درآمد استخراج بیت کوین در ایران چقدر است؟

این تحقیق همچنین گفته که میزان برق سالانه مورد استفاده برای استخراج بیت کوین در ایران معادل برقی است که از سوختن 10 میلیون بشکه نفت به دست می‌آید که برابر با 4 درصد صادرات نفت کشورمان در سال 2020 بوده است.

درآمد استخراج بیت کوین در ایران چقدر است؟
کد خبر: 488180
|
۱۴۰۰/۰۲/۳۱ ۱۹:۵۰:۲۷

اعتمادآنلاین| نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد، در حال حاضر حدود 4.5 درصد از کل استخراج بیت کوین در جهان در ایران انجام می‌شود.

به گزارش فارس، الیپ تیک، موسسه فعال در حوزه فناوری بلاک چین، می گوید: روند استراج بیت کوین به ایران این فرصت را داده که صدها مییون دلار درآمد داشته و از آن برای واردات و صادرات کالاها استفاده کند و از تأثیر تحریم‌ها بکاهد.

بنا به گفته این موسسه برجسته، با سطح کنونی استخراج بیت کوین در ایران، حجم گردش مالی این صنعت کشورمان سالانه نزدیک به یک میلیارد دلار است.

البته هنوز مقامات ایرانی آمار دقیقی نسبت به این مسئله ارائه نداده‌اند.

موسسه الیپ تیک مدعی شده که تعیین میزان دقیق این آمار بسیار سخت است و ارقام تخمینی ارائه شده با استفاده از آمارهای جمع‌آوری شده مربوط به استخراج بیت کوین توسط «مرکز فعالیت‌های مالی جایگزین کمبریج» تا ماه آوریل سال 2020 محاسبه شده‌اند. از طرف دیگر شرکت ملی برق ایران هم گفته که میزان برق مورد استفاده در کشورمان برای استخراج بیت کوین معادل 600 مگاوات است که از این رقم نیز در محاسبات استفاده شده است.

خرید و فروش بیت کوین‌های استخراج شده در خارج از ایران توسط بانک مرکزی ممنوع شده، اما در بازار سیاه امکان معامله این بیت کوین‌ها نیز فراهم است.

چند سالی است که استخراج بیت کوین در ایران به عنوان یک صنعت پذیرفته شده و برای آن برق ارزان قیمت در نظر گرفته شده است و قرار بر این شده که استخراج کنندگان بیت کوین، این ارز مجازی خود را به بانک مرکزی بفروشند. این مسئله باعث شده که بسیاری از استخراج کنندگان خارجی بیت کوین از جمله چینی‌ها هم جذب ایران شده و تهران به آنها اجازه داده با استفاده از بیت کوین برای واردات برخی اقلام نیز استفاده کنند.

مطالعه موسسه الیپ تیک نشان می‌دهد که استخراج بیت کوین برای ایران فرصتی بوده که بتواند از تأثیر تحریم‌ها بکاهد.

این تحقیق همچنین گفته که میزان برق سالانه مورد استفاده برای استخراج بیت کوین در ایران معادل برقی است که از سوختن 10 میلیون بشکه نفت به دست می‌آید که برابر با 4 درصد صادرات نفت کشورمان در سال 2020 بوده است.

الیپ تیک می‌گوید، فضا برای خرید و فروش بیت کوین برای استخراج کنندگان آن در ایران فراهم شده و آنها می‌توانند از این بیت کوین‌ها برای واردات استفاده کنند و از این طریق فضا برای دور زدن تحریم‌های مالی اعمال شده علیه کشورمان باز شده است.

این موسسه در آخر به شرکت‌های آمریکایی فعال در صنعت ارزهای مجازی توصیه کرده مراقب گرفتار شدن در تله تحریم‌های آمریکا به خاطر خرید فروش بیت کوین‌های استخراج شده در ایران باشند.

بیت کوین و دیگر ارزهای مجازی از طریق یک روند با استفاده از رایانه‌های قوی تولید می‌شوند که به این پروسه استخراج گفته می‌شود. در این مسیر رایانه ها باید با یکدیگر در حل فرمول‌های پیچیده ریاضی رقابت می‌کنند، تا نهایتا پس از حل این مسئله‌ها ارزهای مجازی به دست بیایند. مصرف برق این پروسه بسیار بالاست و عموما برق آن با استفاده از سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود که از این منظر ایران کشوری غنی به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها