کد خبر: 489623
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۴ ۱۴:۵۶:۵۷
| |

آقامحمدی، کارشناس ارشد انرژی و نیروگاه:

در فروردین و اردیبهشت سال جاری 22 درصد رشد در مصرف داشتیم/ عقب افتادن توان تولید برق به سال‌های دولت‌های نهم و دهم برمی‌گردد/ امسال 8هزار مگاوات افزایش توان در شبکه داشتیم و مصرف ماینرهای پیدا و پنهان، نهایتا 1500 مگاوات است/ مشکل خاموشی‌ها تا شهریور همرا

نیروگاه‌هایی که باید در دوره احمدی‌نژاد توسعه می‌یافت و یا توسعه پیدا نکرد و یا خیلی کم شاهد توسعه آن بودیم، باعث شد که دولت روحانی نتواند، نسبت به افتتاح ظرفیت مورد نیاز اقدام کند. همین مسئله هم سبب شد که ما از نظر توان نیز عقب بیافتیم. به عبارت دیگر، عقب افتادن توان تولید برق به سال‌های دولت‌های نهم و دهم برمی‌گردد.

در فروردین و اردیبهشت سال جاری 22 درصد رشد در مصرف داشتیم/ عقب افتادن توان تولید برق به سال‌های دولت‌های نهم و دهم برمی‌گردد/ امسال 8هزار مگاوات افزایش توان در شبکه داشتیم و مصرف ماینرهای پیدا و پنهان، نهایتا 1500 مگاوات است/ مشکل خاموشی‌ها تا شهریور همرا
کد خبر: 489623
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۴ ۱۴:۵۶:۵۷

اعتمادآنلاین| قطعی مکرر برق در کلانشهرها و بخصوص، تهران در روزها و هفته‌های گذشته، مشکلات جدی و متعددی برای برای مردم ایجاد کرده و گلایمندی‌هایی را در میان افکار عمومی به دنبال داشته است.

به گزارش امتداد، حسین آقامحمدی، کارشناس ارشد انرژی و نیروگاه در گفتگویی با امتداد، ضمن بررسی دلایل خاموشی‌های اخیر در کشور، اظهار داشت: از آن جا که ما توان ذخیره انرژی را نداریم، تولید و مصرف انرژی باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند. هرگاه هم که تولید، نتواند با میزان مصرف همراه شود، خاموشی اتفاق خواهد افتاد. ما به طور عادی در بدترین زمان ممکن، معمولا در تیر و مرداد شاهد این مسئله بودیم و میزان تولید با اندازه تقاضا، همخوانی نداشت.

در فروردین و اردیبهشت سال جاری 22 درصد رشد در مصرف داشتیم

وی افزود: هرساله؛ همین روند وجود داشته و شاهد خاموشی‌های پراکنده بودیم. امسال اما در اردیبهشت ماه این موضوع را داشتیم. این غده چرکینی که ما در مصرف و تولید برق شبکه داریم از سال 50 ایجاد شده است. ما به طور عادی در طول سال، شاهد افزایش تقریبی 5درصد به میزان مصرف هستیم.

آقامحمدی، ادامه داد: متاسفانه در فروردین و اردیبهشت امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اما، بالغ بر 22درصد رشد مصرف را تجربه کردیم. این در حالی است که همین افزایش در 62 روز فروردین و اردیبهشت سال 99 در قیاس با مدت مشابه سال پیشین آن در حدود 3 و نیم درصد بوده است.

این کارشناس کهنه کار حوزه انرژی تصریح کرد: اصل مطلب مربوط به خاموشی‌های اخیر به این مسئله برمی‌گردد که ما مصرف بالاتری در مقایسه با ادوار اخیر در شبکه تجربه کردیم. به رغم اینکه نیروگاه‌ها باید خود را برای تیر و مردادماه آماده می‌کردند، وزارت نیرو، تقریبا از اوایل اردیبهشت ماه گیر افتاد. روند به سمتی رفت که مجبور شده‌اند تا لود انرژی را که برای تابستان 1400 بوده در وضعیت کنونی مصرف کنند.

آقامحمدی، بیان داشت: از آنجا که یک نیروگاه 8هزار مگاواتی معمولا بین 7تا 8 سال زمان برای آمدن به مدار نیاز دارند، عموما دولت‌ها برای دول بعدی، توسعه نیروگاهی را صورت می‌دهند. نیروگاه‌هایی که مرحوم هاشمی توسعه داد، خاتمی افتتاح کرد، نیروگاه‌های توسعه‌ای در دولت اصلاحات دردولت احمدی‌نژاد افتتاح شد.

عقب افتادن توان تولید برق به سال‌های دولت‌های نهم و دهم برمی‌گردد

وی یادآور شد: اما نیروگاه‌هایی که باید در دوره احمدی‌نژاد توسعه می‌یافت و یا توسعه پیدا نکرد و یا خیلی کم شاهد توسعه آن بودیم، باعث شد که دولت روحانی نتواند، نسبت به افتتاح ظرفیت مورد نیاز اقدام کند. همین مسئله هم سبب شد که ما از نظر توان نیز عقب بیافتیم. به عبارت دیگر، عقب افتادن توان تولید برق به سال‌های دولت‌های نهم و دهم برمی‌گردد.

این کارشناس ارشد نیروگاه با اشاره به دلایل کمبود ظرفیت کنونی در شبکه توزیع برق نیز خاطرنشان کرد: متاسفانه از همه ظرفیت‌های ممکن استفاده شده و الان با مشکل مواجه هستیم. به عنوان مثال، ما در سال‌های گذشته، کارخانجات را تعطیل می‌کردیم، بعدا فرکانس را دستکاری کردیم، بعدا خاموشی‌های پراکنده در شهرستان‌ها دادیم که نمود پیدا نکند، بعدتر ضمن تعطیلی اداره‌جات در ایام اضطرار از کارخانجات خواستیم که ظرفیت نیروگاهی اضطراری خود را در اختیار ما قرار دهند. همه این موارد به این معنی است که ما در سال گذشته از تمام ظرفیت‌ها استفاده کردیم و امسال به یکباره این زخم سر باز نکرده است.

وی افزود: در حال حاضر باید گفت که وضعیت برق ما بسیار بحرانی است. هرساله خاموشی‌های پنهان داریم و این شرایط هر سال نیز بد و بدتر می‌شود.

امسال 8هزار مگاوات افزایش توان در شبکه داشتیم و مصرف ماینرهای پیدا و پنهان، نهایتا 1500 مگاوات است

این کارشناس ارشد حوزه انرژی در ادامه، اشاره‌ای نیز به بحث استخراج رمزارزها و تاثیر آن بر شبکه توزیع، تصریح کرد: به نظر من، ماینرها تا این حد نمی‌توانند در وضعیت، تاثیرگزار باشند. ما امسال، بالغ بر 8هزار مگاوات افزایش توان داشتیم و این میزان توان به اندازه تولید و تامین برق کل تهران بوده و اگر بخواهیم، مصرف این میزان از تولید را به استخراج رمزارزها مرتبط بدانیم، من فکر نمی‌کنم که کل دنیا بتوانند به این میزان مصرف برای ماینرها داشته باشند.

آقامحمدی، ادامه داد: مصرف ماینرهای پنهان و علنی ما در سال گذشته و مدت مشابه کنونی، حدودا 500مگاوات بوده و امسال و در شرایط فعلی، نهایتا و نهایتا به 1500 مگاوات رسیده است که البته به شخصه، هزارمگاوات را برای آن منطقی‌تر می‌دانم. به عبارت دیگر، همانگونه که گفتم، افزایش 8هزارمگاواتی ظرفیت تولید در سال جاری نشان می‌دهد که حتی این میزان مصرف ماینرهای پنهان و آشکار نیز در حداکثر شکل ممکن، نمی‌تواند تا این اندازه در مصرف شبکه تاثیرگذار باشد.

مشکل خاموشی‌ها تا شهریور همراه ما خواهد بود

وی در پایان نیز، تاکید داشت: این خاموشی‌های کنونی، دلایل عمده‌ای داشته و دارد که نمی‌توان کلیت آن را، صرفا به یک عامل مرتبط دانست. با این وضعیت، تصور من بر این است که ما مشکل خاموشی‌ها را تا شهریورماه خواهیم داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها