کد خبر: 426540
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۶ ۰۹:۱۶:۰۰
| |

سخنگوی سهام عدالت:

یک کارگزاری به دلیل واریز دیر هنگام وجوه سهام عدالت جریمه شد

سخنگوی سهام عدالت ضمن توضیح درباره مشکلات فروش سهام عدالت از جریمه یک کارگزاری به دلیل واریز دیرهنگام وجوه خبر داد و گفت: علاوه بر این برخورد کتبی و انضباطی هم صورت گرفت.

یک کارگزاری به دلیل واریز دیر هنگام وجوه سهام عدالت جریمه شد
کد خبر: 426540
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۶ ۰۹:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین فهیمی به مهر گفت: در بحث سهام عدالت نظارت با سازمان بورس است و واحد نظارت بر کارگزاران این سازمان از مرحله ثبت درخواست فروش 30 درصد تا تجمیع اطلاعات کارگزاری‌ها و ارسال برای شرکت سپرده گذاری و بعد از آن پایش اطلاعات توسط شرکت سپرده گذاری را رصد می‌کند.

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات فروش از آنجا نشأت می‌گیرد که بسیاری از سهامداران شماره تلفن یا شماره همراه قدیمی و نادرست داده اند. به عنوان نمونه طبق قانون مبارزه با پولشویی در صورتی که یک حساب 6 ماه راکد بماند مسدود می‌شود. این موضوع بر سایر مشکلات افزوده است. در مرحله نخست پس از اینکه سهامداران درخواست فروش را در سامانه ثبت می‌کنند اطلاعات در بسته‌های 1000 تایی در شرکت سپرده گذاری دسته بندی می‌شود. سپس این را به کارگزار می‌دهیم تا سهم را بفروشد و سپس در عرض 4 روز تخصیص هر کدام از سهامداران را انجام می‌دهیم و اطلاعات را به کارگزار برمی‌گردانیم تا به شماره شبای هر فرد واریز کند.

این مقام مسئول درباره مشکلات بوجود آمده پیرامون فروش سهام توضیح داد: در این بین مشکلات متعددی بوجود آمده از جمله اینکه برخی از کارگزاری‌ها به دلایل نامعلومی سهام عدالت را نفروخته اند. یکی از کارگزاری‌ها به دلیل مشکلاتی که در سامانه معاملات داشت، یکی از کارگزاری‌ها اصلاً مدیر عامل نداشت، برخی از کارگزاری‌ها نیز به دلیل اینکه تجمیع کد آنها انجام نشده بود، اقدامی برای فروش سهام انجام نداده بودند اما در روزهای اخیر تلاش شد این موارد حل شود و اکنون شرایط فروش بسیار بهتر شده است.

فهیمی افزود: قرار بود از 30 تیرماه کارگزاری‌ها مسئولیت پاسخگویی به سهامداران را برعهده بگیرند چرا که مرکز تماس 1569 توان پاسخگویی به انبوهی از تماس‌ها را نداشت. مواردی یافت می‌شود که موقع مجمع شرکت است و سهم بسته است یا آن سهم، صف فروش دارد و مقام ناظر اجازه مبادله را نمی‌دهد. به همین دلیل فروش سهام در چند زمان مختلف انجام شده و وجوه حاصل از فروش طی چند مرحله برای سهامدار واریز می‌شود.

وی درخصوص اینکه آیا سپرده گذاری محدودیتی برای فروش کارگزاری‌ها قرار داده یا خیر، گفت: شرکت سپرده گذاری تنها تجمیع سفارشات را انجام می‌دهد و اعمال محدودیت برای فروش سهام توسط کارگزاری‌ها توسط مقام ناظر بر اساس شرایط بازار صورت می‌گیرد. به عنوان نمونه اگر حجم فروش بالا برود، گفته می‌شود آن سهم فرضا در دو مرحله فروخته شود.

سخنگوی سهام عدالت درباره برخورد با کارگزاری‌های متخلف نیز تصریح کحرد: سازمان بورس مسئولیت این کار را برعهده دارد، یک کارگزاری به دلیل واریز دیرهنگام وجوه حاصل از فروش سهام عدالت جریمه شد. علاوه بر این، برخورد کتبی و انضباطی هم صورت گرفت.

فهیمی درباره اعطای کارت اعتباری با ضمانت سهام عدالت نیز توضیح داد: زیر ساخت کارت اعتباری از طریق چند بانک فراهم شده است. بر اساس این تصمیم به اندازه نصف ارزش سهام عدالت به افراد تا آخر سال کارت اعتباری داده می‌شود. سهام تا آخر سال بلوکه می‌شود و امیدواریم ارزش سهم نیز تا آخر سال بالاتر برود.

وی درباره امکان رصد فروش سهام توسط سهامداران گفت: به کارگزاری‌ها زیر ساخت و دسترسی داده شده و چنانچه هر شخص بداند کارگزار ناظر کدام است (با شماره گیری کد 1 در شماره 1569 و ارائه کدملی کارگزار ناظر معرفی می‌شود) با مراجعه حضوری به آن کارگزاری یا بصورت غیر حضوری در سایت کارگزاری‌ها از مبالغ واریز شده مطلع شود. با توجه به اینکه به اعتبار سهام عدالت، کارت اعتباری قرار است در اختیار سهامداران قرار گیرد، درخواست فروش سهام عدالت کاهش یافته و پیش بینی می‌کنیم بسیاری از مشکلات از بین برود.

منبع: تایناک

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها