یک کارشناس بازار نفت مطرح کرد:

مشتریان سنتی آماده بازگشت یک تولیدکننده محترم/ ایران دکل‌های آمریکا را بیکار می‌کند

یک کارشناس بازار نفت گفت: باور داشته باشیم که بازار مصرف همواره روی ایران به عنوان تولیدکننده بزرگ و محترم حساب کرده و همه سعی می‌کنند به ما نزدیک شوند.

مشتریان سنتی آماده بازگشت یک تولیدکننده محترم/ ایران دکل‌های آمریکا را بیکار می‌کند
کد خبر: 506138
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۹ ۰۸:۳۳:۳۷

اعتمادآنلاین| سیدمهدی حسینی درباره توافق اخیر اوپک‌پلاس و تاثیر آن بر بازار و همچنین بازگشت نفت ایران اظهار داشت: اکنون بازار بشدت بازار تقاضا است و به همین دلیل نیز قیمت بالا رفته و برنت به 80 دلار هم رسید، بنابراین در این شرایط 400 هزار بشکه چندان بازار را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد.

به گزارش ایلنا، البته ممکن است موج جدید دلتا روی آن اثر بگذارد، اما به هر صورت چشم انداز این است که به میزانی که کووید19 در حال کنترل است، اقتصادهای دنیا هم بازگشایی می‌شوند. به این ترتیب تقاضا نیز بالاتر می‌رود، همین نگاه و انتظار بازار هم باعث افزایش قیمت‌ها شد.

نگاه بازار به اوپک‌پلاسِ آماده‌ی افزایش تولید

وی با بیان اینکه افزایش ورود 400 هزار بشکه چندان بازار را متلاطم نمی‌کند، افزود: این میزان عرضه در هر صورت قیمت‌ها را پایین می‌آورد، زیرا نگاه بازار به اوپک‌پلاسِ آماده‌ی افزایش تولید است، از طرف دیگر مذاکرات وین و بازگشت ایران به بازار هم مطرح است که بازار تصور می‌کند که عرضه در ماه‌های آینده بیشتر می‌شود، از سوی دیگر فاکتور کنترل کننده فصلی همچون افزایش تقاضا در فصل تابستان را هم داریم.

امریکا نفت اوپک‌پلاس را به شیل ترجیح داد

این کارشناس ارشد حوزه انرژی در ادامه تصریح کرد: امریکا به دلیل افزایش قیمت بنزین به حدود 3.122 دلار در هر گالن و افزایش نیاز به سوخت به علت آغاز تابستان و کنترل شدن کرونا در این کشور به اوپک‌پلاس فشار وارد می‌کند که عرضه را بالا ببرد، تا قیمت‌ها افت کند. از طرف دیگر علیرغم اینکه دولت این کشور به خاطر پایبندی به معاهده پاریس تمایلی به فعالیت شیل ندارد بخش خصوصی علاقمند به تداوم برداشت از این نوع نفتی است که از زغال‌سنگ هم آلاینده‌تر است و برنامه‌شان این است که به 9 میلیون بشکه برسند. به هرحال دولت امریکا به جای راه‌اندازی شیل ترجیح داده که از اوپک‌پلاس بخواهد تولید را زیاد کند.

جنگ بشکه‌ها بین تازه‌واردان بازار

وی در ادامه به مذاکرات قبلی اوپک‌پلاس اشاره کرد و گفت: امارات اعلام کرده بود در نظر دارد تولید را از 3.2 میلیون به 3.8 میلیون بشکه برساند و این باعث بن‌بست در دور قبل مذاکرات و حتی اختلاف شدید بین امارات و عربستان شد که بهرحال امارات برد و 500 هزار بشکه اضافه کرد، این موضوع کار اوپک‌پلاس را سخت‌تر کرد، زیرا غیر از روسیه کشورهای کوچک هم در صدد چانه‌زنی برای بیشتر شدن بشکه‌ها و افزایش سهمیه خود برآمدند. اگر مجموع این موضوعات را کنار هم بگذاریم بازار پیچیده شده است، اما در عین حال روند مدیریت بازارِ امروز دست اوپک‌پلاس است و اینگونه بنظر می‌رسد که 400 هزار بشکه چندان بازار را متلاطم نمی‌کند.

ایران دکل‌های امریکا را بیکار می‌کند

حسینی بیان داشت: چشم‌انداز بازار این است که عرضه داخل اوپک‌پلاس و خصوصا با آمدن ایران بالاتر می‌رود و در این صورت قیمت پایین می‌آید و از طرف دیگر هزینه‌های شیل امریکا با کاهش قیمت بالا رفته و ناچار می‌شود بسیاری از دکل‌ها را متوقف کند.

وی تاکید کرد: امروز باید روی انتظارات بازار و افزایش قیمت فکر کنیم و انتظار از بازار به تصمیمات اوپک‌پلاس و تصمیم اخیر برای افزایش عرضه 400 هزار بشکه‌ای برمی‌گردد.

مشتریان سنتی آماده بازگشت یک تولیدکننده محترم

این کارشناس بازار نفت بازگشت ایران را به بازار هرچند مشکل اما جای نگرانی ندانست و افزود: مجموع صادرات ما روی 2.8 میلیون بشکه است و افزایش 400 هزار بشکه‌ای اوپک‌پلاس چندان جای ما را تنگ نمی‌کند، ضمن اینکه باور داشته باشیم که بازار مصرف همواره روی ایران به عنوان تولیدکننده بزرگ و محترم حساب کرده و همه سعی می‌کنند به ما نزدیک شوند، باضافه اینکه ما مشتریان سنتی زیادی داریم مثلا پالایشگاه مدرس هند برای نفت ایران طراحی شده و ما 15 درصد در آن سهم داریم. مشتریان سنتی مثل چین، ژاپن، کره و سنگاپور را داریم، در اروپا یونان، ایتالیا و اروپای شمال‌غربی هم مشتریانی داریم که به طور تاریخی و سنتی از ما نفت می‌خریدند و اکنون هم ترجیح پالایشگاه‌هایشان است که به نفتی برگردند که عادت داشته و برای آن تنظیم شده‌اند.

کار سخت ایران در چین

وی یادآور شد: در دور قبل لغو تحریم سازمان ملل ما بسرعت از 800 هزار بشکه به 2.5 میلیون بشکه بازگشتیم. هرچند اکنون در بازار چین؛ روسیه، عربستان و عراق جای ما را گرفته‌اند که براحتی حاضر به ترک آن نیستند.

براساس تصمیم (یکشنبه، 27 تیرماه) نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس، مجموع عرضه نفت کشورهای عضو این ائتلاف از یکم اوت 2021 تا دسامبر 2022 هر ماه 400 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد و این افزایش تولید به شرایط بازار بستگی خواهد داشت.

بنا بر این گزارش در پی این تصمیم قیمت شاخص نفت خام برنت (دوشنبه، 28 تیرماه) با یک دلار و 8 سنت کاهش به 72 دلار و 51 سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا هم با یک دلار و یک سنت کاهش به 70 دلار و 80 سنت برای هر بشکه رسید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها