کد خبر: 473700
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۹ ۰۸:۴۲:۰۰
| |

طیبی: اقتصاد مقیاس به‌درستی در کشور تعریف نشده

رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت: اقتصاد مقیاس به درستی در کشور ما تعریف نشده است و باید آن را در جامعه به وجود آوریم.

طیبی: اقتصاد مقیاس به‌درستی در کشور تعریف نشده
کد خبر: 473700
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۹ ۰۸:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در کشور ما اقتصاد مقیاس تا کنون به درستی تعریف نشده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، طیبی تصریح کرد: رقابت کشور ایران باید در دنیا دیده شود و محققان باید از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برای روزآمد کردن طراحی‌ها و محصولات خود به صورت دائم استفاده کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور ادامه داد: به علت اینکه اقتصاد مقیاس در کشور ما به درستی تعریف نشده است، هر انسانی که ادعای تولید داخلی کند سریعا به او برای پیشبرد اهدافش مجوز داده می‌شود و در نهایت او با مشکل اقتصادی نشدن محصول تولیدی خود رو به رو خواهد شد.

طیبی با بیان اینکه باید با ایجاد شرکت‌های بزرگ زنجیره تامین مجموعه‌های بزرگ را به وجود آوریم، تاکید کرد: در تولید خودرو نباید تمام تجهیزات و بدنه آن توسط خودروساز تامین شود بلکه او باید کار طراحی را انجام دهد و با زنجیره تامین بتواند محصول نهایی را تولید کند.

او اضافه کرد: باید برای شرکت‌های کوچک و متوسط مجموعه‌های تحقیق و توسعه مانند جهاد دانشگاهی و فرانمای کورت را در بیرون بسازیم، در واقع وظیفه فرانمای کورت این است که در دو مرز بین علم و فناوری حرکت و اثبات کند که کشور ما توان تولید فناوری‌های پیشرفته را دارد.

طیبی ادامه داد: از آن جایی که شرکت‌های کوچک و متوسط توان ایجاد واحد‌های تحقیقاتی را ندارند بنابراین باید طرح تحقیقاتی خود را به مجموعه‌های تحقیق و توسعه بسپارند و دولت‌ها هم به منظور کمک به این صنایع کوچک 50 درصد منابع مالی آن‌ها را تامین کنند تا به صورت مرتب نوآوری محصولاتشان را به شرکت‌ها سفارش دهند.

او افزود: اگر اقتصادمان را بر مبنای تولید داخلی ایجاد کنیم در زمینه فناوری‌ها پیشرفت خواهیم کرد و باید بحث اقتصاد مقیاس را در جامعه به وجود آوریم تا شرکت‌های بزرگ و کوچک در زمینه کاری خود به درستی فعالیت کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها