علی رنجبر، فعال اقتصادی، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

وضعیت ترانزیت کشور پیش از کرونا هم خوب نبود/ اهمیت تجارت با کشورهای همسایه را جدی نگرفتیم/ دیر یا زود باید جایگاه خود را در تجارت خارجی پیدا کنیم/ مشکلات اقتصادی در کشور ریشه‌های سیاسی دارند

یک فعال اقتصادی گفت: واقعیت این است که طی سال‌های گذشته تنها در پی فروش نفت خام بودیم و هیچ تمرکزی روی صادرات فراورده‌های نفتی و پتروشیمی نداشتیم؛ به همین دلیل اینچنین از نوسان قیمت جهانی نفت هراسان شده‌ایم.

وضعیت ترانزیت کشور پیش از کرونا هم خوب نبود/ اهمیت تجارت با کشورهای همسایه را جدی نگرفتیم/ دیر یا زود باید جایگاه خود را در تجارت خارجی پیدا کنیم/ مشکلات اقتصادی در کشور ریشه‌های سیاسی دارند
کد خبر: 393027
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۱ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین|‌‌ فرشته بهروزی‌نیک- بسته شدن مرزهای کشورهای همسایه به روی ایران در پی شیوه ویروس کرونا، صرف نظر از اینکه عاجل‌ترین اقدام برای صیانت از سلامت جامعه بود، اما در مقابل، موجب نگرانی بسیاری از فعالان اقتصادی و بازرگانان شده است ( بیشتر بخوانیم ).

علی‌ رنجبر، فعال اقتصادی، در این‌ باره به اعتمادآنلاین گفت: بدون شک در شرایط فعلی باید مرزها بسته می‌شد، اما نگرانی ما صرفاً مربوط به این دوران حساس نیست، مشکل آنجاست که هیچ‌گاه برنامه‌ریزی قابل اعتنایی برای توسعه تجارت خارجی‌مان نداشته‌ایم.

رنجبر که در حوزه نفت و پتروشیمی فعال است با اشاره به کاهش قیمت جهانی نفت اظهار داشت: واقعیت این است که طی سال‌های گذشته تنها در پی فروش نفت خام بودیم و هیچ تمرکزی روی صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نداشتیم؛ به همین دلیل اینچنین از نوسان قیمت جهانی نفت هراسان شده‌ایم.

بدون شک در شرایط فعلی باید مرزها بسته می‌شد، اما نگرانی ما صرفاً مربوط به این دوران حساس نیست، مشکل آنجاست که هیچ‌گاه برنامه‌ریزی قابل اعتنایی برای توسعه تجارت خارجی‌مان نداشته‌ایم.

این فعال حوزه نفت برای مصداقی‌تر شدن اظهارنظر خود به عملکرد پارس جنوبی اشاره کرد: اینکه بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند نه در حوزه تولید و نه در حوزه صادرات هیچ استراتژی مشخصی نداریم دلیل روشنی دارد؛ در حوزه اکتشاف و حفاری و همچنین در خصوص بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.

سکوی فاز 14 پارس جنوبی

حتی با دلارهای نفتی هم اقتصادمان رونق نگرفت

به عقیده این فعال اقتصادی اما همه بحران‌های اقتصادی در ایران بر گردن تحریم‌ها نیست: در دولت‌های نهم و دهم، اگر اشتباه نکنم، رقمی در حدود 600 تا 700 میلیارد دلار درآمد نفت داشتیم، اما در همان زمان هم به دلیل نداشتن استراتژی در حوزه‌های کلیدی اقتصاد کشور، نتوانستیم گلیم خود را از آب بیرون بکشیم.

او در پاسخ این پرسش که مهم‌ترین اولویت برای حل مشکلات فعالان اقتصادی چیست توضیح داد: من همواره یک نکته را تکرار می‌کنم، بدون برنامه نمی‌توانیم جزئی‌ترین مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم چه برسد به معضلات کلان.

این صادرکننده فراورده‌های نفتی در ادامه صحبت‌های خود به این نکته نیز اشاره کرد که فعالان اقتصادی در حوزه بازاریابی بسیار عملکرد ضعیفی دارند؛ نه به دلیل دانش کم، به این علت که از سوی دولت حمایت نمی‌شوند.

رنجبر ادامه داد: نمی‌توان با دنیا قهر بود و در داخل کشور با صدها مشکل ریز و درشت سیاسی و اقتصادی دست‌و‌پنجه نرم کرد و در نهایت هم از فعالان اقتصادی انتظار ارزآوری داشت؛ در کل باید بگویم اقتصاد ایران نیازمند تدبیر است، اما مسئولان به جای ارائه راهکار به انتظار گذر زمان نشسته‌اند.

من همواره یک نکته را تکرار می‌کنم، بدون برنامه نمی‌توانیم جزئی‌ترین مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم چه برسد به معضلات کلان.

او در پایان صحبت‎‌های خود گفت: مشکلات اقتصادی در کشور ریشه‌های سیاسی دارند، از همین رو به نظر می‌رسد ابتدا باید اوضاع سیاست داخلی و خارجی کشور روبه‌راه شود. در این صورت اقتصاد نیز روی ریل توسعه حرکت خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها