از پاییز ۹۷ تا پاییز ۹۸

26درصد بیکاران به جمعیت غیرفعال پیوستند/از هر3بیکار یک نفرشاغل شد

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: در پاییز امسال 25.7 درصد از بیکاران به جمعیت غیرفعال پیوسته‌اند که اگر این افراد تقاضای شغل داشتند نرخ بیکاری به رقم 13.2 درصد می‌رسید.

26درصد بیکاران به جمعیت غیرفعال پیوستند/از هر3بیکار یک نفرشاغل شد
کد خبر: 394118
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۴ ۰۹:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ‌ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به تحلیل شاخص‌های بازار کار در فصل پاییز 1398 پرداخت و نوشت: نرخ بیکاری در پاییز 1398 به 10.6 درصد رسیده است که نسبت به پاییز 1397، 1.2 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین در این فصل 472 هزار نفر نسبت به فصل مشابه سال قبل به تعداد شاغلاناضافه شده است. با این حال تحلیل متغیرهای جریان بازار کار که برای اولین بار در این فصل توسط مرکز آمار ایران اعلام شده است، نشان می‌دهد 25.7 درصد از جمعیت بیکارِ پاییز سال قبل به جمعیت غیرفعال پیوسته‌اند که در صورتی که این افراد تقاضای شغلداشتند نرخ بیکاری به رقم 13.2 درصد افزایش می‌یافت.

نرخ بیکاری محاسبه شده بدین معنا نیست که نرخ بیکاری اعلام شده توسط مرکز آمار ایران غیرواقعی یا اشتباه است بلکه بیشتر گویای این واقعیت مهم است که تحلیل شرایط بازار کار کشور تنها بر اساس نرخ بیکاری کل و یا افزایش تعداد شاغلان، منجر به خطاهای بزرگ تحلیلی و در نتیجه سیاستی خواهد شد.

همچنین نتایج نشان می‌دهد حدود 38.5 درصد از جمعیت بیکار پاییز سال قبل همچنان در پاییز سال 1398 بیکار مانده‌اند در واقع به طور تقریبی می‌توان بیان کرد از هر 3 نفر بیکار در پاییز 1397 تنها یک نفر موفق به یافتن شغل تا پاییز 1398 شده است.

لذا کلیت عوامل فوق‌الذکر نشان می‌دهد که با ادامه روند کنونی و بدون اتخاذ سیاست‌هایمناسب اقتصادی در بازار کار ایران (اصلاح نظام مجوزهای کسب و کار، اجرای سیاست‌هایفعال بازار کار و …)، مجدداً نرخ بیکاری افزایش و خالص افزایش اشتغال کاهش بیشتری خواهد داشت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها