کد خبر: 381754
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۹ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

تازه‌های اقتصادی هفته- قسمت بیست‌وششم:

از تهدید اقتصادی ویروس کرونا تا استراتژی انرژی روسیه

در این قسمت از برنامه تازه‌های اقتصادی مروری خواهیم داشت بر سه مقاله منتخب درباره تهدید ویروس کرونا برای اقتصاد چین و جهان؛ ورود هوش مصنوعی به بخش مدیریت و تغییراتی که تا یک دهه آینده در این بخش مشاهده خواهیم کرد؛ و استراتژی جدید انرژی روسیه در اروپا و منطقه قفقاز.

حجم ویدیو: 10.22M | مدت زمان ویدیو: 00:04:08 دانلود ویدیو
کد خبر: 381754
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۹ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| با شیوع جهانی ویروس کرونا این نگرانی وجود دارد که به رغم آینده نه‌چندان مطلوب بازارهای جهانی در سال جاری، تحریم‌های مسافرتی و محدودیت‌ها در تردد برای کنترل گسترش این ویروس، آثار مخربی بر اقتصاد چین و به تبع آن اقتصاد جهان وارد خواهد کرد.

در گزارش اول ما که از بلومبرگ‌ بیزینس انتخاب شده، تحلیلگران بلومبرگ با تکیه بر تجربه ویروس سارس که 17 سال پیش در 2003 شیوع پیدا کرده، و داده‌های اقتصادی مربوط به آن، تخمین‌هایی درباره آثار اقتصادی ویروس کرونا منتشر کردند. بر اساس تخمین اقتصاددان‌ها شیوع ویروس کرونا می‌تواند علاوه بر کندتر کردن رشد اقتصادی چین، حدود 62 میلیارد دلار صرفاً در سه‌ماهه جاری به اقتصاد پکن لطمه وارد کند. البته این آسیب محدود به چین نخواهد شد، همسایگان آسیایی چین و شرکای عمده این کشور نظیر برزیل و استرالیا هم از آن بی‌نصیب نخواهند بود.

***

اکنون مدیران بیشتر زمان خود را صرف پر کردن فرم‌ها، روزآمد کردن اطلاعات و تایید رویه‌های کاری می‌کنند. بر اساس پیش‌بینی شرکت تحقیقاتی و مشاوره‌ای گارتنر، تا سال 2024 حدود 70 درصد وظایف روتین مدیران به کمک هوش مصنوعی انجام خواهد شد.

در گزارش دوم که از اکونومیک تایمز انتخاب شده می‌خوانیم، هوش مصنوعی در حوزه مدیریت کاری، علاوه بر اینکه کار مدیران را بسیار سبک خواهد کرد، اشتغال معلولان را هم به مقدار قابل توجهی امکان‌پذیر خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود آمار اشتغال معلولان تا سال 2023 به سه برابر افزایش پیدا کند. بر اساس تخمین این گزارش، تا سال 2022 سازمان‌هایی که معلولان را استخدام نکنند عرصه را به رقبای خود واگذار خواهند کرد.

***

شرکت دولتی گاز پروم روسیه در ژانویه 2009 منابع گازی خود در اوکراین را قطع کرد. این کشور یکی از مناطقی بود که روسیه از بازوی انرژی خود برای اعمال قدرت استفاده کرد. اکنون پس از 11 سال به نظر می‌رسد نفوذ روسیه گسترش پیدا کرده است.

در گزارش سوم ما که از هفته‌نامه اکونومیست انتخاب شده می‌خوانیم، تولید گاز اروپا در حال کاهش است. روسیه هم منابع خود را افزایش می‌دهد و هم راه‌های جدیدی برای صادرات آن باز می‌کند. ولادیمیر پوتین روز هشتم ژانویه پروژه «ترک استریم» را افتتاح کرد، خط لوله‌ای که قرار است گاز روسیه را به اروپا منتقل کند. از طرف دیگر تحریم‌های آمریکا علیه «نورد استریم 2»، خط لوله مناقشه‌برانگیز روسیه تا آلمان، سعی در کندتر کردن پیشرفت روسیه دارند، اما آیا روسیه به رویای خودش که تبدیل شدن به قدرت اول گازی جهان است خواهد رسید یا خیر؟ متن کامل این گزارش را در سایت اعتمادآنلاین مطالعه کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها