کد خبر: 492023
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ۱۲:۳۷:۱۷
| |

حسین راغفر:

مشکل واردات انسولین چه بود؟

کارشناس اقتصادی گفت: مسئولان کشور سال هاست که از تخلفات واردات در کشور باخبرند، اما روی آن چشم پوشی می‌کنند.

مشکل واردات انسولین چه بود؟
کد خبر: 492023
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ۱۲:۳۷:۱۷

اعتمادآنلاین| حسین راغفر عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به تبعات سنگین واردات بر کشور اظهار کرد: در مورد بسیاری از اقلام مورد نیاز جامعه واردات وجود دارد. به صورت عمدی محدودیت‌ها و مضایق مصنوعی ایجاد می‌کنند و در این راه تمام ظرفیت‌های تولیدی در کشور را نابود می‌کنند. بسیاری از اقلامی که امروز به کشور وارد می شوند، در داخل تولید می شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او در ادامه بیان کرد: اصلی‌ترین راه تامین گوشت کشور‌های حاشیه خلیج فارس، قاچاق دام از ایران است. سپس ما از خارج از کشور گوشت دام وارد می‌کنیم، اما این مسائل اتفاقی نیست. سال گذشته با بحران کمبود انسولین در کشور مواجه شدیم. یکی از این شرکت‌هایی که به کشور انسولین وارد می کرد، فقط ظرف کمتر از 10 سال یک میلیارد دلار ارز از کشور گرفته تا دارو وارد کشور کند. سپس نیروی انتظامی یک انبار بزرگ داروی احتکار شده شامل 300 هزار واحد انسولین در این شرکت کشف کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اینکه چگونه روز موضوع قاچاق انسولین سرپوش گذاشته شد و چگونه دو ساعت قبل از آن 200 هزار واحد انسولین به ناصر خسرو منتقل شده بوده؛ جای سوال دارد. این شرکت ظرف مدت 7 تا 8 سال وارد کننده تخصصی انسولین بوده و انسولین در مقیاس‌های کلان وارد کشور می کرد. این شرکت یک میلیارد دلار نیز بابت واردات انسولین و سایر دارو‌ها از دولت گرفته و انسولین را واحدی 6.8 یورو ثبت و وارد کرده است.

او در ادامه بیان کرد: زمانی که کمبود انسولین پیش آمد، وزارت بهداشت به واردات انسولین به صورت خرده فروشی اقدام کرد. یعنی از داروخانه کشور‌های اروپایی به خرید انسولین مبادرت کرد. در خرید به صورت خرده فروشی، هر واحد انسولین به قیمت 1.8 یورو خریداری می شود. یعنی به ازای هر واحد 5 یورو برای واردات انسولین پول بیشتر از دولت گرفته شد.

راغفر در پایان اشاره کرد: این داستان جدیدی نیست. متاسفانه سال هاست که اتفاق می‌افتد و همه مسئولان کشور نیز از آن خبر دارند، اما روی آن چشم می‌پوشند. با این چارچوب نمی‌توان با بحران سازی بخواهیم فشار بیاوریم و توجیه کنیم که باید واردات داشته باشیم. وادرات اصلی‌ترین محل خروج ارز از کشور است و خروج ارز نفتی از کشور نیز اصلی‌ترین محل رشد فساد و رشد کانون‌های قدرت ثروت در کشور بوده است. این مافیا‌های بزرگی که در جامعه ما شکل گرفته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها