کد خبر: 517996
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۲ ۱۰:۱۶:۰۰
| |

انواع روکش دندان

یکی از روش هایی که بسیار پر کاربرد است و در دندان پزشکی امروزه استفاده بسیاری می شود روکش دندان است. قیمت انواع روکش دندان بر اساس نوع موادی که برای آن استفاده می شود متفاوت است و در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع روکش دندان بپردازیم.

انواع روکش دندان
کد خبر: 517996
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۲ ۱۰:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| یکی از روش هایی که بسیار پر کاربرد است و در دندان پزشکی امروزه استفاده بسیاری می شود روکش دندان است. امروزه انواع روکش دندان هایی وجود دارد که در اختیار متخصصین پروتز قرار گرفته می شود. این روکش ها می توانند بر اساس فاکتورهایی مانند حساسیت و یا عدم حساسیت بیمار، وضعیت دندان و وضعیت لثه متفاوت باشد. این که پیش از انجام و تهیه روکش دندان بررسی شود بیمار چه نوع روکشی نیاز دارد و باید از چه جنسی باشد می تواند بر عهده متخصص ارتودنسی باشد. قیمت انواع روکش دندان بر اساس نوع موادی که برای آن استفاده می شود متفاوت است و در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع روکش دندان بپردازیم.

دندان های انسان بر اثر عوامل بسیار مختلفی مانند عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، تغذیه نا مناسب ، مسواک نزدن و استفاده از مواد قلیایی و اسیدی بسیار زیاد ممکن است در معرض پوسیدگی قرار بگیرند. در صورتی که در اولین زمان ممکن و سریعا به متخصص دندان پزشکی مراجعه کنید به راحتی می توان مشکل دندان را حل کرده و آن را ترمیم نمود. اما در صورتی که بیماری پیشرفت کند و بخشی از دندان از دست برود در واقع ساختار دندان از بین رفته است و باید برای آن دندان روکش تهیه شود. با استفاده از روکش های دندانی لبخند و زیبایی به دندان و لبخند بیمار باز گردانده می شود و چندین سال دیگر می توان از دندان طبیعی به خوبی و بدون مشکل استفاده نمود.

روکش های دندانی به لمینت دندان متفاوت هستند و اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درباره لمینت دندان و هزینه آن بدست بیاورید به لینک زیر مراجعه فرمایید.

قیمت لمینت دندان

انواع روکش دندان


امروزه روکش های دندانی متفاوتی وجود دارند که در استحکام ، زیبایی ، نحوه ساخت ، طول عمر و قیمت روکش دندان با یکدیگر تفاوت دارند و شما باید بهترین آنها را نسبت به شرایط خود انتخاب فرمایید.

2

روکش دندان تمام فلزی (all metal)

روکش های تمام فلزی همان طور که از اسم آن پیداست از فلز تهیه شده است. رنگ این نوع روکش های بر اساس آلیاژی که در آن موجود است به رنگ سفید و یا رنگ زرد می شود. آلیاژ هایی که در روکش های تمام فلزی استفاده می شود دارای انواع محتلفی است. انواع آلیاژ موجود در روکش دندانی تمام فلزی عبارتند از:

آلیاژهای قیمتی: روکش های دندانی که دارای آلیاژ های قیمتی هستند با نام گلد استاندارد معرفی می شوند. 60 درصد از آلیاژ های موجود در این روکش ها طلا، تیتانیوم نقره است و به همین علت این نوع روکش نیازمند پرداخت هزینه بسیار گران قیمت است.


آلیاژ های نیمه قیمتی: این نوع روکش ها دارای 25 درصد آلیاژهای قیمتی هستند. در واقع 25 درصد از ساختار این نوع روکش ها از آلیاژ های قیمتی است و همین باعث شده است قیمت آن تقریبا پنجاه درصد کمتر از روکش هایی باشد که آلیاژ قیمتی دارند.


آلیاژ های معمولی: روکش هایی هستند که دارای آلیاژی کمتر از 25 درصد هستند. این نوع روکش ها از آلیاژهایی مانند کروم، نیکل و ... تشکیل می شوند. در نتیجه قیمت این نوع روکش از تمامی روکش های موجود پایین تر است.


روکش های تمام فلز دارای مزیت های منحصر به فردی هستند که این مزیت های عبارتند از:

- استفاده از این نوع روکش ها دارای ماندگاری بسیار بالایی است.


- روکش های تمام فلزی دندان را به صورت کامل پوشش می دهد.


- روکش های تمام فلز به دندان های دیگر آسیبی نمیرساند و موجب ساییدگی دندان های کنار نخواهد شد.


- در زمان استفاده از روکش های تمام فلز نیاز به تراش کمتری در هنگام کار گذاشتن روکش دندان است.


در کنار مزایای که برای روکش تمام فلز یاد می شود باید معایب آن را هم در نظر داشت. باید دقت داشته باشید که استفاده از این نوع روکش ها برای عمل زیبایی اصلا مناسب نیست به همین علت پیش از انتخاب روکش دندان باید به نوع دندان دقت نمود. از این نوع روکش معمولا برای دندان های عقبی استفاده می شود که وقتی فرد لبخند می زند روکش ها مشخص نباشد.

روکش دندان سرامیکی (all ceramic)


روکش دندانی تمام سرامیکی مانند پرسلین است که البته امروزه برای کاربردهای خاصی استفاده می شود و از این نوع روکش ها برای ایمپلنت ها استفاده می شود که زیبایی بیشتری دارند و بر روی قیمت ایمپلنت دندان موثر هستند. این نوع روکش نیز دارای انواع مختلفی است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

پرسلن جاکت کراون: این روکش تمام سرامیک است و دارای قدمت بسیار زیادی است. این نوع روکش تقریبا ساختاری ضعیف دارد و در حال حاضر روکشی منسوخ شده است.


پرسلن مدرن: این نوع پرسلن ها از منظر زیبایی شباهت زیادی به جاکت کراون ها دارند. اما نکته ای که وجود دارد استحکام بسیار بالای آن است. این روکش نسب به روکش های جاکت کراون دارای مقاومت و استحکام بسیار بالاتری است.


روکش سرامیکی زیرکونیا: روکش های زیرکونیوم به کمک فریم های زیر کونیا دارای استحکام بسیار بالاتری از دو نوع دیگر است. این روکش نسبت به روکش های دیگری که از آلیاژ های مختلفی استفاده می کنند مستحکم تر است. امروزه اغلب برای روکش دندان از این نوع روکش استفاده می شود زیرا ظاهری شبیه به دندان طبیعی دارد، استحکام بسیار بالایی دارد، عوارض بسیار کمی دارد و از نظر زیبایی شباهت زیادی به دندان طبیعی افراد دارد. در استفاده از این نوع روکش دیگر نگران کبودی و یا سیاهی لثه نخواهید بود. این نوع روکش از روکشی که تماما از سرامیک استفاده می کند استحکام بیشتری دارد. در صورتی که افراد به استفاده از فلز برای روکش حساسیت داشته باشند باید از این نوع روکش استفاده شود. البته در صورتی که از این نوع روکش استفاده شود قیمت هم طبیعتا افزایش میابد و برای نصب آن باید بهای بیشتری پرداخت شود. در صورتی که می خواهید از روکش برای دندان های جلویی خود استفاده کنید بهتر است از روکش های زیرکونیوم استفاده کنید زیرا دارای زیبایی بیشتری نسبت به انواع دیگر روکش ها است.


روکش دندان سرامیک و فلز (PFM)


اغلب متخصصین ارتودنسی از این نوع روکش برای بیماران استفاده می کنند. زیرا در این روکش ها هسته اصلی روکش از جنس فلز ساخته می شود و همین باعث شده است استحکام آن بسیار افزایش یابد. در همین راستان می تواند این فلز از دندان به خوبی محافظت نماید. اما لایه ای که برای بخش خارجی روکش استفاده می شود از جنس سرامیک است و زیبایی بسیار چشم گیری دارد. در واقع استفاده از این نوع روکش ها دو مزیت دارد اول آن که فلز آن استحکام و مقاومت برای این روکش ایجاد می کند و سرامیک موجود در آن باعث ایجاد درخشندگی و زیبایی برای روکش می شود.

مراحل انجام روکش چگونه است؟


- مرحله اول تراشیدن دندان ها است.

- مرحله دوم قالب گرفتن از دندان هایی که تراش خورده اند است. در همین مرحله باید رنگ مورد نظر روکش نسبت به دندان های مجاور نیز تهیه و انتخاب شود.

- مرحله سوم ارسال قالب گرفته شده به لابراتوار است.


- مرحله چهارم یک جلسه برای امتحان کردن فریم های فلزی و یا فریم زیرکونیوم است.


- معمولا مرحله پنجم نیز برای امتحان پرسلن تعیین می شود.


- در نهایت مرحله ششم برای تحویل روکش تعبیه شده است.


عمر روکش ها چقدر است؟


باید بدانید که پس از استفاده از روکش های دندانی باید بهداشت دهان و دندان های خود را به خوبی رعایت کنید. زیرا در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان قطعا روکش های دندانی آسیب های جدی دیدیه و در همین راستا دندان های طبیعی فرد نیز دچار آسیب خواهد شد. در صورتی که از روکش ها به خوبی استفاده کنید طبیعی است که طول عمر مفید و پر بازده تری را نیز تجربه خواهید کرد.

3

نکاتی که باید در نکهداری از روکش دندان رعایت کنید عبارتند از:

استفاده از نخ دندان و مسواک روزی دو مرتبه با استفاده از مسواک و خمیر دندان هایی که قابلیت غیر سایندگی داشته باشند.


حرکت نخ دندان هنگامی که از روکش دندان استفاده می کنید بسیار مهم است. حرکت نخ دندان باید به صورت جلو و عقب باشد و هرگز حرکت نخ دندان را از بالا به پایین نکشید.


در صورتی که مواد غذایی مورد نظر نیاز به نیروی زیادی برای گاز زدن دارن از خوردن آن صرف نظر کنید.


از دندان های خود استفاده ابزاری نکنید. بدین معنی که هرگز از دندان خود برای شکستن و جویدن شی های سخت استفاده نکنید.


در صورتی که عادت به دندان قروچه و یا فشردن دندان های خود در عصبانیت به یک دیگر را دارید بهتر است از نایت گارد یا محافظ شبانه استفاده نمائید زیرا ساییدن دندان های به یک دیگر آسیب بسیار جدی به روکش ها وارد می کند.


هفته ای دو مرتبه بهتر است برای جلوگیری از تجمع هر گونه پلاک و باکتری در اطراف دندان از دهانشویه هایی که حاوی فلوراید هستند استفاده کنید. البته خمیر دندانی که برای مسواک زدن نیز استفاده می کنید بهتر است حاوی مواد فلوراید باشد زیرا می تواند از تجمع پلاک های دندانی جلوگیری کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها