رییس اتاق ایران و ایتالیا:

ایتالیا بدهی قابل توجهی به ایران ندارد/ احتمالا رم زودتر از بقیه روابط را عادی کند/ تعامل برد-برد با جهان جزو اولویت‌ اقتصادی دولت بعدی باشد

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا اظهار داشت: بی‌تردید ارتباطات و رفت‌وآمدهای مسئولین رده بالا می‌تواند زمینه را برای عادی‌سازی سریع روابط بعد از برجام کمک کند. ایتالیا هرگز روابط خود را با ما به طور کامل قطع نکرد و احتمالا بین کشورهای اروپایی سریع‌تر از دیگران به رکورد های قبلی باز می‌گردد.

ایتالیا بدهی قابل توجهی به ایران ندارد/ احتمالا رم زودتر از بقیه روابط را عادی کند/ تعامل برد-برد با جهان جزو اولویت‌ اقتصادی دولت بعدی باشد
کد خبر: 487520
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۹ ۱۱:۵۸:۴۴

اعتمادآنلاین| احمد پورفلاح در مورد مرودات تجاری ایران و ایتالیا اظهار کرد:‌ ایتالیا سال‌های طولانی شریک اول تجاری ما در اروپا بوده و همواره تراز تجاری مراودات بین ایران و ایتالیا به نفع ایران مثبت بوده است. بطوریکه قبل از برجام اول ترنور بین دو کشور به بیش از هفت میلیارد یورو رسید.

به گزارش ایلنا، وی افزود: همچنین قبل از تحریم‌ها ایتالیا همه نیاز خود به نفت خام را از ایران تامین می‌کرد. زیرساخت‌های اغلب صنایع مثل نساجی، لوازم خانگی، کفش ، صنایع غذایی، سنگ ، کفش، فولاد و حتی بخشی از فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی حاصل انتقال تکنولوژی و ماشین‌آلات از ایتالیا بوده است.

پورفلاح در پاسخ به سوالی در مورد امکان خرید دوباره نفت ایران از طرف ایتالیا گفت: برخورد ایتالیایی‌ها با ایران همواره مثبت و حتی در پارامترهای سیاسی هم هرگز دچار هیجان و تصمیم‌گیری‌های جهت‌گیرانه و مصلحت‌اندیشانه نشدند. بنابراین بی‌تردید ارتباطات و رفت‌وآمدهای مسئولین رده بالا می‌تواند زمینه را برای عادی‌سازی سریع روابط بعد از برجام کمک کند. ایتالیا هرگز روابط خود را با ما به طور کامل قطع نکرد و احتمالا بین کشورهای اروپایی سریع‌تر از دیگران به رکوردهای قبلی باز می‌گردد.

وی همچنین درباره پول‌های بلوکه شده ایران در ایتالیا تصریح کرد: ایتالیا بدهی قابل توجهی به ایران ندارد و همواره تعهدات مالی خود را به موقع تادیه و تسویه می‌کند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا در مورد بایدها و نبایدهای اولویت‌های اقتصادی دولت جدید اظهار کرد: در صورتی که رئیس جمهوری تحصیل کرده با سابقه سیاسی، آشنا به پارامترهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انتخاب شود نیازی ندارد که ما دست اندرکاران تولید و یا کارشناسان و رسانه‌ها دیکته کنیم که در آینده چه انجام بدهند و چه انجام ندهند اما مواردی می‌توانند جزو اولویت‌های اقتصادی دولت بعد باشد.

وی در این باره توضیح داد: برای مثال باید بودجه اداره کشور را بر اساس کارشناسی‌های منصفانه و دور از جهت‌گیری‌های مصلحتی و خطی بنویسند و در اجرا نیز امانت‌داری لازم برای پیاده نمودن ردیف‌های بودجه را مدنظر قرار دهند.

پورفلاح در ادامه تصریح کرد: همچنین نیاز است تا تامین مواد و نقدینگی در گردش مورد نیاز بنگاه‌های تولیدی که محصولی به روز، مورد نیاز جامعه و با شانس صادراتی را می‌سازند با کارشناسی‌های لازم در اولویت قرار دهند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا با اشاره به اولویت‌های مالیاتی گفت:‌ اخذ مالیات از همه افراد، بنگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهایی که درآمد دارند باید به طور منصفانه و دور از ملاحظات و بندوبست‌های خاص مدنظر قرار گیرد و در مقابل با کتمان‌کنندگان درآمد و مالیات‌گریزان بدون هیچ گونه گذشتی برخورد قانونی صورت گیرد.

وی با تاکید بر لزوم ارتباطات بین‌المللی بیان کرد: تلاش‌ها باید در جهت ایجاد تعامل با همه کشورهای دنیا بر اساس معادلات برد برد و منافع دو طرفه باشد تا با امکان دسترسی ناوگان تولید کشور به بازارهای جهانی هم برای تامین مواد اولیه و تجهیزات تکنولوژی و هم برای نفوذ در بازارهای صادراتی آنها و جذب سرمایه‌گذاری خارجی از آن استفاده کنیم.

مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به باقی اولویت‌های اقتصادی مورد نیاز در دولت بعد خاطرنشان ساخت: دولت بعد باید بخش خصوصی را دوست و همراه خود و یک بال از دو بال پرنده اقتصاد بداند. همچنین نظارت بیشتری در سیستم بانکی کشور با دیدی علمی و ملی باید در برنامه‌های اولویت‌دار خود قرار دهند و با فسادهای اقتصادی برخورد قانونی و بدون ملاحظات خاص انجام دهد.

وی در ادامه اضافه کرد:‌ سرمایه گذاران و مولدین موفق کشور به شکلی انگیزه‌بخش و اعتبار آور تشویق شوند و در هیات‌های اقتصادی با رییس جمهور یا همراه رئیس جمهور فضای لازم به بخش خصوصی داده شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها