کد خبر: 465761
|
۱۳۹۹/۱۱/۳۰ ۰۸:۳۷:۰۰
| |

دلار سد مقاومتی خودش را شکست

همزمان با افزایش قیمت دلار صرافی‌ها، ارزش این ارز در بازار آزاد،‌ 30 تومان پایین آمد و تا ساعت 3 بعدازظهر به 25 هزار و 800 تومان رسید. 

دلار سد مقاومتی خودش را شکست
کد خبر: 465761
|
۱۳۹۹/۱۱/۳۰ ۰۸:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| هر چند تغییر کانال دلار موجب جدید از تقاضا را در ساعات ابتدایی روز به همراه داشت اما در میانه روز برخی نوسان‌گیران را پای معامله کشاند تا نسبت به فروش دلارهای خود اقدام نمایند.برخی فعالان بازار اما این اتفاق را تاکتیک بازارساز برای کاهش فاصله قیمت دلار در بازار آزاد با نرخ ارز در صرافی‌ های بانکی خواندند.

دنیای اقتصاد در این خصوص نوشت: همزمان با افزایش قیمت دلار صرافی‌ها، ارزش این ارز در بازار آزاد،‌ 30 تومان پایین آمد و تا ساعت 3 بعدازظهر به 25 هزار و 800 تومان رسید.


روز چهارشنبه، دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی، 25 هزار و 170 تومان قیمت خورد که 190 تومان بیشتر از روز سه شنبه بود. بازارساز در هفته جاری، هرگز حاضر نشده بود قیمت دلار را به کانال 25 هزار تومانی هدایت کند و این موضوع موجب شده بود که تقاضای کاذبی در بازار ایجاد شود. در واقع برخی از معامله‌گران خرد به صرافی‌های بانکی مراجعه می‌کردند تا ارز را با قیمت پایین تری نسبت به قیمت بازار تهیه کنند.

آنها می‌توانستند این ارز را هزار تومان بالاتر از قیمت بازار به فروش برسانند و در ازای خرید 2 هزار دلار، 2 میلیون تومان سود کسب کنند.

بازارساز با افزایش روز چهارشنبه توانست فاصله قیمتی با بازار آزاد را به حدود 600 تومان برساند. به گفته فعالان، هراس از افزایش دوباره قیمت در بازارساز و افت قیمت این ارز در بازار آزاد موجب می‌شد که معامله‌گران تمایل کمتری برای خرید ارز ارزان داشته باشند.

یکی از بازیگران باتجربه بازار عنوان می‌کرد، زمانی که بازارساز قیمت دلار صرافی‌های بانکی را به بازار آزاد نزدیک می‌کند، میزان احتیاط معامله‌گران برای خرید ارز، رشد بیشتری می‌کند. به گفته دسته‌ای از فعالان، چنین دیدگاهی در میان برخی معامله‌گران وجود دارد که هدف بازارساز از افزایش قیمت صرافی‌های بانکی، بالا بردن میزان عرضه ارز است. از نگاه آنها، همین تصور احتمال افزایش عرضه ارز موجب می‌شود که خریداران از بازار عقب‌نشینی کنند. در کنار این، با کاهش فاصله قیمتی صرافی‌های بانکی و بازار آزاد، خود به خود، تقاضای آربیتراژی نیز در بازار کاهش پیدا می‌کند.

تغییر مسیر اسکناس آمریکایی


دلار که دو روز قبل بالای 200 تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود، در بیست و نهمین روز بهمن ماه افت 30 تومانی را تجربه کرد و به بهای 25 هزار و 800 تومان رسید. برخی فعالان عنوان می‌کردند که پس از ساعت 3 بعدازظهر،‌ اسکناس آمریکایی حتی افت بیشتری را تجربه کرد.

به باور تحلیلگران فنی، ‌در صورتی که قیمت دلار زیر محدوده 25 هزار و 800 تومانی تثبیت شود، موج جدیدی از فروش‌ها به بازار ارز وارد خواهد شد و ارزش اسکناس آمریکایی را تا محدوده 25 هزار و 400 تومان پایین خواهد برد. اگر دلار خود را به بالای 25 هزار و 800 تومان برساند،‌ احتمال رشد دوباره تا 26 هزار و 200 تومان وجود خواهد داشت.

در این میان، برخی فعالان باور دارند معامله‌گران تا مشخص شدن واکنش آمریکا نسبت به خروج ایران از پروتکل الحاقی، خرید و فروش خاصی را صورت نخواهند داد و با احتیاط رفتار خواهند کرد. بر اساس دیدگاه این گروه، بازار تا پنجم اسفندماه می‌تواند نوسان سنگینی را تجربه نکند؛ با این حال، هر خبر تازه‌ای می‌تواند بازار را وارد فاز تغییرات جدیدی کند.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها