گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» از وضعیت اقتصادی سیستان و بلوچستان:

سیستان و بلوچستان،‌ روی مدار محرومیت

سیلی که در استان سیستان و بلوچستان آمده و خسارتی که به بخش‌های کشاورزی و دامپروری این استان زده، مسئولان را به تکاپو برای جبران این خسارات انداخته است.

حجم ویدیو: 16.26M | مدت زمان ویدیو: 00:03:36 دانلود ویدیو
کد خبر: 377478
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۷ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ مشکلات اقتصادی‌شان کم‌ بود، حالا خسارات سیل هم روی سرشان آوار شده است. گفتن و نوشتن از وضعیت مناطق محروم کشور انگار از فرط تکرار لوث شده؛ اما هر بار که حادثه‌ای رخ می‌دهد و فاجعه‌ای به بار می‌آید، وضعیت اقتصادی این مناطق چند روزی نقل محفل‌های کارشناسی و تصمیم‌گیری می‌شود.


این بار سیلی که در استان سیستان و بلوچستان آمده و خسارتی که به بخش‌های کشاورزی و دامپروری این استان زده، مسئولان را به تکاپو برای جبران این خسارات انداخته است.


آمارها می‌گویند بر اثر سیل رقمی در حدود 613 میلیارد تومان به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد شده. اما محلی‌ها روایت دیگری از این ماجرا دارند. انگار آمارهای واقعی در این باره بیش از 613 میلیارد تومان است.

با استناد به گزارش‌های سازمان برنامه و بودجه، سهم استان سیستان و بلوچستان از ارزش افزوده تولید، طی سال‌های 79 تا 93، کمتر از 2 درصد بوده. با تکیه بر همین آمار می‌توان بر محروم ماندن این استان از رفاه اقتصادی صحه گذاشت. از منظر میزان ارزش افزوده تولیدی به تفکیک بخش‌های اصلی اقتصادی هم می‌توان گفت به غیر از شیلات، در سایر فعالیت‌ها، این استان از سهم چشمگیری در نظام تولید ملی برخوردار نیست.


تا این اواخر کشاورزی و دامپروری تنها کورسوی امید مردم سیستان و بلوچستان برای امرار معاش بوده که حالا سیل آن را با خود برده است. برخی از محلی‌ها می‌گویند در این اتفاق بیش از هزار رأس دام تلف شده. اگرچه هنوز این آمار تایید نشده است.


با این همه اما دولت هم دست روی دست نگذاشته و برای کمک به سیل‌زدگان دست به اقدام زده است.


آنچه امروز گریبان استان سیستان و بلوچستان و دیگر مناطق محروم را گرفته، توسعه‌نیافتگی است. روندی که روزبه‌روز بیشتر به مرز بحران نزدیک می‌شود؛ بیراه نیست اگر بگوییم برای نجات از این وضعیت همین امروز هم دیر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها