کد خبر: 401026
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۲ ۱۴:۴۵:۳۵
| |

سید جلال ابراهیمی، رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه در یادداشتی نوشت:

توجه ویژه به حمل‌ونقل بین‌المللی

رفع موانع مربوط به آنچه که کرونا برای ملت‌ها و دولت‌ها و تجارت بین‌المللی ایجاد کرده از واجباتی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

توجه ویژه به حمل‌ونقل بین‌المللی
کد خبر: 401026
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۲ ۱۴:۴۵:۳۵

اعتمادآنلاین| از اواخر سال گذشته به‌دنبال شیوع این ویروس، ارتباطات حمل‌ونقلی بسیاری از کشورها از جمله ایران با ترکیه و به تبع آن با کشورهای اروپایی و سواحل شمالی و جنوبی دریای مدیترانه و دریای سیاه قطع شده است. ایران از لحاظ اقتصاد سیاسی به‌ویژه از لحاظ موقعیت ترانزیتی از دیرباز محل عبور کاروان از شرق به غرب بوده است.


شهرهای ردیف شده در مدار جغرافیایی شمال ایران و چیدمان شهرها در یک خط عبوری نشانگر عبور کاروان‌های تجاری در دوره‌های مختلف تاریخی است. این مناطق محل تبادل کالاهایی بود که از چین و ماورای چین از طریق ایران به سرزمین‌های دیگر می‌رسید. جاده‌های ادویه و ابریشم اینچنین به‌وجود آمد. دیرزمانی است که آمد و شد روزانه بیش از 500 تریلر که از مرزهای ایران کالا به آسیای میانه، کشورهای شرق و جنوب‌شرق ترانزیت می‌کنند، امکان ورود روزانه چند صد تن کالا به کشورهای حوزه خلیج‌فارس را میسر می‌سازد. این روند، همچنان در تبادل کالا در این مسیر ادامه دارد.


ترانزیت حدود 11 هزار تن بار در روز خود تامین‌کننده نیاز قسمتی از منطقه خاورمیانه است که بیشترین آن را مواد غذایی و مواد اولیه کارخانه‌ها تشکیل می‌دهند. از آنجا که حمل‌ونقل اساس تجارت است، قطع پروازها به‌جز پرواز ماهان و قطع حمل‌ونقل زمینی به هر دلیل و جهتی نمی‌تواند به این شکل ادامه یابد؛ بنابراین با تمهیدات انجام شده شرایط حمل بار با همکاری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران فراهم شده اما حجم کالای در انتظار حمل خارج از توان راه‌آهن است. از طرفی شنیده شده بار در حوزه ترکیه با 2 ماه انتظار برای حمل با واگن‌های باری مواجه است.


براساس آخرین اخبار نیز مرز نخجوان، آذربایجان، کردستان عراق و افغانستان باز است اما بارهای تجاری در نقطه مرزی تخلیه و در تریلرها و کامیون‌های کشورهای یادشده بارگیری و به داخل کشور مقصد حمل می‌شوند. اما در حوزه ترکیه چون مرتبط با کشورهای اروپایی نیز هست، مذاکرات همچنان ادامه دارد. براساس مذاکرات قرار است کامیون‌ها و تریلرهای حامل بار در یک منطقه تعیین شده، پشت به پشت بار خود را به همدیگر تحویل دهند تا بدون ورود کامیون‌ها و ایجاد شرایط قرنطینه برای رانندگان، بتوان حمل‌ونقل را با سرعت بیشتری به نتیجه رساند. تحقق این مهم نیازمند توجه ویژه و سرعت عمل کشور ترکیه است.


بدون شک کندی و قطع حمل مواد اولیه کارخانجات و قطعات و ماشین‌آلات می‌تواند خسارت قابل‌توجهی در ارتباطات بازرگانی و اقتصادی بین دو کشور ایجاد کند. ازسوی دیگر صدها شغل وابسته به صنعت حمل‌ونقل نیز می‌تواند با شروع کار این صنعت فعال شود.


مشکل دیگری که از سال‌ها قبل وجود دارد، وسعت منطقه مرز بازرگان است که در موضوع پارکینگ، تردد خودروهای عبوری و تخلیه بار کامیون همچنان با مشکل مواجه است. این موضوع از طریق کمیسیون مشترک دو کشور در حال بررسی است و باید برای رفع این مشکل و ایجاد شرایط توسعه‌ای در هر دو سوی مرز اقدامات لازم انجام شود.

منبع: روزنامه صمت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها