کد خبر: 420034
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۸ ۱۲:۱۸:۱۳
| |

هادی حق شناس استاندار گلستان،

2.5 درصد رشد نقدینگی، به ازای هر 10 هزار میلیارد اوراق ودیعه کاهش می یابد

هادی حق شناس استاندار گلستان و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: به ‌نظر می‌رسد دولت براساس محاسباتی که بانک مرکزی انجام داده به‌ازای عرضه هر 10 هزار میلیارد تومان اوراق ودیعه دو و نیم واحد درصد بتواند رشد نقدینگی را کنترل کند.

2.5 درصد رشد نقدینگی، به ازای هر 10 هزار میلیارد اوراق ودیعه کاهش می یابد
کد خبر: 420034
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۸ ۱۲:۱۸:۱۳

اعتمادآنلاین| هادی حق شناس استاندار گلستان و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: به ‌نظر می‌رسد دولت براساس محاسباتی که بانک مرکزی انجام داده به‌ازای عرضه هر 10 هزار میلیارد تومان اوراق ودیعه دو و نیم واحد درصد بتواند رشد نقدینگی را کنترل کند، اما واقعیت این است که صرفا ابزارهای پولی نیستند که اثرگذار در کنترل نرخ تورم هستند، بلکه ابزار مالی هم بسیار مهم است.

نکته مهم دیگر این است که ابزارهای پولی، مالی، مالیاتی و حتی ارزی زمانی کارساز است که اقتصاد در سازوکار خودش جریان داشته باشد. زمانی که ما در تحریم هستیم و در عرضه ارز اخلال وجود دارد و علاوه بر آن به دلیل کرونا اخلال دیگری در نظام مالی ایجاد شده، فرمول‌های معمول اقتصاد که کنترل‌کننده تورم است، نمی‌تواند نتایج مستقیم به بار بیاورد.

اگر بانک مرکزی در سه ماهه اول سال 99 اقدام به افزایش نقدینگی نمی‌کرد که پایه پولی رشد هفت درصدی را تجربه کند،‌ تورم سال قبل در سال جاری قابل کنترل‌تر می‌شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها