کد خبر: 402141
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۲ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

آلبرت ‌بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

ویروس کرونا| شرایط الان مصداق «روز مبادا» است

آلبرت ‌بغزیان گفت‌: مبلغ لازم برای برآورده کردن مایحتاج مردم و توزیع خانه به خانه بسته معیشتی، عدد بالایی نیست که دولت نتواند آن را تامین کند.

ویروس کرونا| شرایط الان مصداق «روز مبادا» است
کد خبر: 402141
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۲ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ویروس کرونا تاثیر فراوانی بر وضعیت معیشت جامعه ایرانی داشته است. مساله‌ای که نگرانی‌های عمیقی از تاثیر ویروس کرونا بر روی قشر ضعیف‌تر جامعه به بار آورده است. همه این مسائل درباره شیوع ویروس کرونا باعث شده که آلبرت بغزیان معتقد باشد شیوع ویروس کرونا در ایران شرایطی را به وجود آورده که امروز را بتوان روز مبادا خواند.

آلبرت ‌بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: ویروس کرونا بخشی از مردم را که اتفاقاً کم هم نیستند به لحاظ معیشتی دچار دردسرهای زیادی کرده است. چنان‌که قبل از اینکه فکر راهی برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا باشند،‌ دنبال راهی هستند تا بتوانند دودوتایشان را چهارتا کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش گفت:‌ با تخصیص یک‌ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مدیریت بحران کرونا، حالا باید سازمان برنامه و بودجه و ارگان‌های دیگر بررسی‌ای دقیق از وضعیت داشته باشند تا این مبلغ به جاهایی که باید هزینه شود اختصاص یابد. البته اگر بودجه بیشتری تخصیص داده می‌شد، مسلماً بهتر بود و مشکلات بیشتری هم حل می‌شدند؛ یعنی وضعیت موجود به معنای واقعی وضعیتی خطیر است و کل جامعه را به شدت نگران کرده است.

او همچنین توضیح داد: البته صندوق توسعه ملی مشخصاً برای تامین مالی بخش خصوصی در نظر گرفته شده است،‌ اما شرایط الان مصداق «روز مبادا» است و از آنجا که با کاهش درآمدهای نفتی مواجه هستیم این مبلغ می‌تواند تاثیرگذار باشد تا بتوانیم بخشی از دغدغه‌های عمومی را برطرف کنیم.

بغزیان ادامه داد: البته محدودیت فروش نفت و مختل شدن واردات و صادرات در ایران همیشه بوده است و با توجه به دکترین سیاست خارجی‌مان همیشگی خواهد بود. با این حال این یک میلیارد دلار می‌تواند در موقعیت فعلی‌ به قرنطینه کردن شهرها و تامین نیازهای اصلی کمک زیادی بکند.

او تاکید کرد: درباره قرنطینه، نمی‌توان گفت مثلاً چند شهر باید قرنطینه شوند، برای این کار باید کارشناسی شود و فقط شهرهایی را که شرایط بدتری دارند قرنطینه کرد. این را هم باید در نظر گرفت که ایران کشوری وسیع است و مثل کشورهای اروپایی کوچک نیست. پس قرنطینه در ایران سخت‌تر از اروپاست.

آلبرت ‌بغزیان در پایان گفت: مبلغ لازم برای برآورده کردن مایحتاج مردم و توزیع خانه به خانه بسته معیشتی، عدد بالایی نیست که دولت نتواند آن را تامین کند.

چکیده گفت‌وگو با آلبرت ‌بغزیان

-قرنطینه در ایران سخت‌تر از اروپاست

-بخشی از مردم بیشتر به فکر معیشت‌شان هستد تا ویروس کرونا

-فروش نفت و مختل شدن واردات و صادرات همیشگی خواهد بود

-توزیع خانه به خانه بسته معیشتی، مبلغ بالایی نمی‌خواهد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها