کد خبر: 390676
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۸ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک دی، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

نظام بازار در اقتصاد ایران تک‌بعدی و انحصاری است/ اعمال محدودیت‌ ریسک سرمایه‌گذاری در بازارها را افزایش می‌دهد/ اقتصاد در وضعیت غیرعادی قرار دارد/ مردم به جای دلار، سهام می‌خرند

آقابزرگی در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین» چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 99 را این‌طور توصیف کرد: با توجه به وضعیت دخل و خرج دولت در سال آینده، باید منتظر تورم بالای 40 درصد باشیم.

نظام بازار در اقتصاد ایران تک‌بعدی و انحصاری است/ اعمال محدودیت‌ ریسک سرمایه‌گذاری در بازارها را افزایش می‌دهد/ اقتصاد در وضعیت غیرعادی قرار دارد/ مردم به جای دلار، سهام می‌خرند
کد خبر: 390676
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۸ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فرشته بهروزی‌نیک- ویروس کرونا موجب شد بودجه سال 99 با تمام اما و اگرهایش برای تصویب بدون بررسی در صحن علنی مجلس به شورای نگهبان فرستاده شود ( بیشتر بخوانیم )، بازار سرمایه روزهای پرالتهابی را سپری می‌کند و نقدینگی به مرز انفجار نزدیک شده است؛ اینها مهم‌ترین اخبار این روزهای اقتصاد ایران است. روندی که به باور فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک دی، حکایت از ویژه شدن شرایط اقتصاد ایران دارد.

آقابزرگی در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 99 را این‌طور توصیف کرد: با توجه به وضعیت دخل و خرج دولت در سال آینده، باید منتظر تورم بالای 40 درصد باشیم.

این آگاه اقتصادی معتقد است: بودجه‌ای که در بهترین حالت می‌توانست یک‌دوازدهم یا دست‌کم سه‌دوازدهم بسته شود، حالا بدون بررسی در صحن علنی مجلس به شورای نگهبان فرستاده می‌شود و در نهایت هم تصویب خواهد شد.

وضعیت عادی نیست

به گفته این تحلیلگر اقتصادی، فارغ از نگاه‌های سیاسی، هرگاه کشور از نظام طبیعی و روال طبیعی انجام امور اقتصادی خود خارج شود و سیاست‌گذاران اقتصادی مجبور باشند ابعاد نظارتی، ابعاد قیمت‌گذاری و حتی یک‌دوازدهم شدن بودجه را محدود کنند، یعنی اقتصاد دچار نقصان یا وضعیتی غیرعادی شده است.

بودجه‌ای که در بهترین حالت می‌توانست یک‌دوازدهم یا دست‌کم سه‌دوازدهم بسته شود، حالا بدون بررسی در صحن علنی مجلس به شورای نگهبان فرستاده می‌شود و در نهایت هم تصویب خواهد شد.

حجم نقدینگی در بازار سرمایه چقدر است؟

او با نگاهی به آمارهای رسمی در خصوص وضعیت حجم نقدینگی سرگردان در کشور اظهار داشت: بر اساس آمارهای رسمی بانک مرکزی، حجم نقدیگی تا پایان بهمن‌ماه جاری رقمی در حدود 2 هزار و 400 هزار میلیارد تومان بوده است؛ یعنی این عدد را اگر با ارزش بورس و فرابورس مقایسه کنیم، بالغ بر 2 هزار و 400 هزار میلیارد تومان است. به این ترتیب حجم نقدینگی در بازار سرمایه معادل حجم کل نقدینگی در کشور و برابر با یک‌سوم تولید ناخالص ملی در ایران است؛ در طول 50 سال گذشته هیچ‌گاه این حجم از نقدینگی در بازار سرمایه نداشته‌ایم.

نقدینگی - بانک

او در خلال صحبت‌های خود به مسائلی از جمله دستکاری قیمت‌ها که این روزها بیش از هر زمان دیگری در قیمت‌گذاری سهام شرکت‌ها رخ داده اشاره کرد و گفت: طی 30 سالی که مشغول فعالیت در بازار سرمایه هستم، هیچ‌گاه شاهد چنین اطلاع‌رسانی دقیقی به سهامداران در خصوص ریسک‌های موجود در بازار سرمایه نبوده‌ام. باید بپذیریم که در برخی موارد کاهش قیمت ارزش سهام به استمرار فعالیت شرکت‌ها در بازار سرمایه کمک خواهد کرد؛ بنابراین با اینکه محدودیت در بازار سرمایه خوب نیست، اما چاره دیگری هم در این باره وجود ندارد.

ریسک بازارها بالا رفته است

او در ادامه صحبت‌های خود توضیح داد: محدودیت‌ها ریسک سرمایه‌گذاری را در بازارها به خصوص در بازار سرمایه نیز افزایش خواهد داد. در این شرایط هم تولید کاهش پیدا خواهد کرد و هم شاخص تولید ناخالص داخلی نزولی خواهد شد.

بر اساس آمارهای رسمی بانک مرکزی، حجم نقدیگی تا پایان بهمن‌ماه جاری رقمی در حدود 2 هزار و 400 هزار میلیارد تومان بوده است؛ یعنی این عدد را اگر با ارزش بورس و فرابورس مقایسه کنیم، بالغ بر 2 هزار و 400 هزار میلیارد تومان است. به این ترتیب حجم نقدینگی در بازار سرمایه معادل حجم کل نقدینگی در کشور و برابر با یک‌سوم تولید ناخالص ملی در ایران است.

این دست‌اندرکار بازار سرمایه همچنین گفت: تک‌بعدی بودن اقتصاد ایران این عیب بزرگ را دارد که در حال حاضر همه منابع به سوی بازار سرمایه در حرکت است. حتی افرادی که تمایل به خرید دلار دارند نیز به فکر خرید سهام افتاده‌اند چراکه تصور می‌کنند بخشی از افزایش قیمت ارز را می‌توانند در قالب سهام جبران کنند.

او صحبت‌های خود را این‌طور پایان داد: نمی‌خواهم بگویم شرایط حاد است، اما در واقعیت امر، وضعیت فعلی اقتصاد ایران شرکت‌ها را به سوی سراشیبی پیش خواهد برد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها