کد خبر: 411854
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۴ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

آلبرت بغزیان، ‌اقتصاددان،‌ در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

اقتصاد| الان زمان خوبی برای پایین آوردن نرخ بهره نیست

آلبرت بغزیان گفت: نظام مدیریتی بی‌اراده شده است و به همین دلیل بحران‌ها از دولتی به دولت دیگر منتقل شده و در نتیجه هرچه پیش می‌رویم با موانع بیشتری مواجه می‌شویم.

اقتصاد| الان زمان خوبی برای پایین آوردن نرخ بهره نیست
کد خبر: 411854
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۴ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ اقتصاد به‌‌‌ هم ریخته است و به همین دلیل کشور وضعیت نامطلوبی پیدا کرده. از آنجا که شاخص‌های مربوط به اقتصاد معیار اصلی نشانه پیشرفت،‌ توسعه و البته آرامش هر جامعه‌ای است،‌ این سوال پیش می‌آید که مجلس یازدهم برای ترمیم اقتصاد چه اولویت‌هایی را باید در نظر بگیرد؟

آلبرت بغزیان، ‌اقتصاددان،‌ در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: مجلس یازدهم برای اینکه بتواند موانع اقتصادی را بردارد باید چند نکته مهم را لحاظ کند. مجلس یازدهم در وهله اول باید بانک مرکزی را مجاب کند تا به نوعی تکلیف رژیم ارزی را مشخص کند؛ یعنی اینکه رژیم ارزی نرخ ارز شناور مدیریت شده باشد یا اینکه این مساله را به بازار خواهد سپرد. چون در این حالت هم سرمایه‌گذار و هم واردکننده مشخص می‌شود.

عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران در ادامه گفت: مجلس باید تکلیف نرخ بهره را هم مشخص کند، که نرخ بهره آیا تحت حمایت قرار می‌گیرد یا نه؛ یعنی اگر قرار بر کاهش بهره باشد که باید گفت، الان زمان مناسبی برای این تصمیم نیست. همچنین بانک مرکزی هدف‌گذاری تورم را با سیاست‌های مد نظرش اعلام کند. مثلاً اگر هدف را 22 درصد اعلام کرد، باید مشخص شود این کار با چه ابزاری امکان‌پذیر و از چه حمایت‌هایی برخوردار خواهد بود. چون اگر اینچنین نشود،‌ مردم اعتمادی نمی‌کنند.

او همچنین تصریح کرد:‌ اگر این سه نکته مشخص شود، تازه پایه تصمیم‌ها قرار می‌گیرد و مثلاً می‌توانیم وضعیت خودرو را از سوداگری خارج کنبم و به شکل کنونی نباشد که عده‌ای قلیل خودروها را در پارکینگ‌هایشان دپو کنند.

بغزیان ادامه داد: اینکه این گره‌ها همچنان کور مانده‌اند و اقتصاد را به ورطه فلج شدن برده‌اند دلیلی جز کوتاهی و اهمال ندارد. به عنوان مثال، مجلس قبلی اختیار را کاملاً به دولت داده بود و هیچ‌گونه مخالفتی نمی‌کرد؛ یعنی مجلسی‌ها منتظرند دولت دیکته بنویسد و آنها فقط غلط بگیرند. این در حالی است که نمایندگان می‌توانند به دولتی‌ها سرفصل بدهند و از وزیران بازخواست کنند تا از این طریق،‌ مشکلات از دوره‌ای به دوره بعدی منتقل نشود.

او توضیح داد: آقای قالیباف با سابقه کاندیداتوری مجلس که در ایام تبلیغات ادعای اشتغال‌زایی و کاهش گرانی و... داشت، قطعاً برنامه‌هایی برای کاهش مشکلات دارد و به نظرم در زمان لازم، باید به دولت تحکم کند تا مشکلات پابرجا نمانند.

آلبرت بغزیان در پایان گفت: ایران از پتانسیل بالایی بهره‌مند است و به قدری امکانات داریم که در شرایط تحریم هم می‌توانیم گلیم‌مان را از آب بیرون بکشیم. مشکل اما این است که نظام مدیریتی بی‌اراده شده و به همین دلیل، بحران‌ها از دولتی به دولت دیگر منتقل شده و در نتیجه، هرچه پیش می‌رویم با موانع بیشتری مواجه می‌شویم.

چکیده گفت‌و‌گو با آلبرت بغوزیان

-بانک مرکزی تکلیف ارز را مشخص کند

-نظام مدیریتی بی‌اراده شده است

-مجلس دهم اختیار را به دولت داده بود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها