کد خبر: 373672
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۱ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از دلایل تداوم افزایش قیمت مسکن گزارش می‌دهد:

رکود تورمی در بازار مسکن ادامه دارد/ قیمت‌گذاری سلیقه‌ای مانع اصلی کاهش قیمت مسکن است/ میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی 12 میلیون و 600 هزار تومان است

بر اساس آمار بانک مرکزی، قیمت مسکن در آذر امسال نسبت به آذر سال قبل 41.6 درصد افزایش یافته است. همچنین بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری طی آذرماه امسال حاکی از رشد به ترتیب 28.2 و 30.1 درصدی نسبت به آذرماه سال گذشته است.

رکود تورمی در بازار مسکن ادامه دارد/ قیمت‌گذاری سلیقه‌ای مانع اصلی کاهش قیمت مسکن است/ میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی 12 میلیون و 600 هزار تومان است
کد خبر: 373672
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۱ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ روند قیمت‌ها در بازار مسکن همچنان صعودی است. همین چند روز پیش بود که بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد قیمت مسکن در آذرماه بیش از 41 درصد افزایش یافته است. بر اساس آمار بانک مرکزی، قیمت مسکن در آذر امسال نسبت به آذر سال قبل 41.6 درصد افزایش یافته است.

تعداد معاملات در بازه اشاره‌شده نیز 40 درصد رشد پیدا کرده است. بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری نیز در شهر تهران و در کل مناطق شهری طی آذرماه امسال حاکی از رشد به ترتیب 28.2 و 30.1 درصدی نسبت به آذرماه سال گذشته است.

افزایش چندباره قیمت‌ها در بازار مسکن

طی یک‌ سال گذشته، بازار مسکن افزایش چندباره قیمت را تجربه کرده است. در حال حاضر، بر اساس آمارهای رسمی، متوسط قیمت مسکن در تهران رقمی در حدود 12 میلیون و 600 هزار تومان است. اگرچه به دلیل نبود سازوکار مشخص در قیمت‌گذاری مسکن در ایران حتی آمارهای رسمی نیز می‌تواند با واقعیت بازار منطبق نباشد.

به هر روی رکود تورمی معضلی است که تقریباً از اواسط سال 91 گریبان بازار مسکن را به خصوص در کلانشهرها گرفت. اگر کمی دقیق شویم به این نکته می‌رسیم که طی سال‌های گذشته عوامل مختلفی از جمله افزایش قیمت دلار، نوسان قیمت‌ حامل‌های انرژی، سرمایه‌ای بودن مسکن در ایران و در نهایت قیمت‌گذاری سلیقه‌ای از سوی مالکان موجب شده است هیچ نسخه‌ای برای درمان رکود تورمی در بازار مسکن پیدا نشود.

سال 91؛ آغاز رکود تورمی در بازار مسکن

از سوی دیگر برآورد تحلیل‌های کارشناسان اقتصادی مسکن نشان می‌دهد از سال 91 که بازار مستغلات در کشور به رکود رفت تنها سه درصد از جامعه که جزو دهک‌های پردرآمد بودند، امکان خرید واحدهای مسکونی را پیدا کردند؛ بقیه‌ نه تنها توان اجاره مسکن در پایین‌ترین مناطق تهران برایشان دشوار شد که طی یک سال گذشته بخش زیادی از اقشار ضعیف جامعه به حاشیه شهرها نقل مکان کردند.

مسکن در کنار خوراک و پوشاک در زمره نیازهای اصلی و اساسی انسان قابل تعریف است؛ به عبارتی می‌شود چنین گفت که شاید در ارتباط با خوراک و پوشاک بتوان با لحاظ کردن برخی تدابیر و تامین حداقلی آن، مدیریت اقتصادی هزینه‌های زندگی را تسهیل کرد، اما در ارتباط با مسکن تاثیرگذاری برخی مولفه‌ها و شاخص‌ها سبب می‌شود خانه‌دار شدن به رویایی برای بسیاری از اقشار ضعیف و کم‌برخوردار جامعه تبدیل شود. همچنین سال‌هاست رد پای دلالی در بازار مسکن به خوبی قابل مشاهده است.

پای دلالان در میان است

این دلالان به گواه آمارهای غیررسمی گردش مالی هزار میلیارد تومانی از بازار مستغلات کشور دارند. در این میان فشار این نابسامانی روزبه‌‌روز بر دوش متقاضیانی سنگینی می‌کند که کفش‌های آهنین به پا، محله به محله به دنبال سرپناهی برای زندگی می‌گردند. به نظر می‌رسد تنها راه خروج از وضعیت فعلی تعیین سازوکار مناسب برای تعیین منطقه‌ای قیمت مسکن، اصلاح تورم و تغییر در قوانین مالکیت باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها