کد خبر: 523797
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ۱۳:۰۸:۰۰
| |

هر آنچه که باید در مورد جمع آوری داده های سئو بدانید

می تونیم با تجزیه و تحلیل داده های سئو اشتباهاتتون رو بفهمید، ایده ها و استراتژی های جدیدی رو توسعه بدین و اهداف موجود رو تنظیم کنید.

هر آنچه که باید در مورد جمع آوری داده های سئو بدانید
کد خبر: 523797
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ۱۳:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| می تونیم با تجزیه و تحلیل داده های سئو اشتباهاتتون رو بفهمید، ایده ها و استراتژی های جدیدی رو توسعه بدین و اهداف موجود رو تنظیم کنید.

داده های سئو بهتون امکان دسترسی به انواع اطلاعات رو میده. سر نخ ها، رتبه بندی ها، معیارهای تعامل بینشها همه وجود دارن ودسترسی به اونا بسیار آسونه.

با تجزیه وتحلیل داده های سئویه که می تونین، اشتباهاتونه بفهمین، ایده ها و استراتژیهای جدیدی رو توسعه بدین واهداف موجود رو تنظیم کنین. با این حال این درسته گاهی اوقات

اپلیکیشن های سئو می تونن، اطلاعات زیادی رو بهتون ارائه کنن، که نتونین اونو یه دفعه بفهمین. کلید حل این مشکل تمرکز روی ضروری ترین و حیاتی ترین داده هایی که ارائه میدن. البته اطلاعات باقی مانده هم ارزش تحلیل رو داره. با این حال ، بدون توجه به اندازه کسب و کارتون، همیشه باید بر معیارهای زیر تمرکز کنین. اونا حیاتی ترین اطلاعات رو در مورد وضعیت فعلی پروژه بهتون میدن.

یکی از اپلیکیشن های معروف سئو، اپلیکیشن سئو روز هست که به راحتی میتونید بعد از نصب بر روی گوشی خود از آن نهایت استفاده رو ببرید.

بک لینک از دامنه های جدید

آیا می دونستین بک لینک های دامنه های جدید و قابل اعتماد، قطعا می تونن مفیدتر از دامنه هایی باشن که قبلا به محتواتون پیوند داده شدن. این به این دلیله که گوگل بر این باوره که هرچی بک لینک هاتون از منابع غیر مرتبط و مستقل نشات گرفته باشه، قابل اعتمادتر به نظر میرسه. ازطرف دیگه، اگه بک لینک هاتون از یک یا دو دامنه نشات می گیرن، صفحه ی وبتون مشکوک به نظر میرسه. ضروریه که تلاش کنین تا جایی که ممکنه دامنه های ارجاع دهنده رو به دست بیارین و یه ابزار خوب، همیشه این امکان رو بهتون میده که دامنه های سئوی برنامه ی جدیدی رو که به صفحتون پیوند میدن، بررسی کنین.

رتبه بندی دامنه

رتبه بندی دامنه مهمه، چون یه امتیاز کلی از میزان قوی یا اعتماد وب سایتتونه. به طور خلاصه، رتبه ی بالاتر دامنه به این معنیه که صفحه ی وبتون جایگاه بهتری رو در نتایج جستجوی گوگل به دست میاره. این به نوبه ی خود به این معنیه که برای مشتریان بالقوه ی بیشتری قابل مشاهده است، کلیدهای بیشتری ایجاد میکنه و برای شرکای بالقوه ای ممکنه با اونا همکاری کنین، مطمئن تر به نظر میرسه. با این حال، یادتون باشه که رتبه بندی دامنه، ابزار رسمی گوگل نیست. به این ترتیب، ممکنه اختلافات جزیی وجد داشته باشه. به عنوان مثال، دامنه ای با رتبه ی 79 ممکنه کمی بالاتر از دامنه ای با رتبه ی 80 در نتیجه ی جستجوی گوگل دیده بشه.

نمرات بهینه سازی

هر اپلیکیشن اطلاعات سئو با کیفیت بالا تعداد انگشت شماری امتیاز بهینه سازی رو بهتون ارائه میده. هر کدوم از این امتیازات بر اساس یه عامل متفاوته، یعنی چگالی کلمه ای کلیدی، پیوندهای داخلی و خارجی URL های متعارف یا حتی عنوان صفحات، همه به طور جداگانه رتبه بندی میشن). صفحتون باید تغییر کنه تا روی اون تمرکز کنین. نمرات بهینه سازی خیلی شبیه به رتبه بندی دامنه یه. هرچی نمره ی داده شده بالاتر باشه، بهتره. همیشه باید برای دستیابی نمرات بهینه سازی بالاتر تلاش کنین این کلید موفقیت توی هر دامنه یه.

معیار خوانایی متن

این یه معیار مفید دیگه ایه. مهم نیست که چه نوع وب سایتی رو اجرا می کنین، همیشه باید مطمئن بشین، که محتوایی رو که تولید می کنین قابل خواندن و فهمیدنه، بدون هر گونه خطای املایی یا گرامری باشه و الزامات سئو رو برآورده کنه. برای رسیدن به اون، سعی کنین از جملات، پاراگراف ها و بخشهای کوتاهتر استفاده کنین. کلمات کلیدی مناسب رو با کمک یه اپلیکیشین سئو انتخاب کنین و در متن قرار بدین، تا با بقیه ی محتوا همخوانی داشته باشن. خوشبختانه برنامه ها ی ابزارهای مختلفی در این زمینه هستن که بهتون کمک کنن، بنابراین رسیدن به نمره ی خوانایی متن بالا نباید خیلی سخت باشه

نرخ برداشت

هربار که یه صفحه ی وب در نتایج جستجوی گوگل ظاهر میشه، یه برداشت ایجاد میشه. فرض کنین (بهترین غذای خیابانی در تهران) رو جستجو کردین، و در نتایج جستجوتون، در بین بقیه، وب سایت رسمی (کرج برگر) رو می بینین و تصوری برای اون وب سایت ایجاد کردین. البته نرخ برداشت یه معیار مفیده، اما یادتون باشه که وقت تجزیه وتحلیل این نتیجه، همیشه باید اونو با CTR جفت کنین.

CTR

CTR یا نرخ تبدیل کلیک چیه؟ CTR نسبت کلیک به نمایش در یه کمپین تبلیغاتی تلفن همراهه که با در نظر گرفتن تعداد کلیک های یه کمپین تبلیغاتی موبایل و تقسیم اون بر نمایش کلی و بعد بیان رقم حاصل بر حسب درصد بیان میشه.

به عنوان مثال: اگه یه شرکت، یه کمپین تبلیغاتی موبایلی رو اجرا کنه که 10000 بازدید و 500 کلیک به اپ استور ایجاد کنه، CTR اون کمپین 5% خواهد بود.

چرا نرخ کلیک مهمه؟ CTR ها روشی ارزشمند برای درک عملکرد تبلیغات یه کمپین در CTR موبایلی هستن. با قرار دادن زمینه ی کمپین های دیگه، ارزیابی عملکرد کمپین ممکن میشه. چندین راه برای انجامش وجود داره.

از CTR میشه برای مقایسه ی عملکردهای مشابه استفاده کرد و به A/B خلاقیت تبلیغاتی در تست تشخیص اینکه آیا ویژگیهای خلاق خاص باعث افزایش تعاملات میشه یا نه، بهتون کمک کنه. از CTR ها میشه برای مقایسه ی عملکرد کانالهای تبلیغاتی مختلف استفاده کرد. مقایسه ی بنرها، مطالب بینابینی، ویدئو و سایر انواع کمپین به تبلیغ کننده اجازه میده تا اثر بخشی اونو تعیین کنه و به تعیین محل سرمایه گذاری عمده ی عملکرد تبلیغات تلفن همراه کمک کنه.

CTR ها همچنین میتونن برای بررسی کیفیت کاربر تا حدی در قیف انتساب گسترده تر استفاده بشن. با گره زدن عملکرد کمپین به رفتار درون برنامه ای، یه تبلیغ کننده میتونه کشف کنه که آیا CTR بالا لزوما با افزایش ارزش کاربر مطابقت داره یا نه.

این میتونه به تبلیغ کننده هایی که توسط کانالهایی که CTR های بالایی ارائه میدن، کمک کنه که تشخیص بدن که آیا ترافیک با کیفیت ارائه میدن یا صرفا حجم بالایی از کاربران رو دارن و بر این اساس سرمایه گذاری تبلیغاتی رو تنظیم کنن.

ممکنه در تجزیه و تحلیلتون متوجه شین که شرکت A ، CTR (10%) رو داره در حالی که شرکت B فقط دارای CTR (7%). هر چند شرکت A دارای نرخ تبدیل 5% است در حالی که شرکت B دارای نرخ تبدیل 20% است. در این حالت، شرکت B علیرغم داشتن CTR کمتر، ROI بهتری رو داره.

نرخ کلیک و تنظیم

CTR یه کمپین تبلیغاتی به تنهایی معنی کمی داره. یه CTR به خودی خود چیزی در مورد تاثیر خلاقیت، کانال، کیفیت کاربر و عوامل دیگه (مثل زمان تبلیغات) به تبلیغ کننده ها نمیگه. این نکته ضروریه که CTR ها رو با نگاه کردن به مجموعه ی داده های گسترده تر، زمینه سازی کنیم.

مقایسه ی کمپین های متعدد در چندین کانال به ارائه ی خواندن موثرتر در مورد CTR خوب یا بد کمک میکنه و از تصمیم گیری بر اساس شواهد محدود توسط تبلیغ کننده ها جلوگیری میکنه.

CTR یا نرخ تبدیل کلیک، بهتون اطلاع میده که چه تعداد از نمایش های صفحه ی وبتون به کلیک تبدیل شده. به احتمال زیاد، حداقل در ابتدای سفر متوجه میشین که نرخ تبدیل دامنه تون خیلی از کمتر از نرخ نمایشه.

رتبه بندی ارگانیک

3 نوع رتبه بندی ارگانیک وجود داره: دید ارگانیک، ترافیک ارگانیک و تبدیل ارگانیک. همه ی اونا مکمل هم هستن. اولین مورد، دیدتون رو در سراسر سایت، در موتور جستجوی گوگل اندازه گیری می کنه و شما رو برای همه ی کلمات کلیدی ردیابی شده، رتبه بندی می کنه و امتیاز خاصی رو بهتون میده.

آمار دومی در مورد میزان ترافیکیه که صفحه ی وبتون ایجاد می کنه رو بهتون میگه. البته بدون ترافیک، هیچ راهی برای راه اندازی یه وب سایت کارآمد وجود نداره. در نهایت سومین معیار کیفیت ترافیک رو بهتون میگه.

(یعنی اینکه آیا مشتریان مناسبی رو جمع آوری می کنین، افراد مناسبی رو هدف قرار میدین و یا خیر). این معیار میزان تبدیل (ثبت نام، اشتراک، سرنخ یا فروش) رو در مقابل میزان ترافیک ایجاد شده نشون میده. اگه میزان ترافیک ایجاد شده خیلی زیاده اما تعداد تبدیلها کمه، احتمالا پایگاه کاربری مناسبی رو هدف قرار نمی دیم.

تعداد صفحات نمایه شده

قبل از اینکه صفحات میزبانی شده در دامنه تون، در نتایج جستجوی گوگل ظاهر بشن، اول باید ایندکس بشن. در غیر اینصورت، اونا به سادگی هیچ ترافیکی رو ایجاد نمی کنن، حداقل نه از موتور جستجوی گوگل، چون در نتایج جستجو نشون داده نمیشن.

فقط یه هشدار

اگه فرآیند نمایه سازی هر نوع صفحه ی تکراری، قدیمی یا نا مربوط رو نشون بده یا اگه صفحه ای فاقد محتوا باشه یا محتواش نازک باشه ( حاوی کمتر از 300 کلمه )، همه ی اینا ممکنه به موقعیت رتبه بندی جستجوتون آسیب بروسونه. همیشه صفحه ی وبتونو تمیز و به روز نگه دارین. شما می تونین این کارو با ادغام صفحات وب ضعیف، حذف محتوای قدیمی و نامربوط و یا تغییر مسیر پیوندها انجام بدین.

صفحات در هر بازدید

معیار صفحه در هر بازدید یکی دیگه از معیارهای مفید در هنگام تجزیه و تحلیل تبدیله. این یکی بهتون اطلاع میده که یه بازدید کننده هنگام مرور وب سایتتون از چند صفحه بازدید می کنه. البته که هر چه بیشتر، بهتر. اگه یه فرد معمولی فقط از صفحه ی پایین تون بازدید میکنه و بلافصله اونو ترک میکنه، میشه بگین که به خاطر یه سری دلایل، وب سایتتون مورد توجه افراد قرار نمی گیره. برای بهبود این معیار، می تونین مطمئن بشین که وب سایتتون برای پیمایش، آسون و مشهوده. انواع مختلفی از محتواهای جذاب رو اضافه کنین یا به سادگی با افزودن بسیاری از لینکهای داخلی به بازدید کنندگان کمک کنین تا به درستی حرکت کنن.

خطاهای خزیدن

برخلاف معیارهای گفته شده در بالا شما نمی خواین برنامه ی سئوتون خطای احتمالی خزیدن در دامنه تون رو نشون بده. یه خطای خزیدن وقتی اتفاق میفته که موتور جستجوی گوگل سعی میکنه با یه صفحه ی مشخص در وب سایتتون ارتباط برقرار کنه، اما در نهایت نمیتونه. این به این معنی نیست که وب سایتتون به طور کلی غیر قابل دسترسه، مثلا، خطاهای خزیدن ممکنه زمانی اتفاق بیفته که کاربر خواندن مقاله ای رو در وبلاگتون تموم کرده و می خواد به ورودی بعدی ادامه بده. متاسفانه، اگه در هر لحظه ای خطای خزیدن وجود داشته باشه، اون صفحه نمی تونه ایندکس بشه و تا زمانی که مشکل برطرف نشه، ترافیک دریافت نمی کنه. در صورتیکه بسیاری از خطاهای خزیدن در صفحه ی وب سایتتون اتفاق بیفتده، الگوریتم های گوگل حتی ممکنه جایگاه اونو در SERPها کاهش بده.

نتیجه

تنها با تعداد انگشت شماری از ابزارهای سئو که امروزه به راحتی در دسترس هستن، ردیابی تمام معیارهای ذکر شده در بالا، آسونتر از همیشه است. با توجه به اهمیت نظارت بر اونا، اقداماتتون میتونه بازی سئوتون رو با شکست مواجه کنه. با این حال، اگه هدفتون شکست دادن رقباتونه، مطمئن بشین که در بالای معیارهاتون باقی موندین و بر این اساس بهینه سازی کنین.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها