کد خبر: 414029
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۲ ۱۶:۱۱:۵۰
| |

اجرای مدل مسئولیت اجتماعی سه بعدی در بزرگترین اپراتور ارتباطی ایران

حمایت‌های مالی و معنوی و مسئولیت‌پذیری بزرگترین اپراتور ارتباطی ایران در برابر جامعه، در سال 1398 با رویکرد سه‌گانه پیاده‌سازی و اجرا شد.

اجرای مدل مسئولیت اجتماعی سه بعدی در بزرگترین اپراتور ارتباطی ایران
کد خبر: 414029
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۲ ۱۶:۱۱:۵۰

اعتمادآنلاین| سال‌هاست همپای توسعه فعالیت برندهای اقتصادی، رواج استفاده از عبارت CSR که مخفف corporate social responsibility است، بیشتر می‌شود.

اگر بخواهیم در یک تعریف مختصر CSR را توضیح دهیم باید بگوییم فعالیت‌های اجتماعی برندها و انجام کارهای نوع دوستانه در زمره اقدامات «مسئولیت اجتماعی» به حساب می‌آید.

به بیان دیگر، شرکت‌ها باید نسبت به جامعه و فضایی که در آن فعالیت می‌کنند احساس مسئولیت کرده و در این راستا تلاش‌هایی را انجام دهند.

اگرچه تعاریف «مسئولیت اجتماعی شرکت» متنوع است؛ اما این موضوع که مسئولیت شرکت در کنار سودآوری، شامل تعهدات اجتماعی و زیست محیطی به ذینفعان مختلف می‌شود، به شکل گسترده‌ای پذیرفته شده است.

مسئولیت‌های اجتماعی محیطی

یکی از جنبه‌هایCSR ، مسئولیت‌های محیطی است که در این نوع از مسئولیت‌های اجتماعی، شرکت بخش بزرگی از تمرکز خود را بر روی حفظ محیط زیست و منابع طبیعی می‌گذارد.

مسئولیت‌های اجتماعی خیرخواهانه

در این نوع از CSR شرکت مسئولیت خود را در نظر گرفتن خدمات اجتماعی و رفع معضلات اجتماعی دانسته و برای رفع این معضلات تحت عنوان کمپین‌های مختلفی تلاش می‌کند.

این را هم بخوان: تست موفقیت‌آمیز پروژه "دادگاه آنلاین" روی بستر اولین اپراتور دیجیتال تلفن همراه

مسئولیت‌های اجتماعی اخلاقی

در این سطح، جنبه اخلاقی مسئولیت اجتماعی از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ این نوع از مسئولیت اجتماعی شرکت برای شرکت‌هایی است که وانمود می‌کنند تنها به سود بیشتر توجه نداشته و به فکر حل مشکلاتی هستند که کمتر به آنها کمتر پرداخته شده است.

با وجود اینکه در کشور ما نیز برندهای مختلفی واحدهای مستقل مسئولیت اجتماعی را راه‌اندازی کرده و همپای کسب‌وکار اصلی خود به فکر تأمین بخشی از نیازهای جامعه در سطوح ذکر شده هستند، اما برخی برندهای اقتصادی با توجه به سبقه بیشتر و در دسترس‌پذیری بالاتر، بیش از سایرین نسبت به مقوله CSR اهتمام دارند.

شرکت ارتباطات سیار ایران به عنوان دارنده رتبه یک در بهره‌وری کل عوامل گروه ارتباطات و مخابرات به اعتبار گزینش بیست و دومین رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران و همچنین رتبه نخست خدمات تلفن همراه براساس ارزیابی و رتبه‌بندی اپراتورهای ارتباطی کشور، از جمله برندهای موفق و تأثیرگذار بازار اقتصادی است که فعالیت‌های چشم‌گیر و عمیقی را در زمینه ارائه خدمات مسئولیت اجتماعی دارد.

شرکت "همراه اول" براساس گزارش ارائه شده سالیانه خود به اهالی بورس و صاحبان سهام این برند ارتباطی، عنوان کرده که در راستای تحقق چشم‌انداز خود و نیز جهت تحقق اهداف راهبردی مسئولیت اجتماعی‌اش با توجه به فرایندهای تصمیم‌گیری و ارزیابی موجود، فعالیت‌های خود را ذیل محورهای سه گانه «حمایت‌گری و اسپانسرینگ»، «فعالیت‌های بشردوستانه» و «حمایت از محیط زیست» اجرایی کرده است.

در بخش حمایت‌گری و اسپانسرینگ، توجه و حمایت از اقدامات و رویدادهای ورزشی، رویدادهای هنری - فرهنگی - مذهبی و رویدادهای علمی و تخصصی مد نظر این شرکت بوده است.

در بخش اقدامات ورزشی، حمایت از دومین دوره مسابقات بین‌المللی اسکواش، تیم ملی فوتبال امید ایران، مسابقات لیگ برتر فوتبال کشور، مسابقات کبدی قهرمانی جوانان جهان؛ در بخش رویدادهای فرهنگی - هنری - مذهبی، تولید و پخش محتوا با هدف اطلاع‌رسانی (همکاری با مرکز رسانه قوه قضاییه)، کمک به بازسازی عتبات عالیات، نمایشگاه بین‌المللی کتاب، موسیقی و تعزیه آزادمرد، جشنواره شعر غدیر؛ همچنین در بخش رویدادهای علمی و تخصصی حمایت از کنفرانس مهندسی کامپیوتر، لیگ اینترنت اشیاء، رویداد گردشگری الکترونیک، رویداد یلدای کارآفرینان استارتاپی، بوت‌کمپ اینترنت اشیاء، کنگره بین‌المللی آینده پژوهی، کارگاه نظریه اطلاعات و مخابرات، سمینار نقشه گذار به 5G، رویداد کارآفرینی ویتا و همایش سراسری بلاکچین را برای سال 1398 در دستور کار خود داشته است.

در بخش مسئولیت های اجتماعی با رویکرد بشردوستانه نیز حمایت از سیل‌زدگان استان‌های لرستان خوزستان گلستان و سیستان و بلوچستان، حمایت از پویش مشق احسان به منظور تهیه و توزیع لوازم التحریر بین کودکان مناطق محروم، حمایت از مؤسسه خیریه محسنین و طرح محسنین کمیته امداد، ایجاد طرح دستوری (USSD) جهت جلب مشارکت در نوسازی مدارس مناطق محروم، رایگان کردن تماس 60 هزار بهورز و کمک 30 میلیارد ریالی در ساخت بیمارستان سیار به دلیل انتشار ویروس کرونا را داشته است.

در نهایت هم در بخش حمایت‌گری‌های با رویکرد حفظ محیط زیست، تهیه ماسک برای مناطق آلوده، حمایت مالی از باغ گیاه شناسی ملی ایران و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری در راستای کاشت و نگهداری گونه‌های گیاهی و همچنین تامین هزینه خرید تجهیزات آب شیرین‌کن جهت برطرف کردن مشکل تامین آب شرب در شهرستان آبادان را مورد توجه قرار داده است.

توجه به ابعاد سه گانه حمایت‌گری‌های این اپراتور نشان از سازماندهی شدن امور مربوط به CSR در این برند تجاری و ایجاد فرایندهای لازم در مسیر کسب‌وکار دارد که طی سالیان متوالی همواره مورد توجه سهامداران این شرکت و اهالی بورس ایران نیز بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها