کد خبر: 378677
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۳ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

معصومه آقاپور علیشاهی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

تشکیل بازار باز ارزی درست‌ترین کاری است که در شرایط فعلی می‌توان انجام داد/ بازار باز ارزی را به دلیل شفافیتی که در معاملات ایجاد می‌کند به آکواریوم ارزی تشبیه کرده‌ام/ امیدواریم بازار باز ارزی بتواند بین عرضه و تقاضای ارز تعادل برقرار کند

معصومه آقاپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به اینکه بازار باز ارزی می‌تواند با ایجاد شفافیت به بازار ارز سروسامان دهد گفت: در صورت تحقق بازار باز ارزی و ایجاد شفافیت در معاملات ارزی، آن را به آکواریوم ارزی تشبیه کرده‌ام، چراکه در این صورت همه چیز شفاف می‌شود و بین عرضه و تقاضا تعادلی برقرار خواهد شد.

تشکیل بازار باز ارزی درست‌ترین کاری است که در شرایط فعلی می‌توان انجام داد/ بازار باز ارزی را به دلیل شفافیتی که در معاملات ایجاد می‌کند به آکواریوم ارزی تشبیه کرده‌ام/ امیدواریم بازار باز ارزی بتواند بین عرضه و تقاضای ارز تعادل برقرار کند
کد خبر: 378677
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۳ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بانک مرکزی روز شنبه برای اولین بار معامله اوراق بدهی دولتی را در چارچوب عملیات بازار باز و در قالب خرید قطعی اوراق مزبور انجام داد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که ریاست‌جمهوری در پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی که روز پنجشنبه 26 دی‌ماه برگزار شد از آغاز عملیات بازار باز در بانک مرکزی رونمایی کرد.

گفته می‌شود هدف بانک‌ مرکزی از معرفی عملیات بازار باز نوسازی چارچوب سیاست‌گذاری پولی با به‌کارگیری ابزارهای غیرمستقیم پولی است. همچنین کارشناسان پولی و بانکی کشور ثبات قیمت‌ها، اشتغال و ثبات در بازار ارز را از نتایج بالقوه سیاست‌های بازار باز برمی‌شمرند.

معصومه آقاپور علیشاهی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، با اشاره به بازار باز ارزی که بانک مرکزی راه‌اندازی کرده است گفت: پیشنهاد بازار باز ارزی از سال گذشته در کمیسیون اقتصادی مطرح بود ولی به دلیل شرایط خاصی که در کشور رقم خورده بود اجرای آن با تاخیر مواجه شد.

نماینده مردم شبستر در مجلس ادامه داد: قرار بود بازار باز ارزی شهریور امسال اجرایی شود که باز هم به دلیل شرایط تحریمی جدیدی که بر کشور تحمیل شد به تعویق افتاد. به نظر من تشکیل بازار باز ارزی درست‌ترین کاری است که در شرایط فعلی می‌توان انجام داد و باید از اجرای آن حمایت کرد.

بازار باز جلوی دلال‌بازی و تقلب و معاملات نامشروع ارزی را می‌گیرد

آقاپور علیشاهی تاکید کرد: در صورت اجرای بازار باز ارزی، عرضه و تقاضای ارز در یک بازار شفاف معامله می‌شود و دلال‌بازی و معاملات کوچه و خیابان جمع می‌شود. ضمن اینکه سقف معامله 50 هزار دلار برای بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط می‌تواند پاسخگوی نیاز ارزی آنها باشد و از تقلب ارز، معاملات نامشروع و پنهانی و درصد سودهای بالا و سفته‌بازی جلوگیری می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح داد: شفافیت مالی در معاملات ارزی را در صورت تحقق بازار باز ارزی به آکواریوم ارزی تشبیه کرده‌ام، چراکه در این صورت همه چیز شفاف می‌شود. بخش خصوصی و عرضه و تقاضا معامله را در شرایط شفاف انجام خواهند داد و بر تخلفات بازار ارزی نظارتی صورت خواهد گرفت.

نماینده مردم شبستر در خانه ملت ابراز امیدواری کرد که بازار باز ارزی در شرایط فعلی بتواند بین عرضه و تقاضا تعادلی برقرار کند و عرضه و تقاضا را به صورت قانونی در کشور به اجرا درآورد.

به واسطه بازار باز ارزی جلوی سفته‌بازی‌ها گرفته می‌شود

این نماینده دور دهم مجلس در پایان گفت: از آنجا که بازار باز ارزی فضای معاملات را شفاف می‌کند، همه به بازار اطمینان می‌کنند و سفته‌بازی‌ها جمع می‌شود. همچنین ایجاد این بازار از تشکیل بازارهای شخصی جلوگیری می‌کند؛ مثل زمانی که امثال جمشید بسم‌الله‌ها نرخ ارز را به طور شخصی تعیین می‌کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها