بر اساس آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی:

کاهش 7.8 درصدی فروش اوراق در مرداد 1400

طبق آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی تا پایان مردادماه 70 هزار و 200 میلیارد تومان اوراق بدهی تا پایان مردادماه امسال فروخته شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 7.8 درصد کاهش یافته است.

کاهش 7.8 درصدی فروش اوراق در مرداد 1400
کد خبر: 517589
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۱ ۱۰:۴۹:۱۹

اعتمادآنلاین| گرفتن وام تنها مختص به مردم جامعه نیست و سازمان‌ها و نهادها نیز برای تهیه منابع خود نیاز به وام بانکی دارند. در واقع فروش اوراق یکی از راه‌های امن سرمایه‌گذاری در زمانی است که بانک‌ها امکان پرداخت وام‌های کلان مورد نیاز سازمان‌ها را نداشته باشند و براین اساس سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند از انواع اوراق مشارکت، که سود ثابت دارند، ریسک سرمایه‌گذاری و تولید را تا حد قابل توجهی کاهش دهند.

به گزارش ایرنا، نکته قابل توجه در بحث انتشار اوراق این است که دولت با این روش می‌تواند کسری بودجه خود را تامین کند بدون اینکه خلق پولی انجام شود و تورم افزایش یابد.

براساس بودجه امسال، دولت باید 125 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی منتشر کند که تا پایان مردادماه 70 هزار و 200 میلیارد تومان اوراق منتشر شده است که 57 هزار و 900 میلیارد آن اوراق بدهی دولتی، 6 هزار و 700 میلیارد تومان اوراق بدهی شهرداری و پنج هزار و 500 میلیارد تومان اوراق بدهی شرکتی است.

بررسی جداول آمای بانک مرکزی نشان می‌دهد که فروش اوراق در پنج ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 7.8 درصد کاهش یافته است. براساس آمار فروش اوراق بدهی شرکتی در این مدت 19.3 درصد و اوراق بدهی 12.1 درصد کاهش داشته است.

میزان فروش اوراق تا پایان تیرماه 19 هزار و 300 میلیارد تومان بود و این رقم در مردادماه 72.2 درصد رشد یافت. براساس آمار بانک مرکزی در مردادماه 33 هزار و 300 میلیارد تومان اوراق فروخته شده است که 32 هزار و 600 میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی و مابقی اوراق بدهی شرکتی است. در مردادماه اوراق بدهی شهرداری فروخته نشده است.

فروش اوراق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها