افزایش تولید نفت ایران به 4 میلیون بشکه در روز 3 ماه پس از احیای برجام

در صورت موفقیت مذاکرات وین و احیای برجام، ایران طی سه تا شش ماه آینده به سطح تولید قبل از تحریم‌ها یعنی حدود 4 میلیون بشکه در روز نفت باز می‌گردد.

افزایش تولید نفت ایران به 4 میلیون بشکه در روز 3 ماه پس از احیای برجام
کد خبر: 486247
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۹:۰۷:۲۷

اعتمادآنلاین| با پیشرفت مذاکرات برای برداشته شدن تحریم‌ها، ایران برای افزایش فروش نفت آماده می‌شود ولی حتی پس از بسته شدن یک قرارداد، جریان ورود نفت اضافی ایران به بازار تدریجی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شرکت ملی نفت ایران در حال آماده سازی میادین نفتی و ارتباط با مشتریان است تا در صورت بسته شدن قرارداد بتواند صادرات خود را افزایش دهد. در خوشبینانه‌ترین حالت، ایران طی سه ماه آینده به سطح تولید قبل از تحریم‌ها یعنی حدود 4 میلیون بشکه در روز باز می‌گردد. ولی هنوز موانع بسیاری قبل از رسیدن به این مرحله وجود دارد. هر قراردادی که بسته شود باید کاملاً موانع تجارت، کشتیرانی و بیمه شرکت‌های ایرانی را بردارد. طبق گفته محمد علی خطیبی یکی از مقامات سابق شرکت ملی نفت ایران، حتی پس از برداشته شدن این موانع هم خریداران احتمالا هنوز هم تمایلی به خرید نفت ایران نخواهند داشت.

وی طی مصاحبه‌ای گفت:«بازگشت ما به بازار نفت یک فرآیند تدریجی خواهد بود نه ناگهانی و سریع و یک شبه انجام نمی‌شود. کاهش تقاضا به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا هم بر طولانی شدن این روند تاثیر می‌گذارد».

سرعت بازگشت ایران، برای بازار جهانی نفت بسیار حساس است. با وجود افزایش مصرف سوخت در جهان، قرنطینه های جدید به خاطر اوج همه گیری کرونا دوباره بر تقاضا تاثیر می‌گذارند. افزایش عرضه نفت ایران باری خواهد بود بر دوش متحدین این کشور در ائتلاف اوپک پلاس که بیش از یکسال است تلاش می‌کنند مانع عرضه اضافی نفت به بازار شوند.

دیپلمات‌های آمریکا و ایران که در وین در حال مذاکره هستند، اعلام کردند به زودی به یک توافق می‌رسند. اگر این اتفاق بیفتد، قرارداد اتمی برجام که دونالد ترامپ در 2018 از آن خارج شد، دوباره به جریان می‌افتد و تحریم‌های ایران در ازای محدود شدن فعالیت اتمی آن برداشته می‌شوند.

تهران همین حالا هم از فضای کمتر خصمانه پس از انتخاب جو بایدن استفاده کرده و فروش نفت خود را افزایش داده است. تولید نفت ایران 2.4 درصد در سال جاری میلادی افزایش یافته و به 2.4 میلیون بشکه در روز رسیده است یعنی بالاترین رقم طی دو سال گذشته.

طبق گفته ایمان ناصری، مدیرعامل بخش خاورمیانه شرکت مشاوره اف جی ای، اگر این قرارداد بسته شود، تولید نفت ایران طی 3 تا 6 ماه آینده به حدود 4 میلیون بشکه در روز می‌رسد.

رضا پدیدار، سرپرست کمیسیون انرژی در اتاق بازرگانی تهران عقیده دارد 12 تا 15 ماه پس از برداشته شدن تحریم‌ها طول می‌کشد تا تولید نفت ایران به 3.6 میلیون بشکه در روز برسد.

حتی قبل از افزایش تولید، ایران می‌تواند فروش نفت خود را افزایش دهد. تخمین زده می شود ایران حدود 60 میلیون بشکه نفت خام ذخیره داشته باشد که حدود 11 میلیون بشکه از آن به علاوه 10 میلیون بشکه نفت سبک با عنوان میعانات گازی در چین ذخیره شده و آماده فروش به مشتریان است.

شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده رابطه خود را با مشتریانش که تمایل به از سرگیری خرید نفت از ایران دارند حفظ کرده است.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان اعلام کرد اوپک فضای کافی برای افزایش تولید ایران مانند گذشته باز کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها