کد خبر: 443564
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ ۱۱:۵۶:۰۰
| |

کاربردهای فیلتر اشعه فرابنفش (UV) برای تصفیه آب

آیا می دانستید وجود میکروارگانیسم ها در آب می تواند تاثیرات بسیار مخربی را برای سلامتی به دنبال داشته باشد؟ برخی از مهم ترین میکروارگانیسم های که ممکن است در آب وجود داشته باشد، باکتری ها، قارچ ها و جلبک های زنده ای هستند که تاثیرات بسیار بدی را برای سلامتی به دنبال دارند.

کاربردهای فیلتر اشعه فرابنفش (UV) برای تصفیه آب
کد خبر: 443564
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ ۱۱:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| آیا می دانستید وجود میکروارگانیسم ها در آب می تواند تاثیرات بسیار مخربی را برای سلامتی به دنبال داشته باشد؟ برخی از مهم ترین میکروارگانیسم های که ممکن است در آب وجود داشته باشد، باکتری ها، قارچ ها و جلبک های زنده ای هستند که تاثیرات بسیار بدی را برای سلامتی به دنبال دارند. میکروارگانیسم های آب معمولا از طریق راه های مختلفی به منابع آب وارد شده و سطح کیفی آن را تحت تاثیر قرار می دهند. همان طور که گفته شد وجود این نوع آلاینده ها در آب می تواند تاثیرات بدی را برای سلامتی به دنبال داشته باشد و به همین دلیل است که در تصفیه خانه ها از کلر برای ضد عفونی آب استفاده می شود. در ادامه به بررسی یکی از روش های که در از بین بردن آلاینده های میکروبی آب تاثیر گذار است می پردازیم.

تاثیرات فیلتر تصفیه آب UV

یکی از روش های که برای از بین بردن آلاینده های میکروبی در آب استفاده می شود اشعه فرابنفش می باشد. به همین دلیل است که در زمینه از بین بردن آلاینده های آب از فیلترهای اشعه فرابنفش (UV) در محیط های صنعتی و یا خانگی استفاده می شود. فیلترهای UV تصفیه آب توانایی از بین بردن آلاینده های میکروبی آب را با دقت بالا و به اندازه 99 درصد دارند و به همین دلیل است که کاربرد گسترده ای در صنعت تصفیه آب دارند. عملکرد اشعه فرابنفش در از بین بردن آلاینده های میکروبی به این صورت است، که باعث غیرفعال شدن ویروس ها، باکتری ها و یا سایر میکروارگانیسم ها می شود. اشعه فرابنفش باعث از بین رفتن پیوند مولکولی DNA میکروارگانیسم های آب می شود و همین موضوع تاثیرات زیادی را برای نابودی توان تکثیر در میکروارگانیسم ها به دنبال دارد.

در روش از بین بردن میکروارگانیسم های آب با استفاده از فیلترهای اشعه فرابنفش هیچ نوع ماده شیمیایی به آب اضافه نمی شود و به همین دلیل تغییری در بو و مزه آب ایجاد نمی شود. فیلترهای اشعه فرابنفش (UV) هیچ آلایندگی را برای آب ایجاد نمی کنند و استفاده از این فیلترها مورد تایید سازمان غذا و داروی FDA می باشد. همین موارد باعث شده تا فیلترهای اشعه فرابنفش سطح کیفی آب را به میزان قابل توجهی افزایش داده و کاربردهای مختلفی را داشته باشند. در ادامه به بررسی مهم ترین کاربردهای فیلتر اشعه فرابنفش (UV) تصفیه آب در صنایع مختلف می پردازیم.

کاربردهای فیلتر اشعه فرابنفش تصفیه آب (UV)

1. فیلتر اشعه فرابنفش در دستگاه های تصفیه آب خانگی: در آخرین مرحله فیلتراسیون دستگاه تصفیه آب خانگی از فیلترهای اشعه فرابنفش برای از بین بردن آلاینده های میکروبی استفاده می شود. اما ممکن است برای شما سوال شود که لزوم استفاده از فیلترهای اشعه فرابنفش در دستگاه های تصفیه آب خانگی چیست؟ سیستم تصفیه آب و فیلتراسیون در دستگاه های تصفیه آب خانگی اسمز معکوس است که در آن از فیلترهای تصفیه آب ممبران استفاده می شود. فیلترهای ممبران توانایی از بین بردن آلاینده های آب را با دقت بسیار بالایی دارند و سختی آب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. اما روند تصفیه آب در فیلترهای ممبران بسیار کند و به همین دلیل در کنار دستگاه های تصفیه آب خانگی از مخزن هم برای ذخیره آب استفاده می شود. بنابراین آب به صورت طولانی مدت در مخزن راکد می ماند و به همین دلیل امکان رشد میکروارگانیسم در آب وجود دارد.

موضوع دیگر این است که در تصفیه خانه ها برای از بین بردن آلاینده های میکروبی از کلر استفاده می شود، با این حال برخی از میکروارگانیسم های آب با کلر از بین نمی روند. به همین دلیل در دستگاه های تصفیه آب از فیلترهای اشعه فرابنفش برای از بین بردن میکروارگانیسم های آب استفاده می شود که با فرایند کلر زنی از بین نمی روند، این موضوع سطح کیفی آب را تا حد زیادی افزایش می دهد.

2. فیلتر اشعه فرابنفش در صنایع مختلف: در بسیاری صنایع از مخزن های ذخیره برای نگهداری آب استفاده می شود و در این صورت به دلیل راکد ماندن طولانی مدت آب امکان رشد میکروارگانیسم ها وجود دارد. در این زمینه استفاده از فیلترهای اشعه فرابنفش کاربرد گسترده ای و عملکرد مناسبی را برای افزایش سطح کیفی آب به میزان قابل توجهی دارد. فیلترهای تصفیه آب اشعه فرابنفش در مقیاس های صنعتی با تعداد لامپ UV بیشتر و توان بالاتر برای تصفیه آب با دبی بالا کاربرد دارند.

از دیگر کاربردهای فیلتر اشعه فرابنفش صنعتی برای تعبیه در مکان های است که مستقیما از آب چاه، رودخانه و یا چشمه استفاده می کنند. در این مورد مرحله کلر زنی که برای از بین بردن میکروارگانیسم ها در تصفیه خانه ها استفاده می شود حذف شده و به همین دلیل باید از فیلترهای اشعه فرابنفش تصفیه آب برای از بین بردن آلاینده های میکروبی در آب استفاده شود. عدم تعبیه فیلترهای تصفیه آب UV در این زمینه می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای تاسیسات و سلامتی افرادی که از آب استفاده می کنند به دنبال داشته باشد.

3. فیلتر اشعه فرابنفش در صنعت داروسازی: برای تصفیه آب در برخی صنایع مثل داروسازی و لوازم آرایشی که سطح کیفی آب اهمیت زیادی دارد از فیلترهای اشعه فرابنفش استفاده می شود.

4. فیلتر اشعه فرابنفش در بیمارستان ها: استفاده برای گندزدایی آب در در سیستم های تهویه مطبوع و تصفیه آب در بیمارستان ها یکی دیگر از کاربردهای فیلتر تصفیه آب اشعه فرابنفش می باشد.

5. فیلتر اشعه فرابنفش در تصفیه پساب: از دیگر مواردی که می توان از فیلترهای تصفیه آب اشعه فرابنفش برای از بین بردن آلاینده های میکروبی آب استفاده کرد در زمینه میکروب زدایی پساب های صنعتی می باشد.

بیشتر: خرید فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب از فروشگاه آبین

02

عوامل موثر در عملکرد فیلتر تصفیه آب اشعه فرابنفش

موارد زیر از عواملی هستند که تاثیرات زیادی را در عملکرد فیلترهای تصفیه آب اشعه فرابنفش (UV) به دنبال دارند:

میزان سختی آب: از مواردی که تاثیر زیادی را در عملکرد فیلترهای تصفیه آب UV دارد میزان سختی آب می باشد، به این صورت که سختی آب باید کمتر از 7 گرین در گالن باشد. از مواردی که در کاهش سختی آب تاثیر مطلوبی را دارد استفاده از فیلترهای ممبران می باشد.

ذرات فیزیکی آب: یکی از مهم ترین مواردی که بعد از خرید فیلترهای تصفیه آب اشعه فرابنفش باید به آن توجه کرد این است که آب باید شفاف باشد. به این صورت که فیلترهای تصفیه آب اشعه فرابنفش بهترین عملکرد را برای از بین بردن آلاینده های میکروبی در آب شفاف دارند. برای افزایش شفافیت آب می توان از روش های مختلفی استفاده کرد که برخی از این روش ها شامل تعبیه فیلترهای الیافی و یا استفاده از مواد شیمایی مختلف برای افزایش شفافیت آب می باشد.

میزان دبی آب ورودی: در زمان ساخت انواع فیلترهای تصفیه آب اشعه فرابنفش ظرفیت مشخصی را برای تصفیه آب در نظر می گیرند و به همین دلیل برای داشتن بهترین عملکرد در زمینه تصفیه آب باید پیش از خرید فیلتر تصفیه آب UV به ظرفیت میکروب زدایی فیلتر توجه کرد.

تعویض به موقع لامپ UV: یکی دیگر از مواردی که می تواند تاثیرات بسیار مطلوبی را برای از بین بردن میکروارگانیسم های آب و عملکرد فیلتر تصفیه آب UV داشته باشد، تعویض به موقع لامپ اشعه فرابنفش می باشد.

مهم ترین نکات برای خرید فیلترهای تصفیه آب UV

برای خرید فیلترهای تصفیه آب اشعه فرابنفش توجه به پارامترهای زیر می تواند کمک کننده باشد:

1- میزان دبی آب و توجه به ظرفیت فیلتر اشعه فرابنفش: مهم ترین موردی که برای خرید فیلتر اشعه فرابنفش باید به آن توجه کرد، میزان دبی آب ورودی به فیلتر و ظرفیت آن در زمینه میکروب زدایی آب می باشد. هر چقدر ظرفیت فیلتر تصفیه آب اشعه فرابنفش بیشتر باشد، تعداد لامپ های UV در ساختار فیلتر بیشتر است.

2- توان و قدرت لامپ UV: یکی دیگر از مواردی که برای خرید فیلترهای تصفیه آب اشعه فرابنفش می توان به آن توجه کرد، نوع و توان لامپ اشعه فرابنفش در زمینه میکروب زدایی آب می باشد. هر چقدر توان لامپ اشعه فرابنفش در زمینه میکروب زدایی بیشتر باشد راندمان بالاتری را برای از بین بردن میکروارگانیسم های آب دارد.

3- میزان میکروارگانیسم های آب: هر چقدر میزان آلایندگی آب با آلاینده های میکروبی بیشتر باشد باید از فیلترهای تصفیه آب UV با توان و راندمان مناسب تر برای میکروب زدایی آب استفاده کرد.

4- میزان سختی و شفافیت آب: برای داشتن بهترین راندمان در میکروب زدایی آب در صورت لزوم باید از پکیج مناسب برای کاهش سختی آب و افزایش شفافیت استفاده کرد. در این مورد می توان برای افزایش شفافیت آب از فیلترهای پیش تصفیه و برای کاهش سختی آب از فیلترهای ممبران استفاده کرد.

5- خرید از فروشگاه معتبر: این مورد می تواند موثرترین راهکاری باشد که برای خرید فیلترهای تصفیه آب اشعه فرابنفش باید به آن توجه کرد. این که برای خرید فیلتر تصفیه آب اشعه فرابنفش با فروشگاهی در ارتباط باشید که ضمن ارائه محصولات با کیفیت، امکان مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار بدهد. به این صورت که اگر در استفاده از فیلترهای اشعه فرابنفش و داشتن بهترین راندمان در زمینه میکروب زدایی نیاز به مشاوره داشته باشید امکان تماس به کارشناسان تصفیه آب وجود داشته باشد.

سایت آبین با سال ها تجربه در زمینه ارائه محصولات و تجهیزات تصفیه آب امکان مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار داده است، در صورت تمایل برای خرید کالا با مراجعه به abin.ir با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها