کد خبر: 484001
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از ورود به دنیای دارایی‌های پرریسک، محبوب و جنجالی گزارش می‌دهد:

ارز دیجیتال| سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتالی باید چگونه باشد؟

سرمایه‌گذاران تازه‌کار در بخش ارزهای دیجیتالی احتمالاً بهتر است از گزینه‌های بزرگ‌تر و اثبات‌شده‌تری مانند بیت‌کوین و اتریوم برای شروع سرمایه‌گذاری خود استفاده کنند. هرچند این 2 ارز دیجیتالی پیشگام بازار نیز بسیار پرنوسان و بی‌ثبات‌اند، اما چارچوب نظارتی پیرامون آنها شفاف‌تر است.

ارز دیجیتال| سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتالی باید چگونه باشد؟
کد خبر: 484001
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدسعید نادری- همزمان با رشد قیمت نجومی دوج‌کوین (Dogecoin)، پذیرش بیت‌کوین توسط تسلا (Tesla) به عنوان ابزار پرداخت برای خودروهای خود و اجازه دادن شرکت پی‌پل (PayPal) به کاربران ونمو (Venmo) برای خرید رمزارزها- که همگی در مدت تنها یک ماه رخ داد- توجه و علاقه به این بخش جدید در بازارها و فضای دیجیتالی رو به فزونی است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از سی‌ان‌ان بیزینس، چند سالی است که بازار ارزهای دیجیتالی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و با ظهور پاندمی کرونا سرعت این روند به شدت افزایش یافت. ارزهای دیجیتالی و به ویژه بیت‌کوین طی دوران بیماری همه‌گیر از دید بسیاری ابزاری برای سرمایه‌گذاری و مانند طلا، به چشم پناهگاهی در برابر تورم در دوران بحران اقتصادی دیده می‌شوند. در چنین شرایطی با کمک‌های نقدی دریافتی آمریکایی‌ها تحت لوای بسته محرک اقتصادی، بودجه اضافه‌ای برای سرمایه‌گذاری نیز در اختیار آنان قرار گرفت. بر اساس یک نظرسنجی که از سوی شرکت مدیریت دارایی دیجیتال گری اسکیل اینوستمنتز (Grayscale Investments) در ماه اکتبر منتشر شد، تعداد سرمایه‌گذاران بالقوه بازار بیت‌کوین در ایالات آمریکا بالغ بر 32 میلیون نفر تخمین زده شد که نشانگر رشد 52 درصدی نسبت به سال پیش از خود است. در میان کسانی که در این نظرسنجی شرکت کردند و طی چهار ماه گذشته بیت‌کوین خریداری کرده بودند، بیش از 63 درصد گفتند که پاندمی بر تصمیم‌شان برای سرمایه گذاری در این حوزه تاثیرگذار بوده است.

اخیراً پذیرش نهادی ارزهای دیجیتالی افزایش یافته است و همین مساله میزان آگاهی و اعتماد در میان سرمایه‌گذاران خرد را افزایش داده است. گاوین اسمیت، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارایی‌های دیجیتال پانزورا (Panxora)، با اشاره به اینکه حضور شرکت‌ها در سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتالی باعث اعتماد بیشتر در میان عموم مردم می‌شود، در این باره به سی‌ان‌ان بیزینس می‌گوید: «ادامه این روند باعث می‌شود مردم کم‌کم شروع به پذیرش ارزهای دیجیتالی کنند. همچنین مشارکت حرفه‌ای شرکت‌ها باعث بهبود وضع بازار شد چراکه آنها کمی بهتر می‌دانند چگونه مدیریت ریسک کنند.»

البته نباید فراموش کرد که کارشناسان می‌گویند برای سرمایه‌گذاران جدیدی که در فضای ارزهای دیجیتالی پا می‌گذارند آموزش و اندکی احتیاط ضروری است.

رابرت فرخ‌نیا، استاد دانشکده کسب‌وکار دانشگاه کلمبیا و مدیر اجرایی طرح ابتکار کلمبیا فین‌تک، به سی‌ان‌ان بیزینس می‌گوید سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتالی هوشیاری بالایی می‌طلبد. او در ادامه توضیح می‌دهد: «سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در پروژه‌های مرتبط با ارزهای دیجیتالی سرمایه‌گذاری کنند باید یک رویکرد بسیار وظیفه‌شناسانه و با انضباط پیشه کنند.»

ارز دجیتال

کدام ارز دیجیتالی را بخرم؟

در حال حاضر طیف گسترده‌ای از پروژه‌های مبتنی بر بلاک‌چین و توکن‌های دیجیتالی وجود دارد که می‌توان در آنها سرمایه‌گذاری کرد، البته جنبشی که تحت عنوان امور مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance) یا دیفای (DeFi) شناخته می‌شود در حال حاضر بیشترین توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

مایکل سوننشین، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گری اسکیل (Grayscale Investments)، در این باره می‌گوید: «بسیاری از ارزهای دیجیتالی موارد استفاده و کاربرد مشخصی دارند و شما باید ارزش پیشنهادی و بالقوه آنها را پیش از سرمایه‌گذاری درک کنید.»

سرمایه‌گذاران تازه‌کار در بخش ارزهای دیجیتالی احتمالاً بهتر است از گزینه‌های بزرگ‌تر و اثبات‌شده‌تری مانند بیت‌کوین و اتریوم برای شروع سرمایه‌گذاری خود استفاده کنند. هرچند این 2 ارز دیجیتالی پیشگام بازار نیز بسیار پرنوسان و بی‌ثبات‌اند، اما چارچوب نظارتی پیرامون آنها شفاف‌تر است که همین امر می‌تواند به کاهش خطرات بالقوه آینده کمک کند.

فرخ‌نیا با اشاره به برخی مزیت‌های بیت‌کوین در این زمینه می‌گوید: «بیت‌کوین در میان ارزهای دیجیتالی بیشترین و سریع‌ترین امکان نقدشوندگی را دارد. قابلیتی که در مقایسه با ارزهای دیجیتالی کوچک‌تر و با تقاضای کمتر، آن را به گزینه‌ای آسان‌تر برای سرمایه‌گذاران تبدیل می‌کند.»

گاوین اسمیت نیز معتقد است افراد باید با مظنونین همیشگی (بیت‌کوین و اتریوم) کار خود را آغاز کنند و بعد با تحقیق و مطالعه ممکن است به برخی توکن‌های دیگر که موارد استفاده خاصی در دیفای دارند علاقه‌مند شوند. اسمیت می‌گوید برخی از توکن‌ها بسیار جالب و هیجان‌انگیزند، اما در حال حاضر خیلی کوچک هستند.

ارز دجیتال

چگونه ارز دیجیتالی خریداری کنیم؟

برای خرید و نگهداری ارزهای دیجیتالی بهتر است دست‌کم در آغاز کار به صرافی‌های شناخته‌شده و تحت نظارت اعتماد کنید. صرافی‌های بین‌المللی مانند کراکن، کوین‌بیس و بایننس از این دست صرافی‌ها هستند. توجه داشته باشید که به هر صرافی نمی‌توان اعتماد کرد، چراکه در اردیبهشت‌ماه سال جاری یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتالی در ترکیه پس از چند سال فعالیت بیش از 2 میلیارد دلار کلاهبرداری کرد و 391 هزار مالباخته از خود به جای گذاشت.

اما کیف پول‌های دیجیتالی هم راه‌حل دیگری برای این مساله هستند که به فرد اجازه می‌دهند بدون درگیر شدن با هیچ واسطه‌ای دارایی دیجیتالی خود را نگهداری کند. البته این کیف پول‌ها هم خطرات امنیتی منحصر به خودشان را دارند؛ از جمله اینکه ممکن است شما رمز عبور خود را فراموش کنید و برای همیشه دسترسی به دارایی‌تان را بدون هیچ گونه امیدی به بازیابی آن از دست بدهید. میلیونر‌های زیادی در بیت‌کوین بوده‌اند که همه ثروت خود را به همین راحتی از دست داده‌اند.

اسمیت با اشاره به امنیت بالاتر صرافی‌ها می‌گوید: «بیت‌کوین شما تا زمانی که در صرافی باشد کاملاً امن است، اما توصیه می‌کنم تا زمانی که کاملاً با فناوری کیف پول‌ها آشنا نشده‌اید از آنها استفاده نکنید.»

اما در این میان یک نکته را نباید از یاد برد؛ فرخ‌نیا می‌گوید صرافی‌های ارزهای دیجیتالی اغلب کمیسیون بالاتری نسبت به اپلیکیشن‌هایی که معاملات سهام انجام می‌دهند دریافت می‌کنند.

کارشناسان در مورد زمان مناسب سرمایه‌گذاری نیز توصیه می‌کنند که تنها به دلیل سروصداها و حواشی‌ای که در اینترنت حول ارزهای دیجیتالی راه می‌افتد زمان‌سنجی نکنید و سراغ توکن خاصی نروید. آنها می‌گویند استراتژی‌ای که بر مبنای ترس از دست دادن فرصت (FOMO) شکل بگیرد، به هیچ عنوان مناسب نیست. در عوض، بسیاری از افراد استفاده از تاکتیک متوسط هزینه دلاری را به عنوان یک روش مناسب توصیه می‌کنند که مستلزم خرید مقادیر کم در فواصل منظم و در یک بازه زمانی مشخص است. اسمیت می‌گوید: «این تاکتیک یک روش عالی برای سرمایه‌گذارانی است که می‌خواهند واقعاً روی ارزهای دیجیتالی سرمایه‌گذاری و در بلندمدت نگهداری کنند.»

ارز دجیتال

ریسک ارزهای دیجیتالی چقدر است؟

ارزهای دیجیتالی در مقایسه با سایر کلاس‌های دارایی کاملاً پرریسک هستند. رابرت فرخ‌نیا با اشاره به ریسک موجود در ارزهای دیجیتالی می‌گوید: «ارزهای دیجیتالی برای سرمایه‌گذاران معمولی که پس‌انداز زیادی ندارند بهترین و مناسب‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری نیستند.»

قیمت بیشتر ارزهای دیجیتالی برخلاف سهام شرکت‌ها به چیزی خاص یا واقعی و قابل مشاهده وابسته نیست. قیمت سهام معمولاً طبق عملکرد یک شرکت دچار نوسان می‌شود، اما در مورد ارزهای دیجیتالی چنین نیست و همین می‌تواند درک صحیح از وضعیت فعلی یا مسیر آینده یک ارز دیجیتالی را دشوارتر کند. به همین دلیل است که کارشناسان همواره توصیه می‌کنند بخش کوچکی از کل سبد سرمایه‌گذاری خود را به ارزهای دیجیتالی اختصاص دهیم. البته برای برخی نیز هر چقدر میزان ریسک بیشتر باشد، جذابیت هم بیشتر خواهد بود چراکه ممکن است به معنای سودآوری بیشتر باشد.

سوننشین، مدیرعامل شرکت گری اسکیل، در این باره می‌گوید: «نوسانات شدید ارزهای دیجیتالی بخشی از ذات این دارایی‌هاست. بسیاری آنها را یک کلاس دارایی که بسیار از سهام و بورس خطرناک‌تر است معرفی می‌کنند. البته دیدگاه آنها هم تا حدی صحیح است، اما با بالا رفتن میزان ریسک، به صورت بالقوه شانس بیشتر شدن سود شما نیز افزایش می‌یابد. برای دریافت یک بازدهی مناسب و کاهش ریسک، باید روی بسیاری از ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین سرمایه‌گذاری بلندمدت کرد.»

او در پایان می‌گوید شاید بیت‌کوین برای همه مناسب نباشد، اما چیزی است که همه باید در نظرش گیرند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها