«اعتمادآنلاین» از تاکیدات رئیس‌جمهور بر رسیدگی به مشکل مسکن گزارش می‌دهد:

مسکن| بازوی بانکی بخش مسکن، همچنان بدون سکاندار

به دنبال درگذشت مرحوم ابوالقاسم انارکی، مدیرعامل پیشین بانک مسکن، بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا، هنوز با وجود گذشت نزدیک به حدود 50 روز از این رخداد، دولت مدیرعامل تازه‌ای برای این بانک انتخاب نکرده است.

مسکن| بازوی بانکی بخش مسکن، همچنان بدون سکاندار
کد خبر: 411063
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ۱۴:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مسکن به یکی از مهم‌ترین مسائل در جامعه امروز ایران تبدیل شده است. همزمان با بروز شوک قیمتی کم‌سابقه در بازار مسکن ، اصلی‌ترین بازوی بانکی بخش مسکن در اقتصاد کشور اکنون مدتی است که بدون متولی مانده است. به دنبال درگذشت مرحوم ابوالقاسم انارکی، مدیرعامل پیشین بانک مسکن ، بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا، هنوز با وجود گذشت نزدیک به حدود 50 روز از این رخداد، دولت مدیرعامل تازه‌ای برای این بانک انتخاب نکرده است. این در حالی است که تاکیدات رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ساماندهی به بازار مسکن و نقش دولت در این زمینه، نیازمند تسریع در روند انتصاب مدیرعامل تازه برای بانک مسکن است.

اهمیت بخش مسکن در اقتصاد کشور و همزمان اولویت آن در سبد معیشتی خانوارهای ایرانی بر کسی پوشیده نیست. این در حالی است که اوج‌گیری قیمت مسکن در ماه‌های اخیر در عین کاهش تدریجی توان اقتصادی خانوار در کشور، نگرانی‌هایی را در این خصوص پدید آورده است. اکنون متوسط قیمت مسکن در شهر تهران به حدود متری 17 میلیون تومان رسیده و با این همه، توان اقتصادی متقاضیان مسکن به پشتوانه تامین مالی از طریق تسهیلات بخش مسکن مدت‌هاست که به‌روز نشده است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، از آن سو صبح امروز، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، در جریان حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر نقش دولت در ساماندهی بازار مسکن گفت: «تغییرات نرخ ارز و التهابات بازار موازی، مسکن را دچار مشکل کرده است اما برای حل این مشکل، سیاست افزایش عرضه را داریم.»

او ادامه داد: «در سال‌های 1398 و 1399، نهضت خانه‌سازی را احیا کردیم و با جریان‌سازی تولید و عرضه مسکن ملی، یک میلیون و 600 هزار نفر فرصت ثبت‌نام برای خرید این واحدها را پیدا کردند. همچنین بر اساس پالایش صورت‌گرفته، 800 هزار نفر واجد شرایط مشخص شدند که تحویل و آغاز ساخت این واحدها از ماه‌های آینده انجام می‌شود.»

تاکیدات چندباره بر ساماندهی بازار مسکن از سوی حسن روحانی رئیس جمهور و نیز وزیر راه و شهرسازی اما در حالی صورت می‌گیرد که اصلی‌ترین بازوی بانکی برای اجرای سیاست‌های دولت در بخش مسکن اکنون مدتی است که بدون متولی مانده. به دنبال درگذشت اندوهبار مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل پیشین بانک مسکن، در تاریخ هفتم اردیبهشت‌ماه جاری بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا، هنوز مدیرعامل جدیدی برای این بانک انتخاب نشده است.

از سویی معاون امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد در هفته پایانی اردیبهشت‌ماه از انتخاب مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن ظرف مدت یک ماه خبر داده بود. به گفته عباس معمارنژاد، فرایند تعیین مدیرعامل این بانک در حال انجام بوده و در زمان اعلام این خبر، گزینه‌های مد نظر به نهادهای ذی‌ربط معرفی شده بودند تا مجوزهای لازم اخذ و مصاحبه‌ها انجام شود. با این همه، پس از گذشت یک ماه از اظهارنظر معاون وزیر اقتصاد، انتخاب مدیرعامل جدید برای بانک مسکن هنوز در پیچ‌وخم بوروکراتیک مانده است.

بخش امور مالی مرتبط با مسکن اما در حالی بی سکاندار مانده که بخش مسکن در اقتصاد کشور اکنون یکی از پرتکانه‌ترین دوره‌های خود طی چند دهه اخیر را از سر می‌گذراند. افزایش روزبه‌روز متوسط قیمت مسکن در کشور، در عین طرح بحث اخذ مالیات از خانه‌های خالی در مجلس شورای اسلامی، به‌روز نشدن مبلغ و میزان تسهیلات اعطایی بانکی به خانه اولی‌ها و مسکوت ماندن طرح اخذ عوارض از خانه‌های مسکونی لوکس، همه و همه توجهی می‌طلبند که در غیاب متولی برای هدایت اصلی‌ترین بازوی بانکی در بخش مسکن، مشکلات این بخش را دوچندان خواهند کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها