رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز تهران:

مردم توان اقتصادی برای خرید کفش ندارند/ کفش ایران در تراز جهانی است

رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز تهران اظهار داشت: میزان مصرف کفش برای هر فرد در کشور در سال حدود سه جفت است اما متاسفانه مردم به دلیل نداشتن توان اقتصادی، گاهی فقط در سال یک جفت کفش می‌خرند

مردم توان اقتصادی برای خرید کفش ندارند/ کفش ایران در تراز جهانی است
کد خبر: 486728
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۷ ۱۱:۴۱:۲۲

اعتمادآنلاین| رسول شجری رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز تهران با اشاره به مشکلات این صنف گفت: حدود 6 هزار واحد صنفی در حوزه کفش در تهران فعال هستند و 65 هزار نفر در این واحدهای صنفی مشغول به کار می‌باشند که 20 هزار واحد صنفی به صورت صنعتی کفش را تولید می‌کنند. متاسفانه ما در صنعت کفش دچار مشکلات زیادی هستیم که برخی از آنها به قوانینی بازمی‌گردد که در 40 سال گذشته تغییری نکرده است.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: متاسفانه از تولیدکننده در حوزه کفش حمایت نشده و عدم این حمایت‌ها باعث شده تا ما شاهد تعطیلی برندهای شناخته شده‌ای همچون ملی، وین و بلا باشیم و ما در واحدهای صنفی کفش دست‌دوز نیز سال گذشته شاهد کاهش 50 درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال 98 بودیم.

وی ادامه داد: مشکل اصلی تولیدکنندگان کفش دست‌دوز و کاهش تولید، گران بودن مواد اولیه در بازار است و این افزایش قیمت مواد اولیه و نبودِ آن در بازار باعث شده تا توان رقابت تولیدکننده داخلی با محصولات بی‌کیفیت خارجی کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: البته این روزها ورود کفش به صورت قاچاق و به شکل محصول نهایی کاهش پیدا کرده است البته قاچاقچیان همیشه به دنبال ترفندهای جدیدی برای وارد کردن کالاهای خود هستند.

شجری افزود: بیماری کرونا در دو سال گذشته مزید بر علت شده و علیرغم وعده‌هایی که مسئولان برای حمایت داده بودند هیچ حمایتی صورت نگرفته و نه تنها به اعضای ما تسهیلاتی پرداخت نشده بلکه اداره مالیات و بیمه مانند گذشته مطالبات خود را وصول می‌کردند و بانک‌ها نیز هیچ تسهیلاتی ارائه نمی‌کردند و به دلیل نبود مواد اولیه نیز بسیاری از کارگاه‌ها نیمه‌ تعطیل است.

وی ادامه داد: میزان مصرف کفش برای هر فرد در کشور در سال حدود سه جفت است اما متاسفانه مردم به دلیل نداشتن توان اقتصادی، گاهی فقط در سال یک جفت کفش می‌خرند و همین مسئله کاملا بر روی تولید اثر گذاشته است زیرا وقتی مشتری نباشد تولیدی هم نخواهد بود.

وی ادامه داد: حدود 40 درصد مواد اولیه کفش، وارداتی و نوسانات قیمت ارز برروی این مسئله کاملا تاثیر گذاشته و از دولت آینده می‌خواهیم که مشکل مواد اولیه، رانت، مبارزه با قاچاق و دلال‌بازی را جدی بگیرد تا بتوان به تولید توجه کرد.

شجری با اشاره به برگزاری چندین نمایشگاه در کشور گفت: ما تلاش کردیم که در این نمایشگاه‌ها فقط جدیدترین فناوری‌ها در تولید کفش را عرضه کنیم و حتی شرکت‌های خارجی نیز حق نداشتن محصول نهایی را ارائه کنند بلکه باید فقط ماشین‌آلات را عرضه می‌کردند. همکارانمان در داخل نیز باید تلاش کنند تا به آخرین فناوری‌های روز دسترسی پیدا کنند و اگر مواد اولیه به خوبی تامین شود ما شاهد خواهیم بود که تولید رشد خوبی می‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه اداراتی همچون بیمه تامین اجتماعی، مسائل جدید را در نظر نمی‌گیرد و کم‌توجه است و امیدواریم در آینده این مشکلات حل شود.

وی ادامه داد: کفش ایران امروز در تراز جهانی است و بسیاری از کشورهای صاحب صنعت کفش در دنیا محصولات ایران را می‌خرند مثلا شرکت‌های ایتالیایی که خودشان حرفی برای گفتن در کفش دارند، محصولات ایرانی را می‌خریدند و به عنوان هدیه به کشور خود می‌بردند.

وی ادامه داد: صنعت کفش نقش پررنگی در امنیت شغلی و جلوگیری از بیکاری در جامعه دارد زیرا هر واحد صنفی و صنعتی تولید کفش از 10 نفر الی 300 نفر شاغل دارد و لذا باید با تسهیل قوانینی همچون مالیات به خصوص مالیات بر ارزش افزوده، بیمه، هزینه‌های انرژی و ارزان شدن مواد اولیه به پایداری این صنعت کمک کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها