کد خبر: 517487
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۰ ۱۷:۰۲:۰۱
| |

اینکه آستان قدس رضوی مالیات پرداخت نمی‌کند خلاف واقع است

آستان قدس رضوی مالیات تکلیفی، مالیات ارزش افزوده و مالیات عملیاتی، جمعی و خروجی را پرداخت کرده و علاوه بر پرداخت مالیات چندین برابر در مناطق محروم که رسیدگی به آنها بر عهده وظایف دولت محترم می‌باشد هزینه نموده است و این رویه‌ای است که از پیش در آستان قدس رضوی حاکم بوده است.

اینکه آستان قدس رضوی مالیات پرداخت نمی‌کند خلاف واقع است
کد خبر: 517487
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۰ ۱۷:۰۲:۰۱

اعتمادآنلاین| پیرو انتشار مطلبی با عنوان «مالیات آستان قدس و ستاد اجرایی فرمان امام چگونه محاسبه می‌شود؟» به نقل از خبرگزاری ایسنا در اعتمادآنلاین آستان قدس جوابیه‌ای ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید:

جناب آقای الیاس حضرتی

مدیر مسئول محترم پایگاه خبری اعتمادآنلاین

با سلام

در تاریخ 10/12/1399 پایگاه خبری اعتماد آنلاین با طرح موضوعاتی درخصوص بودجه سال 1400 کشور مبادرت به انتشار و اشاعه اکاذیبی در باب عدم پرداخت مالیات از سوی آستان قدس رضوی و شرکت های زیر مجموعه از جمله مهاب قدس نموده اید که مستنداً به ماده 23 از قانون مطبوعات مراتب ذیل را به اطلاع می رساند.

1- آستان قدس رضوی مرکز و کانون اشاعه اخلاق اسلامی، معرفت، تهذیب نفس و تربیت صحیح دینی در کشور بوده و همه خیرات و برکات و معارف دین از سوی این نهاد به کل کشور تعمیم می یابد.

آستان قدس رضوی یکی از بزرگترین قطب های فرهنگی در جهان اسلام است و مهمترین وظیفه این نهاد شناسایی چهره اسلام واقعی در سرتاسر این کره خاکی می باشد.

2- فعالیت های آستان قدس رضوی در راستای حفظ و احیای موقوفات و ایفای تعهدات بر اساس نیات واقفان و نیازهای اساسی جامعه به ویژه زائران گرامی بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا علیه السلام و با تأکید بر امور فرهنگی به عنوان اصلی ترین وظیفه انجام می گیرد بازسازی و توسعه اماکن متبرکه، احداث فضاهای فرهنگی و علمی، احداث فضاهای خدماتی و رفاهی و حفظ و احیای موقوفات و نذورات بهره مندی زائران از برنامه های فرهنگی، اجتماعی تبلیغی، ارائه خدمات برتر به زائرین، اقدام به انجام برخی خدمات عام المنفعه در سراسر کشور و فراهم کردن شرایط زیارت متعالی، قسمت هایی از فعالیت آستان قدس رضوی است.

3- امروزه هجمه های فراوانی از سوی مثلث استکبار، صهیونیسم و جریان نفاق علیه نظام مقدس اسلامی و نهادهای انقلابی صورت می گیرد و می بایستی تمام ظرفیت موجود در کشور برای مقابله با این هجمه ها بسیج شوند.

مطبوعات حق دارند نظرات، انتقادات سازنده، پیشنهادهای مردم و مسئولین را با رعایت موازین اسلامی و مصالح جامعه درج و به اطلاع عموم برسانند.

مطبوعات حق افتراء به مقامات، نهادها و ارگان ها و هر یک از افراد کشور را ندارند و از پخش شایعات و درج مطالب خلاف واقع نیز ممنوع و انتشار مطالب خلاف واقع و نشر آن واجد وصف مجرمانه می باشد و پیگرد قانونی به دنبال خواهد داشت.

4- به استناد بند الف ماده 139 قانون مالیات های مستقیم در موقوفات، نذورات پذیره، کمک ها و هدایای نقدی و غیر نقدی به آستان قدس رضوی، آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، آستان حضرت معصومه(س)، آستان حضرت احمدبن موسی(ع)، آستان مقدس حضرت امام خمینی(ره)، مساجد، حسینیه ها، تکایا و سایر بقاع متبرکه از پرداخت مالیات معاف می باشند.

در مورد شرکت ها و مؤسسات اقتصادی وابسته به آستان قدس رضوی نیز بر اساس حکم حکومتی امام راحل (قدس سره) در پاسخ به استفسار تولیت فقید آستان قدس رضوی در مورخ 1/2/1368بیان نمودند ( آستان قدس رضوی و شرکت های وابسته از پرداخت هرگونه مالیاتی معاف می‌باشند.)

متعاقب آن مقام معظم رهبری نیز در مورخ 13/09/1395 ضمن تاکید بر استمرار نظر امام راحل (قدس سره) مرقوم فرمودند در خصوص معافیت مالی آستان قدس رضوی و شرکت‌ها و موسسات وابسته نظر همان است که قبل گفته شده البته این حکم شامل مالیاتهای تکلیفی و مالیات بر ارزش افزوده نمی باشد بر این اساس آستان قدس رضوی در تمام این سال ها خود را مکلف به شفافیت مالی و پرداخت دقیق مالیاتهای تکلیفی و مالیات بر ارزش افزوده می دانسته و کلیه مالیاتهای متعلقه به سازمان امور مالیاتی کشور را پرداخت نموده است.

آستان قدس رضوی در راستای تحقق مفاد حکم مقام معظم رهبری مبنی بر ساماندهی فعالیت های اقتصادی نسبت به این امر و شفافیت کامل در موضوعات مالی اهتمام ورزیده و اقدام‌های بسیار موثری در این جهت انجام شده است و از این منظر که گفته شود آستان قدس رضوی مالیات پرداخت نمی کند خلاف واقع بوده و این نهاد در زمینه رعایت قوانین و شفاف سازی فعالیت های اقتصادی به رعایت قوانین و مقررات ملزم است.

5- مطابق بند ط تبصره 9 ماده واحده لایحه بودجه 1400 بیان گردیده است در راستای تحقق ماده 78 قانون الحاقی برخی مواد به قانون تنظیم بخش از مقررات مالی دولت و در جهت اجرای اصل سی ام قانون اساسی آستان قدس رضوی و آن دسته از موسسات و بنگاه‌های اقتصادی زیر مجموعه نیرو های مسلح و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به استثنای مواردی که اذن ولی فقیه مبنی بر عدم پرداخت مالیات و یا نحوه تسویه آن را دارند موظفند نسبت به بخشی از واریز مالیات خود به حساب خزانه موضوع و ردیف 110112 تا سقف مبلغ مندرج در لایحه دولت اقدام و مابقی مالیات خود را به حساب معرفی شده دولت بپردازتد.

آستان قدس رضوی مالیات تکلیفی، مالیات ارزش افزوده و مالیات عملیاتی، جمعی و خروجی را پرداخت کرده و علاوه بر پرداخت مالیات چندین برابر در مناطق محروم که رسیدگی به آنها بر عهده وظایف دولت محترم می‌باشد هزینه نموده است و این رویه‌ای است که از پیش در آستان قدس رضوی حاکم بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها