نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:

تقویت سوداگری با حق الزحمه مشاوران املاک/دولت تعرفه کمیسیون املاکی‌ها را تعیین نکند مجلس ورود می‌کند

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان " حق الزحمه مشاوران املاک سوداگری را تقویت می‌کند"، گفت:اگر دولت تعرفه ثابت کمیسیون را تعیین نکند، ،‌مجلس به این مسئله ورود پیدا می‌کند.

تقویت سوداگری با حق الزحمه مشاوران املاک/دولت تعرفه کمیسیون املاکی‌ها را تعیین نکند مجلس ورود می‌کند
کد خبر: 436641
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۲ ۱۰:۲۷:۰۸

اعتمادآنلاین| ‌ کمال علیپور خنکداری با تاکید بر ضرورت نظارت و ساماندهی حوزه مشاوران املاک در کشور، اظهار کرد: املاکی ها یکی از مولفه های تأثیرگذار در بازار مسکن محسوب می شوند، از این رو عملکرد این بخش در ثبات یا بروز تلاطم در بازار موثر است.

وی افزود: وضعیت کنونی مشاوران املاک تنها به سوداگری در بازار مسکن دامن می زند، بر اساس قانون، املاکی ها مبلغی را به عنوان واسط معامله به صورت درصدی از قیمت کل مسکن از خریدار و فروشنده دریافت می کنند، اما مشکل اینجاست که برخی از مشاوران املاک برای افزایش سود و حق کمیسیون خود، قیمت مسکن را بالا می برند.

علیپور خنکداری گفت: در شرایط فعلی یک کارشناس رسمی دادگستری بالاترین مبلغی که برای بررسی و کارشناسی یک ساختمان 500 میلیارد تومانی دریافت می کند، حدود 30 میلیون تومان است، اما املاکی ها برای انعقاد قرارداد چنین ساختمانی بسیار بیشتر دریافت می کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: راهکارهای مختلفی برای اصلاح ساختار تعرفه ای مشاوران املاک وجود دارد که باید بهترین راه کار و مکانیزم انتخاب شود، البته حق کمیسیون املاک هفته گذشته اصلاح و کاهش یافت، اما تعیین حق کمیسیون ثابت برای انعقاد قرارداد مسکن بهترین راه کار برای مدیریت این حوزه است.

خنکداری بیان کرد:‌ هیئت دولت می تواند به موضوع کاهش حق کمیسیون مشاوران املاک یا تعیین تعرفه ثابت برای املاکی ها ورود کرده و آیین نامه آن را اصلاح کند، البته اگر دولت اقدامی در این عرصه صورت ندهد، مجلس شورای اسلامی با تدوین طرحی نسبت به ساماندهی این بخش اقدام خواهد کرد.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها