کد خبر: 501378
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۳ ۰۸:۲۰:۴۵
| |

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات مطرح کرد:

مشاهده ملخ‌های مراکشی و ایتالیایی در کشور/ مبارزه با ملخ در استان زنجان بیش از دیگر نقاط کشور

مسعود لطیفیان گفت: بیشترین سطح مبارزه مربوط به منطقه طارم در استان زنجان در حدود 40000 هکتار است. به دلیل گرم بودن هوا و خشک شدن پوشش گیاهی در مراتع و مناطق کانونی ملخ‌های بومی و همچنین کنترل خوب در بسیاری از استان‌ها، جمعیت و تراکم ملخ‌های بومی در کشور کاهش یافته و کنترل صورت گرفته است

مشاهده ملخ‌های مراکشی و ایتالیایی در کشور/ مبارزه با ملخ در استان زنجان بیش از دیگر نقاط کشور
کد خبر: 501378
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۳ ۰۸:۲۰:۴۵

اعتمادآنلاین| هجوم ملخ‌ها در برخی از استان‌های کشور مشاهده شده و اقدامات برای مهار این آفات در حال انجام است. مسعود لطیفیان، معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات درباره آخرین وضعیت هجوم ملخ‌ها در کشور به خبرنگار برنا گفت: سطح مبارزه با ملخ صحرایی در سال 1400 در کشور در 19 هزار و 173 هکتار انجام شده است.



ردیابی بیش از 21 میلیون هکتار برای مهار ملخ در کشور


به گزارش برنا، او با اشاره به اینکه سطح ردیابی و دیده‌بانی از مهر 1399 تاکنون در حدود 21 میلیون و هفتصد هزار هکتار بوده، افزود: در حال حاضر وضعیت ملخ صحرایی در ایران آرام است و در سطح جهان نسبت به 3 سال گذشته جمعیت ملخ صحرایی کاهش داشته و این موضوع می‌تواند به دلایل متعدد از جمله گسترش عملیات ردیابی و مبارزه، کاهش بارندگی و از بین رفتن دستجات تخم آفت و خشک شدن مراتع و مناطق کانونی ملخ صحرایی باشد.

احتمال طغیان ملخ رو به کاهش است

لطیفیان تصریح کرد: با این شواهد احتمالا طغیان چند سال اخیر ملخ صحرایی رو به کاهش و درحال از بین رفتن است. عملیات ردیابی در حال انجام است.

عدم مشاهده ملخ صحرایی در کشور


او افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده ملخ صحرایی در کشور مشاهده نشده، پوشش گیاهی خشک، خاک بدون رطوبت و گرما حدود 40 درجه گزارش شده است.

پیش‌بین‌ ملخ‌های‌ بومی‌ در سالجاری

لطیفیان تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود که سطحی در حدود 250 هزار هکتار مبارزه با ملخ‌های بومی در کشور صورت بگیرد. سطح مبارزه با ملخ‌های بومی در بیش از حدود 165 هزار هکتار در 20 استان گزارش شده است.

مبارزه با ملخ در استان زنجان بیش از دیگر نقاط کشور

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه مبارزه به صورت لکه‌ای در برخی استان‌ها ادامه دارد، گفت: بیشترین سطح مبارزه مربوط به منطقه طارم در استان زنجان در حدود 40000 هکتار است. به دلیل گرم بودن هوا و خشک شدن پوشش گیاهی در مراتع و مناطق کانونی ملخ‌های بومی و همچنین کنترل خوب در بسیاری از استان‌ها، جمعیت و تراکم ملخ‌های بومی در کشور کاهش یافته و کنترل صورت گرفته است و احتمالا در روزهای آینده با شیب ملایم و سطوح کم شاهد ادامه روند مبارزه با ملخ‌های بومی باشیم.

مشاهده ملخ های ایتالیایی در کشور

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه به دلیل بارش‌های رگباری و لکه‌ای اخیر در برخی از مناطق استان‌ها، پوره های ملخ ایتالیایی در برخی از استان‌ها از جمله آذربایجان غربی، اردبیل و گلستان ظاهر شده و مبارزه با آنها در حال انجام است، عنوان کرد: مبارزه با ملخ‌های بومی در کشور در خصوص ملخ مراکشی،ایتالیایی، ملخ شاخک بلند اوارویستا، پلی سارکوس، شکم بادمجانی و انواع ملخ های بومی و غیرمهاجر است.

او افزود: عملیات ردیابی و پایش تا پایان عملیات مبارزه در استان‌های کشور به طور منظم انجام می شود و عملیات مبارزه با ملخ‌های بومی در زمان و مکان مناسب با روش‌های مختلف و سموم مناسب صورت می گیرد تا آفت کنترل شود و هم به زراعت و باغات خسارت وارد نشود.

بررسی آخرین وضعیت ملخ در جهان

او درباره آخرین وضعیت ملخ در جهان گفت: تعدادی عملیات هوایی و زمینی در سومالی باعث کاهش آلودگی ملخ صحرایی در مناطق ساحلی شده است. در اتیوپی در نزدیکی عیاشا و مرزهای جیبوتی و سومالی ملخ گزارش شده است. در جیبوتی باندهای کوچک پوره مشاهده شده است.

لطیفیان افزود: تاکنون در عربستان هیچ ملخی مشاهده نشده است. در یمن در ارتفاعات شمال صنعا یک دسته نابالغ دیده شد. همچنین در سودان زاد و ولد ملخ‌های غیرمهاجر وجود دارند. درضمن در سه پاکستان و هند اخیرا هیچ ملخی در این کشورها دیده نشده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها