جزئیات تجارت خارجی کشور در دو ماهه ۱۴۰۰

رشد 2000 درصدی صادرات سوییس به ایران/ بنزین در صدر فهرست صادرات ایران

اتاق بازرگانی تهران جزئیات جدیدی از تجارت خارجی کشور در دو ماهه ابتدایی امسال منتشر کرده که نشان دهنده تحولاتی گسترده در بخش‌های مختلف این تجارت است.

رشد 2000 درصدی صادرات سوییس به ایران/ بنزین در صدر فهرست صادرات ایران
کد خبر: 492504
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۲ ۱۴:۲۲:۳۴

اعتمادآنلاین| بر اساس آمارهای رسمی که به تایید گمرک نیز رسیده میزان صادرات غیرنفتی ایران تا پایان اردیبهشت سال جاری به 6.3 میلیارد دلار رسیده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل افزایشی 48 درصدی را نشان می‌دهد. در حوزه ارزش واردات نیز رشد حدود 30 درصدی به ثبت رسیده است.

به گزارش ایسنا، در وزن نیز میزان صادرات ایران با رسیدن به مرز 16.9 میلیون تن به رشد 17 درصدی رسیده اما وزن وارداتی ایران در عدد 5.3 میلیون تن قرار گرفته و کاهشی 16.5 درصدی را نشان می‌دهد.

در میان مقاصد اصلی صادرات ایران تغییرات جدیدی رخ داده که پیش بینی آن در ماه‌های گذشته دشوار به نظر می‌رسید. مانند سال‌های گذشته همچنان چین با دو میلیارد دلار، اصلی‌ترین واردکننده کالا از ایران بوده و میزان وارداتش نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 74 درصدی داشته است. همچنین امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان نیز به ترتیب میزان واردات خود از ایران را 25، 172 و هشت درصد افزایش داده‌اند.

تغییر عجیب ثبت شده کاهش 13 درصدی صادرات ایران به عراق در قیاس با سال قبل است. عراق به عنوان دومین واردکننده اصلی کالا از ایران در دو ماه ابتدایی امسال کاهش واردات داشته و این در حالی است که سال گذشته با توجه به مسدود بودن مرزها، میزان تجارت پایین بود و به نظر می‌رسید این آمار امسال باید رشد کند.

در حوزه واردات اما تغییرات بسیار گسترده‌تر است. رتبه نخست صادرکنندگان کالا به ایران از چین به امارات متحده عربی انتقال یافته و این همسایه جنوبی با رشد 181 درصد صادرات خود به ایران در این مدت 1.8 میلیارد دلار صادرات را ثبت کرده است. چین 1.5 میلیارد دلار و ترکیه نیز 632 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده ‌اند.

تغییر دیگر در جدول واردات، بازگشت کشورهای اروپایی به این عرصه است. با کنار رفتن کشور هند، آلمان با وجود کاهش در آمار نهایی، همچنان چهارمین صادرکننده عمده کالا به ایران است و پس از آن سوییس با رشد قابل توجه 2000 درصد قرار دارد.

در میان کالاهای اصلی صادراتی ایران، معدن و پتروشیمی نقش اصلی دارند. براوردها نشان می‌دهد که بنزین، پلی اتیلن، متانول، شمش آهن و فولاد و صنایع فولادی اصلی‌ترین کالاهای صادراتی ایران در دو ماه ابتدایی سال جاری بوده است. در میان کالاهای واردات نیز ذرت دامی، روغن خام سویا، روغن آفتاب گردان، شکر، کنجاله، گندم، جو، دانه سویا و برنج قرار دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها