بانک مرکزی گزارش داد:

فعالیت 63 هزار و 208 دستگاه کارتخوان شعبه‌ای تا پایان سال 1398

جدیدترین گزارش منتشره از وضعیت ابزارهای پرداخت نشان می‌دهد که تا پایان اسفند ماه 98 بالغ بر 63 هزار و 208 دستگاه پایانه شعب ( کارتخوان شعبه‌ای) فعال بوده و تعداد این ابزار کاهش پیدا کرده است.

فعالیت 63 هزار و 208 دستگاه کارتخوان شعبه‌ای تا پایان سال 1398
کد خبر: 402944
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۴ ۰۸:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| جدیدترین گزارش بانک مرکزی در وضعیت کارتخوان شعبه‌ای (کارتخوان‌های بانکی مورد استفاده در شعب) نشان از فعالیت بالغ بر 63 هزار و 208 دستگاه پایانه شعبه در سطح کشور تا پایان اسفند ماه 98 در شبکه بانکی دارد که این آمار نسبت به ماه‌های سال 98 حاکی از آن است که تعداد مجموع پایانه‌های شعب در شبکه بانکی کاهش یافته اما از سویی دیگر تعداد این دستگاه‌ها در شعب بانک‌های استان تهران با افزایش حدودروبرو بوده است.

دستگاه‌های پایانه شعب برای تغییر رمز اول ملی کارت، فعال و غیر فعال کردن کارت بانکی و واریز وجه استفاده می شوند. یکی از مهمترین کاربردهای این دستگاه ها، انتقال وجه کارت به کارت از یک کارت عضو شتاب به کارت عضو شتاب دیگر بالاتر از سقفی است که در سایر سامانه‌های الکترونیکی مانند خودپرداز، اینترنت بانک و موبایل بانک انجام می شود. این خدمت تا سقف 15 میلیون تومان بوده و بر خلاف انتقال وجه از طریق پایا یا ساتنا، به صورت لحظه‌ای انجام می شود.

بر اساس آمارهای منتشر شده، بانک صادرات ایران با 7 هزار و 382 دستگاه پایانه شعب و در ادامه بانک‌های کشاورزی و ملی ایران در رتبه اول تا سوم قرار دارند؛ گفتنی است، بانک ملی ایران نیز نسبت به آبان ماه در تعداد دستگاه روندی نزولی داشته و تعداد دستگاه‌های این بانک در حدود 6 هزار و 700 دستگاه کاهش پیدا کرده است.

استان تهران: آمار منتشر شده از وضعیت کارتخوان‌های شعب در استان تهران حاکی از آن است که در سطح استان تهران بالغ بر 13 هزار دسنگاه کارتخوان شعبه‌ای توسط شبکه بانکی به صورت فعال پشتیبانی می‌شود که از این میان بیشترین سهم از تعداد این ابزار پرداخت در تهران مربوط به بانک‌های صادرات ایران، ملی ایران و ملت اختصاص دارد؛ دستگاه‌های فعال تا پایان اسفند ماه در تهران نسبت به آبان ماه سال جاری کمتر از یک هزار پایانه رشد داشته که نشان از افزایش درخواست با توجه به تعداد تراکنش‌ها برای رشد پایانه شعبه به منظور امور بانکی به ویژه انتقال وجه کارت به کارت با سقف بالاتر از سایر کانال‌های بانکداری الکترونیک دارد.

سایر استان‌ها: آمار نشان می‌دهد در سایر استان‌های ایران در حدود 50 هزار و و 208 دستگاه کارتخوان شعبه وجود دارد که بانک ملی با حدود 6 هزار و 641 دستگاه پایانه شعبه بیشترین سهم از این ابزار پرداخت در شهرستان‌ها را دارد؛ این در حالی است که بانک ملی ایران در آبان ماه با تعداد 12 هزار دستگاه کارتخوان شعبه‌ای بیشترین دستگاه در میان استان‌های کشور به جز تهران را داشته که این عدد با کاهش بیش از 6 هزار دستگاه روبرو شده است.

منبع: ایبِنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها