فردین آقابزرگی، تحلیلگر بازار سرمایه، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

بازار سرمایه دماسنج اقتصاد نیست/ بورس یک بازار انتظاری است/ مهم‌ترین تهدید بازار سرمایه کسری بودجه دولت است

فردین آقابزرگی، تحلیلگر بازار سرمایه، گفت: بورس یک بازار انتظاری است؛ به این مفهوم که در هر ساعت با سود و زیان همراه است و سود و زیان نیز بر اساس عرضه و تقاضا پدید می‌آید.

بازار سرمایه دماسنج اقتصاد نیست/ بورس یک بازار انتظاری است/ مهم‌ترین تهدید بازار سرمایه کسری بودجه دولت است
کد خبر: 377020
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۳ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ‍‌‌ افت و خیز شاخص‌ها در بازار سرمایه چه پیامی برای اقتصاد دارد؟ آیا می‌توان این‌طور تحلیل کرد که هرگاه بازار سرمایه سبزپوش شد به این مفهوم است که اقتصاد در بهترین وضعیت ممکن قرار دارد و هرگاه شاخص‌ها قرمز شدند بحران اقتصادی فرا رسیده است؟

در این باره اظهارنظرهای بسیار متفاوتی از سوی کارشناسان اقتصادی شنیده می‌شود؛ اغلب این کارشناسان بازار سرمایه را دماسنج اقتصاد کشور می‌دانند. این در حالی است که تحلیلگران بازار سرمایه این اتفاق را با نگاه دیگری تحلیل می‌کنند.

فردین آقابزرگی، تحلیلگر بازار سرمایه، در این رابطه به اعتمادآنلاین گفت: بورس یک بازار انتظاری است ؛ به این مفهوم که در هر ساعت با سود و زیان همراه است و سود و زیان نیز بر اساس عرضه و تقاضا پدید می‌آید.

تحلیل‌های غیر واقعی از بورس نکنیم

آقابزرگی با این توضیح به بیان تحلیل عملکرد بازار سرمایه پرداخت و اظهار داشت: در هیچ کجای دنیا نمی‌توان بازار سرمایه را دماسنج کلان اقتصاد برشمرد. متاسفانه تحلیل‌های غیرواقعی موجب شده سرمایه‌گذاران انتظار منطقی و واقعی‌ای از بورس نداشته باشند.

او بر این باور است که در ایران هیچ‌گاه مجالی برای آموزش‌ صحیح به سهامداران پیدا نشد: به دلیل برخی سوءمدیریت‌ها، فرهنگ‌سازی برای سرمایه‌گذاری در این بازار به حاشیه رفته است.

این کارشناس در ادامه صحبت‌های خود به تاثیرپذری این بازار از کلان اقتصاد اشاره کرد و افزود: اکنون بازار نسبت به مسائلی مانند ریسک‌های سیاسی از جمله تحریم ، عدم ورود منابع حاصل از صادرات و عدم مراودات در سطح بین‌الملل عادت کرده، اما در موقعیت اقتصادی کنونی کشور یکی از مهم‌ترین ریسک‌ها کسری بودجه دولت است که بازار را مورد تهدید قرار داده است.

تاثیرپذیری بازار سرمایه از سیاست

به عقیده این آگاه اقتصادی، طی ماه‌های گذشته شاخص‌ها در این بازار با نوسانات بسیار شدید همراه شد؛ در واقع به دلیل اینکه سایه سیاست همراه بر سر اقتصاد سنگینی می‌کند، تاثیرپذیری این بازار از تکانه‌های سیاسی داخلی و خارجی بسیار بالاست.

او در عین حال توضیح داد: از ابتدای سال تاکنون شرکت‌های حاضر در بورس رشد قابل توجهی کردند و سطح عمومی شاخص به طور کلی با رشد صد درصدی همراه شد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پایان این نکته را نیز یادآور شد که بورس در ایران حتی با وجود تحریم‌ها توانست روی پا بماند، اگرچه هنوز با شرایط مطلوب فاصله بسیار زیادی دارد؛ اصلاح این جایگاه نیز به اتخاذ سیاست‌های کارشناسی و قابل اجرا از سوی مدیران بورسی ارتباط دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها