کد خبر: 525812
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۶ ۲۰:۰۲:۰۰
| |

دنیامالی، نماینده مردم بندر انزلی در مجلس:

باید مشترکان پرمصرف برق هزینه قابل توجه‌ای پرداخت کنند

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ما باید یک سقف معین را برای الگوی مصرف تعیین کرده و خانواده هایی که الگوی مصرف را رعایت می کنند و میزان مصرف آنان کم است از سیاست های تشویقی برخوردار شده و در مقابل مشترکان پرمصرف پول قابل توجه تری را پرداخت کنند.

باید مشترکان پرمصرف برق هزینه قابل توجه‌ای پرداخت کنند
کد خبر: 525812
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۶ ۲۰:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| احمد دنیامالی با اشاره به ضرورت اصلاح نظام تعرفه گذاری آب،برق و گاز اظهار داشت: در همه نقاط در خصوص مصرف آب،برق و گاز یک قاعده کلی حاکم است و هرکسی که بیشتر مصرف می کند باید هزینه بیشتری بپردازد و به طور کلی مصرف در هر حوزه ای که بالا می رود مالیات نیز بالاتر رفته و قیمت به صورت تصاعدی محاسبه می شود.

به گزارش فارس، وی در ادامه گفت: حتی در سایر بخش ها هر فرد حقیقی یا حقوقی مصرف بیشتری داشته باشد باید مالیات بیشتری بدهد. در موضوع انرژی نیز همین گونه است. اعمال سیاست های قیمتی می تواند تا حدودی به اصلاح الگوی مصرف اقشار پرمصرف کمک کند. طبیعتا افرادی که در خانه های بزرگ زندگی کرده میزان استفاده آنان از وسایل روشنایی و گرمایشی و سرمایشی متفاوت است با افرادی که در خانه های معمولی زندگی می کنند.

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از سوی دیگر الگوی مصرف باید به گونه ای اصلاح شود تا خانواده های بیشتری از طبقه تشویقی برخوردار شوند. ما باید سعی کنیم تا یک سقف معین تعیین کرده و خانواده هایی که الگوی مصرف را رعایت کرده و میزان مصرف آنان کم است از سیاست های تشویقی برخوردار شوند و از طرف دیگر دهک هایی که مصرف بالایی دارند پول قابل توجه تری را پرداخت کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: با اخذ پول بیشتر از دهک های پرمصرف می توانیم هزینه سیاست های تشویقی برای دهک های کم مصرف را تامین کنیم. از طرف دیگر ما باید راهکارهای فرهنگی را نیز دنبال کنیم. در دهه 60 به راهکارهای فرهنگی برای اصلاح الگوی مصرف مشترکان توجه خوبی شد و مردم رعایت بیشتری می کردند. اما امروز مصرف سالانه ما در حوزه برق و گاز به نسبت سرانه دنیا بسیار بالاتر است.

وی افزود: یکی از نکاتی که در این سال ها به شکل ناصحیح انجام شده است، تولید لوازمی است که بار مصرفی بالایی داشته و استانداردهای لازم برخوردار نیستند. اگر در تولید لوازم خانگی به برچسب های انرژی توجه کرده و لوازمی مطابق با استاندارهای روز در میزان مصرف انرژی تولید کرده بودیم، میزان مصرف انرژی در کشور کاهش می یافت.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت حرکت از سمت سوخت های فسیلی به انرژی های تجدیدپذیر، بیان کرد: باتوجه به شرایط خوبی که در دریافت انرژی خورشید داریم می توانستیم گام های بزرگی برداریم اما تاکنون خیلی کم سرمایه گذاری کردیم. امروز برخی از پروژه های کوچکی که اجرایی شدند پاسخ خوبی داده اند اما تعداد این پروژه ها خیلی اندک است. ما بایستی وابستگی خود را از سوخت های فسیلی به انرژی های تجدید پذیر مانند خورشید و باد تغییر دهیم.

وی در پایان بیان کرد: ما در فلات مرکزی از 12 ماه حدود 10 ماه تابش بسیار خوب خورشید را داریم. حتی از گرمایش زمین هم می توانیم استفاده کنیم. متاسفانه زمانی که هزینه های سرمایه گذاری این پروژه ها بالا است، توجیه پذیری برای اجرای آنان سخت می شود. ما تا زمانی که انرژی ارزان در اختیار داشته باشیم ، انرژی ها تجدید پذیر را گران می دانیم در حالی که انرژی های تجدید پذیر از آنجا که با محیط سازگار است، استفاده از آن به نفع مردم می باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها