کد خبر: 515301
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۳ ۰۹:۰۱:۱۸
| |

حمله اژدهای زرد به رمزارزها

ممنوعیت و مقررات جدید چین منجر به ترس، شک و تردید نسبت به آینده بازار می‌شود و همین امر سبب شد تا بیت‌کوین تنها در یک ساعت بیش از دو هزار دلار از ارزش خود را ازدست بدهد.

حمله اژدهای زرد به رمزارزها
کد خبر: 515301
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۳ ۰۹:۰۱:۱۸

اعتمادآنلاین| با انتشار اخبار نسبتا قدیمی دال بر ممنوعیت تمامی تراکنش‌های مربوط به بازار ارزهای دیجیتال، ارزش هر بیت‌کوین با ریزش بیش از سه هزار دلاری به حدود 41 هزار دلار کاهش یافت.

به گزارش جهان صنعت، مدتی است بازار در روند اصلاحی خود به سر می‌برد و قیمت بیت‌کوین پس از واکنش به محدوده حمایتی 40 هزار دلار، در حال باز پس‌گیری حمایت‌های از دست رفته بود. بااین‌حال، انتشار خبر جدیدی از چین در شبکه‌های اجتماعی منجر به ریزش دوباره بیت‌کوین شد. خبر یادشده در حقیقت به یادداشتی از بانک مرکزی چین مربوط می‌شود که مفاد آن در 15 سپتامبر منتشر شده بود و در نهایت، دیروز به‌صوت آنلاین در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خبری بازنشر شد.

این یادداشت بیان می‌کند که عملا همه فعالیت‌های ارزهای دیجیتال بجز مالکیت آنها غیرقانونی و جرم محسوب می‌شود. ممنوعیت و مقررات جدید چین منجر به ترس، شک و تردید نسبت به آینده بازار می‌شود و همین امر سبب شد تا بیت‌کوین تنها در یک ساعت بیش از دو هزار دلار از ارزش خود را ازدست بدهد.


این نخستین بار نیست که بازار کریپتوکارنسی به اخبار منفی از سوی چین واکنش نشان می‌دهد و تقریبا در تمامی موارد گذشته نیز به دلیل اهمیت استراتژیک چین شاهد ریزش‌هایی حتی به مراتب بدتر بوده‌ایم. طبق روال معمول، به دنبال ریزش بیت‌کوین، سایر ارزهای دیجیتال نیز روندی نزولی را تجربه می‌کنند. برای مثال، اتریوم دومین ارز دیجیتال از لحاظ ارزش بازار با از دست دادن خط حمایتی سه هزار دلار و ریزشی 3/10 درصدی، 2751 دلار معامله می‌شود.


در همین راستا ایوب ترابی کارشناس ارزهای دیجیتال گفت: در هفته‌های اخیر دولت چین با شرکت‌های اینترنتی هم به شدت برخورد کرده که این به دلیل مسائل داخلی حزب حاکم چین است. دولت چین می‌خواهد با حالت انحصارگرایی مقابله کند. پدیده‌های پولی و بانکی مثل بیت‌کوین که جدیدا ایجاد شده، باعث شده تا این فرصت از دست دولت‌ها خارج شود. هنگامی که فعالیتی باعث تهدید برای کشور شود، باعث ممنوعیت این‌گونه فعالیت‌ها در بازار رمزارز خواهد شد. دولت چین با شرکت‌های بزرگ اینترنتی خود برخورد کرده چه برسد به رمزارزهایی که قدرت مرکزی آن در دست خودشان است.


وی در ادامه گفت: مطمئنا این رفتار چین بر دیگر دولت‌ها به شدت تاثیرگذار است. کشورهایی مثل ایران، روسیه و دیگر کشورهایی که مدل اقتصادی بسته‌ای دارند از این روش تبعیت می‌کنند.


امیر سیدی در همین خصوص گفت: قاعدتا در بازار رمزارز، کشور چین بخش بزرگ و عمده‌ای را در دست دارند. من فکر می‌کنم که ممکن است در کوتاه‌مدت در بازار رمزارزها اثر بگذارد که دیدیم حدود 10 درصد قیمت بیت‌کوین افت کرده است.


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: بازار کریپتوکارنسی این چالش‌ها و افت‌و‌خیز‌ها را زیاد دیده است ولی در نهایت این تکنولوژی با انتشار این اخبار و مسائل از بین نخواهد رفت.


کشورها و دولت‌هایی که ارزهای جهانی پرقدرتی دارند، بازار کریپتوکارنسی را یک رقیب برای خود می‌دانند. این گونه مسائل برای چنین دولت‌هایی مشکل اساسی را به وجود نخواهد آورد. اما کشور‌هایی که دسترسی کمتری به این نوع بازارها دارند، بازار رمزارزها را راه‌حل می‌داند که مشکلات و مسائل خود را حل کند.


همچنین سهیل نیکزاد موسس و هیات‌مدیره انجمن بلاک‌چین به خبرنگار «جهان‌صنعت» گفت: این اولین باری نیست که دولت چین بیت‌کوین را ممنوع اعلام می‌کند. این خبر یک خبر رایج است که هرسال اتفاق می‌افتد.


وی در ادامه گفت: دیگر دولت‌ها هم به این اخبار واکنشی نشان ندادند و فعالیت خودشان را انجام می‌دهند. دولت‌ها معمولا چند دسته هستند. یک‌سری دولت‌ها مثل انگلیس و ژاپن، که بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را قانونگذاری کردند و در واقع در کشورهای خود به عنوان یک ابزار پرداخت استفاده می‌کنند. البته قانونگذاری‌های سفت و سختی دارند که طبیعتا هر شخصی که بخواهد چنین کسب و کاری را انجام دهد تحت این قانونگذاری فعالیت می‌کند.


یک‌سری دولت‌ها بیت‌کوین در آنها مجاز است ولی نه به عنوان ابزار پرداخت، به عنوان ابزاری که به خرید و فروش آنها می‌پردازند.
این دسته شامل بیشتر کشورهای دنیا می‌شود


یک دسته معدودی از دولت‌ها وجود دارد که خیلی بیشتر از باقی دولت‌ها بیت‌کوین و بازار کریپتوکارنسی را ممنوع کرده‌اند و این نظر را دارند که بیت‌کوین را نه می‌توان به عنوان یک ابزار پرداختی انتخاب کرد و نه می‌توان آنها را خرید و فروش کرد.


وی در پایان گفت: اگر چین بخواهد فعالیت بازار رمرارز‌ها را ممنوع اعلام کند 40 درصد هشتریت بیت‌کوین افت می‌کند.


یعنی بخشی از ماینرها چین از کار می‌افتند و این اتفاق تا حالا رخ نداده است و در آینده هم اتفاق نمی‌افتد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها