کد خبر: 409831
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۶ ۱۲:۱۰:۱۰
| |

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران:

قیمت واقعی شیرخام بیش از 2900 تومان است

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: با توجه به هزینه های تمام شده تولید و تامین نهاده‌ها با نرخ مصوب قیمت واقعی هر کیلوگرم شیرخام بیش از دو هزار و 900 تومان است.

قیمت واقعی شیرخام بیش از 2900 تومان است
کد خبر: 409831
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۶ ۱۲:۱۰:۱۰

اعتمادآنلاین| « سعید سلطانی سروستانی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه اکنون نهاده‌های دامی با قیمت‌های مصوب در بازار همچنان کمیاب است، افزود: دامداران هر کیلوگرم جو را در بازار با قیمت دو هزار و 200 تومان، ذرت را دو هزار و 700 و کنجاله سویا را پنج هزار تومان خریداری می‌کنند که در قیمت تمام شده محصول موثر است.

به گفته وی، درحالیکه نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم ذرت در بنادر یک هزار و 500 تومان، جو در یک هزار و 350 تومان و کنجاله سویا دو هزارو 450 تومان است که با احتساب هزینه حمل و نقل و انبارداری باید با قیمت های هر کیلوگرم ذرت یک هزار و 750 تومان، جو یک هزار و 600 تومان و کنجاله سویا دو هزار و 700 تومان در استان‌ها تحویل داده شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم شیرخام پایینتر از قیمت سال گذشته دو هزار و 390 تومان خریداری می‌شود؛ این در حالیست که سه ماه زمان میبرد تا پول دامدار به دستش برسد.

متوسط سرانه مصرف شیر در ایران 120 کیلوگرم است

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: طبق آمار جمعیتی و میزان تولید 11 میلیون تنی شیر، متوسط سرانه مصرف این محصول در کشور 120 کیلوگرم است.

وی افزود: برخی بدون اطلاع از آمار و ارقام تولید، میزان سرانه مصرف را بین 70 تا 80 کیلوگرم می دانند در حالی که اگر سرانه مصرف این میزان باشد یعنی سالانه حدود پنج میلیون و 700 هزار تن شیرخام در کشور تولید می شود.

سلطانی اظهار داشت: در حالیکه طبق آمار تولید دریافتی کارخانجات صنعتی شیر بیش از 6 میلیون تن و مابقی به مصرف لبنیات‌های سنتی و خودمصرفی در روستاها می رسد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران تصریح کرد: براساس آمار تولید 11 میلیون تن تولید شیرخام در سال 98 مشخص است که متوسط سرانه مصرف شیرخام کشور برای هر ایرانی حدود 120 کیلوگرم است که باید این رقم افزایش پیدا کند.

وی درباره وضعیت تولید علوفه و شیرخام در سالجاری گفت: در سالهای گذشته به دلیل کمبود بارندگی ها با مشکل کمبود علوفه و در نهایت حذف دام های شیری روبرو بودیم اما در سه تا چهار سال اخیر به دلیل بارندگی های مناسب و تولید علوفه دامی این مشکل برطرف شده و روند تولید رو به رشد است.

سلطانی اضافه کرد: در صورت بالا بودن قیمت شیرخام، دامدار می توند دامهایش را برای حتی 6 زایش و دوره های شیری بیشتر نگهداری کند اما اگر قیمت شیرخام پایین باشد هر دام را بعد از دو تا سه زایش حذف می کنند زیرا صرفه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: درحالی که گاوهایی که در سن پایین حذف می شوند گاوهای مولدی هستند که می توانند دو زایش و دو دوره شیردهی بیشتر داشته باشند.

براساس مصوبه خردادماه سال 98 ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلوگرم شیرخام با چربی 3.2 درصد دو هزار و 390 تومان درب دامداری تعیین شده بود و به ازای هر یک دهم چربی (مثبت یا منفی) 36 تومان به قیمت شیر اضافه یا از آن کم می‌شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها