کد خبر: 468713
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۲ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

تامین مالی راه آهن میانه-اردبیل توسط بانک ملی ایران

بانک ملی در راستای ایفای تعهدات توسعه ای خود در اقتصاد ایران، منابع مالی مورد نیاز برای اجرای بسیاری از طرح های بزرگ در کشور را به این طرح ها اختصاص می دهد. یکی از بزرگ ترین پروژه های اخیر در این زمینه هم اجرای راه آهن میانه-اردبیل است

تامین مالی راه آهن میانه-اردبیل توسط بانک ملی ایران
کد خبر: 468713
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۲ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بانک ملی ایران، یکی از اصلی ترین تامین کنندگان منابع مالی برای اجرای بزرگ ترین طرح های عمرانی و خدماتی در کشور است. بر این اساس، بانک ملی در راستای ایفای تعهدات توسعه ای خود در اقتصاد ایران، منابع مالی مورد نیاز برای اجرای بسیاری از طرح های بزرگ در کشور را به این طرح ها اختصاص می دهد. یکی از بزرگ ترین پروژه های اخیر در این زمینه هم اجرای راه آهن میانه-اردبیل است که راه اندازی آن، تاثیر به سزایی در توسعه اقتصادی استان های غربی و شمال غربی کشور بر جای خواهد گذاشت.

بر این اساس، به موجب مصوبات سال‌های 1397 و 1399 با اعطای تسهیلات به مبلغ 11.500.500 میلیون ریال به شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به منظور احداث راه‌آهن میانه-اردبیل موافقت به عمل آمد که با توجه به گزارش عملکرد ارائه شده تا دی ماه سال 1399 توسط شرکت مهندسین مشاور، میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه در بخش ساختمان و زیرسازی معادل 81.64 درصد، در بخش روسازی معادل 15.67 درصد و پیشرفت فیزیکی کل پروژه معادل 66.46 درصد بوده است.

این پروژه دارای 9 ایستگاه می ‌باشد و بخشی از طرح راه‌آهن میانه-اردبیل-پارس‌آباد است که با هدف اتصال استان اردبیل و عبور قطارهای مسافری و باری با مسیر ریلی ایمن و قابل اطمینان به طول حدود 175 کیلومتر از ایستگاه زاویه در راه‌آهن میانه-تبریز شروع و با عبور از شهرستان کوثر وارد شهر اردبیل می‌شود که طبقه‌بندی توپوگرافی آن در حدود 20 درصد دشت، 40 درصد تپه ماهور و 40 درصد نیز کوهستان بوده است.

سرعت طرح حداکثر 160 کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و حداکثر 120 کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری و ظرفیت آن جابه‌جایی 1.5 میلیون نفر مسافر و 4 میلیون تن بار در سال پیش ‌بینی شده است.

سرمایه‌گذاری‌های ریالی انجام شده تاکنون 13.910 میلیارد ریال بوده که تا اتمام طرح، این مبلغ به 25.963 میلیارد ریال خواهد رسید. در این میان، بخش های اساسی پروژه، همچون 7 میلیون مترمکعب عملیات خاک‌ریزی و 28 میلیون مترمکعب خاکبرداری انجام شده و این در حالی است که در طول مسیر پروژه، 31 دستگاه پل خاص (با دهانه بیش از 30 متر) 4 هزار و 584 متر و 63 دستگاه تونل به طول کل 24 هزار و 638 متر و طول گالری داخل ترانشه و تونل جمعا 7 هزار و 100 متر، نشان دهنده وسعت این طرح ملی است.

ساخت پروژه از خرداد سال 1397 آغاز گردیده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان خرداد ماه 1400 به بهره‌برداری برسد که در این مدت تعداد شاغلین در پروژه 510ر1 نفر و همچنین بعد از راه‌اندازی طرح بالغ بر 600ر1 نفر مشغول به کار خواهند شد.

لازم به ذکر است فاز بعدی طرح توسعه پروژه از اردبیل به پار‌س‌آباد مغان و به خطوط ریلی کشور آذربایجان متصل خواهد گردید که کریدور ریلی از شمال کشور به جنوب کشور محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها