوص تعدیل ساالنه مستمری را متناسب با متغیرهای اقتصاد کلان (رشد و تورم) و اثر آن بر پایداری مالی را از یک طرف و اهمیت ثبات شرایط کلان در اجرای این رویه‌ها را از طرف دیگر نشان می‌دهد.

در سناریو دوم، نسبت کسری صندوق بازنشستگی کشوری به تولید ناحالص داخلی و منابع عمومی بودجه نسبت به سناریو اول کاهش دارد که این موضوع می‌تواند نشاندهنده اهمیت ثبات اقتصاد کلان در مدیریت بحران صندوق‌ها باشد.

در بخش سوم گزارش اثر متناسب‌سازی حقوق بازنشستگی بر پایداری مالی صندوق بازنشستگی بررسی شده است. در این بخش نیز روشن شده است که با اجرای سیاست متناسب‌سازی و تحت اعمال فروض مشخص کسری صندوق بازنشستگی کشوری طی دوره 1420-1400 معادل 68 درصد افزایش یافته است. این نتیجه نیز بار دیگر تأثیرات اجرای سیاست‌های مغایر با قوانین بیمه‌ای را گوشزد می‌کند.

گزارش 116 توسط سمانه گلاب از گروه مطالعات اقتصادی و رفاه موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا تهیه شده است.

صبا116

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها