ماجرای زمین‌های کشاورزی پشت دیوار مرزی چیست؟ / عضو اتاق بازرگانی: دیوار روی نقطه صفر مرزی قرار نگرفته / بخشی از زمین‌های کشاورزان در آن طرف دیوار قرار گرفتند

عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: حدود 10 تا 15 سال پیش که دیوار مرزی بین ایران و افغانستان توسط ایران در مرز زابل برای حفط امنیت کشیده شد، متاسفانه دیوار روی نقطه صفر مرزی قرار نگرفت. اینطور نیست که زمین‌ها به طالبان بخشیده شده باشد اما بخشی از زمین‌ها در آن طرف دیوار قرار گرفتند، مزار چند نفر از شهدای ما هم آن طرف دیوار مانده است.

ماجرای زمین‌های کشاورزی پشت دیوار مرزی چیست؟ / عضو اتاق بازرگانی: دیوار روی نقطه صفر مرزی قرار نگرفته / بخشی از زمین‌های کشاورزان در آن طرف دیوار قرار گرفتند
کد خبر: 525638
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۶ ۰۸:۵۱:۲۶

اعتمادآنلاین| محمود تهی‌دست، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در مورد مشکلات ایجاد شده برای کشاورزان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: حدود 10 تا 15 سال پیش که دیوار مرزی بین ایران و افغانستان توسط ایران در مرز زابل برای حفط امنیت کشیده شد، متاسفانه دیوار روی نقطه صفر مرزی قرار نگرفت. اینطور نیست که زمین‌ها به طالبان بخشیده شده باشد اما بخشی از زمین‌ها در آن طرف دیوار قرار گرفتند، مزار چند نفر از شهدای ما هم آن طرف دیوار مانده است. متاسفانه به نظر می‌رسد طالبان نمی‌دانستند که این زمین‌ها برای ایران است و حتی نقطه صفر مرزی را نشناختند. در واقع زمین متعلق به ایران بوده و نقشه آن هم مشخص است.

به گزارش ایلنا، وی همچنین افزود: حالا این دیوار مرزی خود تبدیل به یک معضل شده است. باید به گونه‌ای این مشکل حل شود، یا دیوار خراب شود و یا به نوعی به آنها فهمانده شود که این زمین‌ها متعلق به ایران و نقطه صفر مرزی بوده که در نقشه‌های جهانی نیز آمده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: با فاصله‌ای که دیوار با مرز دارد بسیاری از زمین‌های ما آن سمت دیوار قرار گرفته‌اند. نمی‌دانم آقایانی که در زمان اجرای طرح مسئولیت به عهده داشتند با چه سیاستی چنین فاصله‌ای ایجاد کرده‌اند؟ چرا نزدیک به نقطه صفر مرزی این دیوار ساخته نشده است؟ زمین‌های کشاورزی مردم آن سمت دیوار است و با مشکل زیادی باید هر روز به این زمین‌ها رفت‌وآمد کنند. باید این مشکل به شکلی حل شود برای مثال برجک‌هایی روی مرز ساخته شود تا مشخص شود این زمین‌ها برای ایران است تا طالبانی‌ها هم ادعایی نداشته باشند.

وی در ادامه اضافه کرد: طالبان کشورداری بلد نیست و نمی‌دانند قوانین جهانی به چه صورتی است. اینطور نیست که آنها بخواهند هرکاری انجام دهند. ادعا از طرف افراد زیادی مطرح می‌شود ولی نقشه و کاغذ چیز دیگری است. اگر دیوار خراب و به جای اصلی خود منتقل شود این مشکلات هم حل می‌شود.

وی یادآور شد: اینکه طالبان بخواهند از کار کشاورزان ایرانی روی این زمین‌ها جلوگیری کنند به صورت موردی بود، یعنی تنها یک مورد بود که اتفاق افتاده و دیگر هم تکرار نمی‌شود.

نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران و عضو هیئت نمایندگان اتاق زاهدان تصریح کرد: اگر این دیوار برداشته شود، اقتصاد منطقه هم بهتر می‌شود. علاوه بر این مردم دو کشور هم راحت‌تر می‌توانند تبادلات کالایی داشته باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها