کد خبر: 480595
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۷ ۱۱:۲۵:۱۹
| |

مقام مسئول خبر داد؛

19هزارمیلیاردتومان ارزش پرونده‌های تخلف صنفی و غیرصنفی

یک مقام مسئول ارزش پرونده‌های تخلف صنفی و غیرصنفی تشکیل شده در سال گذشته را 19 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این رقم، میزان وصول جریمه 187 میلیاردتومان بوده است.

19هزارمیلیاردتومان ارزش پرونده‌های تخلف صنفی و غیرصنفی
کد خبر: 480595
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۷ ۱۱:۲۵:۱۹

اعتمادآنلاین| سید مجتبی سجادی جزی، مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در مورد وضعیت بازرسی از استان‌ها، اظهار داشت: در راستای نظم دهی و انسجام بیشتر فرایند تنظیم بازار، بازرسی‌های مستمر توسط اکیپ‌های بازرسی و نظارت در ادارات صنعت، معدن و تجارت استان‌ها صورت می‌گیرد و طی سال 99 بدین صورت بوده است که تعداد 159 هزار و 494 گشت مشترک با حضور بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر دستگاه‌های ذیصلاح از جمله وزارت جهاد کشاورزی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، اتاق اصناف و اتحادیه‌ها و… انجام گرفته است که نهایتاً 69 هزار و 331 فقره پرونده تخلفاتی به ارزش تقریبی 19 میلیارد و 543 میلیون ریال تشکیل و جهت رسیدگی و صدور رأی به ادارات کل تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

با خبرنگار مهر، مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود: همچنین طی سال 99 در مجموع 240 هزار و 42 فقره شکایت مردمی در خصوص تخلفات صنفی و غیرصنفی از طریق تلفن 124 ستاد خبری استان‌ها دریافت شده است که از این تعداد 88 درصد شکایات مورد رسیدگی قرار گرفته و 12 درصد باقی مانده نیازمند اظهارنظر کارشناسی و یا استعلام حقوقی از سوی مراجع ذیربط است. عمده گزارشات مردمی در بخش کالایی، مربوط به عرضه نان، میوه و سبزی و در بخش خدمات، مربوط به تعمیر خودروهای سبک و رستوران‌ها بوده که عمده آن گرانفروشی و تقلب بوده است.

19 هزار میلیارد تومان ارزش پرونده‌ها / ‏وصول‬ جریمه فقط 187 میلیارد تومان

وی ادامه داد: همچنین طی سال 99 تعداد 204 هزار و 415 پرونده از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها تشکیل و به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال شده است که با لحاظ پرونده‌های باقی مانده از سال گذشته تعداد 271 هزار و 421 رأی از سوی شعب تعزیرات حکومتی صادر شده که ارزش ریالی پرونده‌ها بیش از 193 هزار میلیارد ریال ذکر شده و میزان جرایم وصولی، بر اساس اطلاعات دریافتی بالغ بر یکهزار و 874 میلیارد ریال (187 میلیارد تومان) اعلام شده است.

سجادی گفت: طی این مدت تعداد 637 فقره پرونده نیز توسط سازمان حمایت به ادارات کل تعزیرات حکومتی ارسال شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 626 درصد افزایش داشته است.

مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همچنین در خصوص طرق مختلف طرح شکایات از سوی مردم، اظهار داشت: مردم با مراجعه به ستاد خبری سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و شهرستان‌های تابعه می‌توانند نسبت به تنظیم شکایت خود اقدام کنند، لیکن با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا توصیه می‌شود شهروندان شکایات خود را از طریق تلفن (124)، پورتال سازمان حمایت به نشانی الکترونیکی https://124.ir/complaint/create و اپلیکیشن آپ مطرح کنند. چنانچه شکایت آنها قابل پیگیری باشد، یعنی در قالب قوانین حمایت از حقوق مصرف کنندگان، نظام صنفی یا تعزیرات حکومتی تعریف شده باشد، اقدامات لازم صورت خواهد پذیرفت.

وی افزود: طی سال 99 تعداد 26 هزار و 494 فقره شکایت از طریق سامانه اطلاع رسانی دریافت شده که از این تعداد، 24 هزار و 859 پرونده مختومه اعلام شده که در مجموع 30 درصد از شکایات دریافتی در سطح کشور منجر به احراز تخلف و ارسال پرونده به مراجع رسیدگی کننده شده است. در این میان استان تهران با 9 هزار و 637 فقره گزارش دریافتی، بخش عمده ای از شکایات مردمی را مورد رسیدگی قرار داده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها